• emanon1

Gaza kriget, hjälp mig reda ut vad som är vad!

Jag som alla andra blir fruktansvärt upprörd över krigets offer men jag är alldeles för okunnig om länderna och vilken religon de har.
    Vad handlar konflikten om och vilka religioner har länderna?
    Någon bättre insatt som enkelt vill förklara för mig?

Läser om judehatet så jag antar att det är de som bombat en skola?

• Svar på tråden Gaza kriget, hjälp mig reda ut vad som är vad!
  • mr me

Går du någon slags sommarskola eller folkhögskoleutbildning över sommaren? Du får nog i sådana fall klara dina läxor på egen hand tror jag...

• emanon1

Vaknat på fel sida???

Jag går inte någon skola utan är genuint intresserad av vad som händer i samhället men detta är sista gången jag skriver på familjeliv! Det verkar tyvärr mest vara idioter här!

Tack för mig!

• mr me
    emanon1 skrev 2014-07-31 12:56:08 följande:

Vaknat på fel sida???

Jag går inte någon skola utan är genuint intresserad av vad som händer i samhället men detta är sista gången jag skriver på familjeliv! Det verkar tyvärr mest vara idioter här!

Tack för mig!

Nej, men det var väl en ganska befogad fråga. Det var en typisk sådan där fråga som kan ställas i samhällskunskapens grundkurs för gymnasieskolan;

"Vad handlar konflikten i Mellanöstern om och vilka religioner har länderna?"

Det är väl annars ganska ovanligt att vuxna människor i dagens Sverige inte känner till det mest grundläggande vad gäller konflikten mellan Israel och Palestina.
  • Mentat
    emanon1 skrev 2014-07-31 12:46:46 följande:

Jag som alla andra blir fruktansvärt upprörd över krigets offer men jag är alldeles för okunnig om länderna och vilken religon de har.
    Vad handlar konflikten om och vilka religioner har länderna?
    Någon bättre insatt som enkelt vill förklara för mig?

Läser om judehatet så jag antar att det är de som bombat en skola?

Det du skall vara medveten om är att krigets första offer är sanningen, Israels viktigaste allierade är USA och den svenska journalistkåren är mycket starkt vänsterpräglad: Över 80% av medarbetarna på "opartiska" SR/SVT stöder de rödgröna.

Alltså blir rapporteringen i svenska media väldigt anti-israelisk och väldigt propalestinsk. BBC är mer opartisk.

Man har säkert träffat en skola. Var det den man siktade på? Det är en helt annan sak men i påståendet "de har bombat en skola" ligger implicit en anklagelse om ett uppsåt.

Man kan säga väldigt mycket om konflikten och om du verkligen börjar totalt från noll i kunskaper har du mycket att ta igen. Prova att läsa in dig på t.ex. engelska Wikipedia (återigen, för bättre opartiskhet) och återkom med frågor när du har gjort det.
Svar på tråden Gaza kriget, hjälp mig reda ut vad som är vad!