Inlägg från: Anonym (Sara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sara)

Efternamn…

Sambons barn berättade att deras mamma och hennes nya man ska gifta sig i sommar och att hon ska byta efternamn till hans och då ska även dom byta namn. 

Hur hade ni ställt er till det? 
    Hade ni gått med på det om det hade gällt era barn?

• Svar på tråden Efternamn…
  • Anonym (Sara)
    Brumma skrev 2014-07-30 22:02:46 följande:

Heter de bara mammans namn så är det kanske inte så konstigt?

Har mamma o pappa gemensam vårdnad?

Mamman och sambon har delad vårdnad men bor mest hos mamman.. 

De heter mammans namn nu..

Kan sambon otsätta sig att dom tar mammans nyas namn?
  • Anonym (Sara)

Han känner sig utbytt, han tycker det känna konstigt att barnen ska ha en annans mans namn och före det vidare..

Har han rätten på sin sida att neka eller kommer det ändå gå igenom? Barnen är 8år och 13 år

• Anonym (Sara)
    Brumma skrev 2014-07-30 22:54:38 följande:
    Vårdnad och boende har inte med varandra att göra..

När jag googlar runt verkar det som om båda vårdnadshavarna måste anmäla om ändring av efternamn, men jag hittar även ngt om att barnet kan byta till förälders efternamn som tillkommit genom äktenskap om den som föräldern gift sig med godkänner bytet.

Dock - det känns inte som att din sambo skulle gå efter barnens bästa om han motsatte sig detta. Utan mer som om han vill sätta käppar i hjulet för mamman...

Varför vill han att barnen skall heta ngt som INGEN av föräldrarna heter?
    Då vill han att barnen ska ta hans namn om det ska ske ett namn byte..
  • Anonym (Sara)
    Dixie skrev 2014-07-30 22:58:10 följande:

men barnen har ju inte haft hans namn - hur kan han då bli "utbytt" - om barnen är så stora är det väl enklast att fråga dem hur de vill göra?
    Dom valde att barnen skulle ha mammans efternamn för han heter Svensson och hon ett mer ovanligt. Hennes nya man har också ett relativt vanligt namn. 
  • Anonym (Sara)
    Nyfiken gul skrev 2014-07-30 22:58:49 följande:
    och eftersom dom har gemensam vårdnad kan HON motsätta sig det. 

bäst vore om dom kunde enas om ett av namnen och sen låta barnen heta det - oavsett sen vem som gifter sig och skaffar nya namn. 
    Ja, så långt fattar jag att hon kan motsätta sig det.

Då skulle barnen lika gärna kunna ta mitt namn också?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (??) skrev 2014-07-30 23:06:20 följande:
    Föra vidare? Idag gör man inte sånt. Ska han stämma för att få boendet också eller bara neka barnen att heta som sin mamma som de bor med?
    Barnen bor mest hos henne men även hos oss, fast de ser deras hem hos henne. Skiljer 2 dagar ifrån halva tiden var men barnen ser trots det att deras hem är hos mamman. 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (-) skrev 2014-07-30 23:10:17 följande:
    Jag kan helt klart förstå varför det är viktigt.

Tidigare har barnen haft mammans efternamn - mamman och barnen tillhör samma släkt och samma blod - det efternamnet är således naturligt att föra vidare (då man i generationer tillhört släkten). Men att plötsligt lämna det namnet (för att _mamman_ gifter sig med en man som barnen inte har några biologisk band med), för att istället föra vidare en annan släkts namn - det ÄR lite märkligt. Ändock vanligt förekommande i vårt moderna samhälle med alla dessa olika familjekonstellationer till höger och vänster.

Jag kan iaf förstå om pappan hellre ser att de tar hans efternamn, och således för detta vidare, än att ta mammans nya mans efternamn.

Jag hade som sagt ansett det vara mycket märkligt om min son fick sin pappas nya tjejs efternamn (om pappan skulle byta till det). Då hade jag hellre sett att sonen behöll sin pappas släktnamn, eller att sonen bytte till mitt efternamn istället.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Anna) skrev 2014-07-30 23:18:50 följande:

1: Vad vill barnen heta?

2: Kan inte föräldrarna enas om ett namnbyte kommer barnen fortsätta att ha mammans namn som ogift.  

Det namnet kommer dom behålla tills dom själva en dag vill byta namn eller att föräldrarna en dag kan enas om ett namnbyte. 

Barnen vill tyvärr heta mammans nya mans namn, men tror de mer eller mindre blivit hjärntvättad. 

Jo, det var så sambon vill ha det.
  • Anonym (Sara)
    Brumma skrev 2014-07-30 23:45:33 följande:
    Vad vill barnen? En åtta o trettonåring är ändå så stora att de säkert har en åsikt om det (även om det inte är deras beslut att ta).
    Barnen vill byta
  • Anonym (Sara)
    Anonym (??) skrev 2014-07-31 00:04:57 följande:
    Barn över 12 år ska samtycka till byte. Barn har rätt att bli lyssnade på. Ska pappan köra över barnen OM det blir så?
    Ja han kommer motsätta sig ett namn byte. Dom får vänta tills dom ä stora nog och bestämma det själva, vi anser inte att man är tillräckligt mogen i deras ålder..
Svar på tråden Efternamn…