• Brumma

Efternamn…

Heter de bara mammans namn så är det kanske inte så konstigt?

Har mamma o pappa gemensam vårdnad?

• Brumma
    Anonym (Sara) skrev 2014-07-30 22:08:40 följande:
    Mamman och sambon har delad vårdnad men bor mest hos mamman.. 

De heter mammans namn nu..

Kan sambon otsätta sig att dom tar mammans nyas namn?
    Vårdnad och boende har inte med varandra att göra..

När jag googlar runt verkar det som om båda vårdnadshavarna måste anmäla om ändring av efternamn, men jag hittar även ngt om att barnet kan byta till förälders efternamn som tillkommit genom äktenskap om den som föräldern gift sig med godkänner bytet.

Dock - det känns inte som att din sambo skulle gå efter barnens bästa om han motsatte sig detta. Utan mer som om han vill sätta käppar i hjulet för mamman...

Varför vill han att barnen skall heta ngt som INGEN av föräldrarna heter?
  • Brumma
    Anonym (Sara) skrev 2014-07-30 22:55:53 följande:
    Då vill han att barnen ska ta hans namn om det ska ske ett namn byte..
    Fast det får de inte heller om båda inte vill... Och de bor ju vad jag förstår inte med pappan?
  • Brumma
    Anonym (Sara) skrev 2014-07-30 22:54:52 följande:

Han känner sig utbytt, han tycker det känna konstigt att barnen ska ha en annans mans namn och före det vidare..

Har han rätten på sin sida att neka eller kommer det ändå gå igenom? Barnen är 8år och 13 år

Vad vill barnen? En åtta o trettonåring är ändå så stora att de säkert har en åsikt om det (även om det inte är deras beslut att ta).
  • Brumma
    Anonym (??) skrev 2014-07-30 23:14:47 följande:
    Mannens namn BLIR mammans namn när de gifter sig. Hon får det för gott, det är hennes att fortsätta använda för alltid.
    Och om hon gifter om sig igen? Namnbyte än en gång? Förhoppningsvis blur det inte så men det KAN hända..
  • Brumma
    Brumma skrev 2014-07-30 23:45:33 följande:
    Vad vill barnen? En åtta o trettonåring är ändå så stora att de säkert har en åsikt om det (även om det inte är deras beslut att ta).
    Sorry, såg att du redan svarat :)
  • Brumma
    Anonym (??) skrev 2014-07-31 00:04:57 följande:
    Barn över 12 år ska samtycka till byte. Barn har rätt att bli lyssnade på. Ska pappan köra över barnen OM det blir så?
    Nja. Om du läser vad jag skrivit innan så förstår jag ett eventuellt namnbyte.
  • Brumma
    Anonym (??) skrev 2014-07-31 01:16:39 följande:
    Så det är bättre att barnen har ett efternamn som ingen av föräldrarna har?
    Nu läste du inte riktigt vad jag skrev va?
Svar på tråden Efternamn…