simma
Mina har börjat på simskola vid 4 år, tagit simborgarmärket vid 6 år och kilometermärket vid 7 år. Så ja. Min 8-åring kan både simma långt och livrädda. En självklarhet. Skolans taskiga simundervisning skulle jag inte lita en sekund på.
Mina har börjat på simskola vid 4 år, tagit simborgarmärket vid 6 år och kilometermärket vid 7 år. Så ja. Min 8-åring kan både simma långt och livrädda. En självklarhet. Skolans taskiga simundervisning skulle jag inte lita en sekund på.
Det vill jag gärna också ha svar på min. Min snart 8-åring kan inte simma trots två omgångar i simskolan. Troligtvis behöver han gå i simskola tills han blir 15 eller nåt.
Som jag har förstått det så lär de sig inte att simma i skolan utan det är föräldrarnas ansvar.
Centralt innehåll i läroplanen från 2011/2012
I årskurs 1?3
Rörelse
Lekar och rörelser i vatten. Att balansera, flyta och simma i mag- och ryggläge.
Hälsa och livsstil
Säkerhet och hänsynstagande i samband med lekar, spel och vid natur- och utevistelser.
I årskurs 4?6
Rörelse
Simning i mag- och ryggläge.
Friluftsliv och utevistelse
Badvett och säkerhet vid vatten vintertid. Hantering av nödsituationer vid vatten med hjälpredskap.
I årskurs 7?9
Rörelse
Olika simsätt i mag- och ryggläge.
Hälsa och livsstil
Första hjälpen och hjärt- och lungräddning.
Friluftsliv och utevistelse
Badvett och säkerhet vid vatten vintertid. Hantering av nödsituationer i och vid vatten med alternativa hjälpredskap, enligt principen för förlängda armen.