• Naaw

simma

Mina har börjat på simskola vid 4 år, tagit simborgarmärket vid 6 år och kilometermärket vid 7 år. Så ja. Min 8-åring kan både simma långt och livrädda. En självklarhet. Skolans taskiga simundervisning skulle jag inte lita en sekund på.

• Naaw
    glassen skrev 2014-07-30 21:42:00 följande:

Det vill jag gärna också ha svar på min. Min snart 8-åring kan inte simma trots två omgångar i simskolan. Troligtvis behöver han gå i simskola tills han blir 15 eller nåt.
    Som jag har förstått det så lär de sig inte att simma i skolan utan det är föräldrarnas ansvar.

Han får väl fortsätta tills han kan simma? Mina har gått varje termin från 4 till 8 år. Jag har inte varit nöjd förrän de kunnat simma 1000 meter och även tagit livräddningsmärken.
  • Naaw
    pigglet skrev 2014-07-31 20:19:16 följande:
    Griseknoen35 skrev 2014-07-30 21:42:02 följande:Men ändå kan inte alla som slutar åk 9 simma så skolans simundervisning är väl inte det bästa att luta sig tillbaka mot.
    När jag skrev att skolan har skyldighet att lära barnen simma så var det ett svar till inlägg #3, som skrev att i Göteborg förekommer ingen simundervisning alls i skolan. Vilket jag tycker låter märkligt, eftersom jag tror det står i läroplanen att barnen ska kunna simma en viss sträcka i åk 6 och längre i åk 9. Alltså inget som skolan kan välja bort, utan det är skolan skyldighet att se till att alla barn har möjlighet att nå målen.

Det står i nya läroplanen att simkunnighet skall ingå i idrottsämnet redan på lågstadiet. Vet dock många skolor där detta inte sker.
  • Naaw

Centralt innehåll i läroplanen från 2011/2012

I årskurs 1?3

Rörelse

Lekar och rörelser i vatten. Att balansera, flyta och simma i mag- och ryggläge.

Hälsa och livsstil

Säkerhet och hänsynstagande i samband med lekar, spel och vid natur- och utevistelser.

I årskurs 4?6

Rörelse

Simning i mag- och ryggläge.

Friluftsliv och utevistelse

Badvett och säkerhet vid vatten vintertid. Hantering av nödsituationer vid vatten med hjälpredskap.

I årskurs 7?9

Rörelse

Olika simsätt i mag- och ryggläge.

Hälsa och livsstil

Första hjälpen och hjärt- och lungräddning.

Friluftsliv och utevistelse

Badvett och säkerhet vid vatten vintertid. Hantering av nödsituationer i och vid vatten med alternativa hjälpredskap, enligt principen för förlängda armen.

Svar på tråden simma