• Saka

    Klarar man av två täta barn?

    Hej Vi har idag en dotter som är nio månader och jag är gravid med barn nummer två. Det gick lite fortare än vi tänkt oss. Men allt kändes bra till jag blev gravid. Vet inte om det beror på graviditeten men nu känner jag mig orkeslös, har ingen energi att ta hand om vår lilla guldklimp, hur ska det då gå med två? Nu är jag både nervös och har panik för om jag klarar av det..Orkar man, vad blir den stora skillnaden, kommer vår lilla tjeja att bli osidosatt?

  • Svar på tråden Klarar man av två täta barn?
  • jenny99

    Jag tror man klarar det fint OM man vill detta och orkar.Min vän fick barn väldigt tätt planerat och det gick hur bra som hellst.3 våningar upp utan hiss.Hon hade lösningar på allt och hon satt alltid i storasysters rum och amma och var delaktig i storasysters lekar.Allt för att hon inte skulle försummas.Hon försummade hellre hemmet och tvätt men aldrig barnen.Jag däremot har alltid känt att jag klarar inte barn tätt,inte alls min grej.Ett barn i taget som jag njuter av 100% utan stress,men det är jag det.Du känner bäst vad du/ni klarar av.

  • Guppi86

    Hej här kommer det också bli tätt mellan barnen då första är snart åtta månader och plussade för någon dag sen..

    Vi ville på ett sätt få tätt då första tog 7 år på sig (2 IVF, blev dock spontan gravid) så då ville vi Urbe heller vänta för längre på att börja men så här tidigt efter förra graviditeten de hade vi inte trott..

    I mellan åt så undrar jag vad vi har gett oss in på men hade aldrig kunnat ta bort "ärtan" heller. För tänkt ifall de skulle dröja 7 år till :/

  • frumamma

    Jag har 12 månader mellan mina. Äldsta är 16 månader på måndag och yngsta är 3 månader och 9 dagar nu.. Tufft, slitigt men jävligt mycket kärlek! Det är så värt de sömnlösa nätterna när jag på morgonen ser storasysters leende när hon kommer fram och kramar lillasyster.

  • sasso78

    Ja det är klart man klarar det för att man måste helt enkelt. Men lätt är det inte. Jag har drygt 11, 5 månader mellan mina och blev gravid knappt 3 mån efter förlossningen. Första tiden ÄR tuff. Du hinner inte med båda lika mycket som du skulle vilja. Nu väntar jag mitt tredje och det blir en sladdas nästan för tvåan hinner bli nästan 5 år.

  • Alexi

    Det bästa måste väl vara att båda är föräldralediga tillsammans en lång period i början. För har man så tätt har man ju massa dagar kvar och pappan kanske inte hunnit börja sin föräldraledighet ännu.

  • Mabaja

    Mellan 1 och 2 har jag 16,5 mån.. Mellan 2 och 3 15,5 mån... Jättekul och jättejobbigt i perioder... Mina barn är nu 3,5 år, 2,5 år och 1...

  • Saka

    Tack snälla för alla svar och peppningar. Bara att ställa in sig på att det kommer bli tufft :) kan man inte ha den äldsta på dagis, iaf i början, men det får man kanske inte när man är hemma? :)

  • sasso78
    Saka skrev 2014-07-31 09:25:29 följande:

    Tack snälla för alla svar och peppningar. Bara att ställa in sig på att det kommer bli tufft :) kan man inte ha den äldsta på dagis, iaf i början, men det får man kanske inte när man är hemma? :)


    Jo är du föräldraledig med tvåan får du ha äldsta på dagis. Hur mycket varierar beroende vilken kommun du bor i men här får föräldralediga ha sina barn 20 timmar i veckan. Själv hade jag båda hemma då storasyster var så liten när lillebror kom. Vi valde att skola in dem tillsammans när lillebror var 15 månader och storasyster var då 26 månader.
  • Alexi

    Men sätt inte en liten ettåring på dagis för att ni väljer att skaffa barn tätt!

Svar på tråden Klarar man av två täta barn?