• kittykat

Lån till vän som ej betalats tillbaka

För några år sen var min då nära vän i en stor kris. Jag lånade henne en större summa pengar, och hon lovade att betala tillbaka (såklart). Hon var införstådd med att det endast var ett lån och alltså ingen gåva. Jag har dock inte sett en krona av dessa pengar sen dess. Hon hade ett tag ek problem och jag lät det hela bero, men åren bara fortsätter att gå och inga försök till återbetalning har gjorts! Jag har nu börjat tröttna och undra om jag överhuvudtaget kommer få se pengarna igen? Vi skrev inget formellt 'avtal', men det finns kvitto och flera vittnen. Nu har vår vänskap helt avslutats (av helt andra skäl), och jag har dessutom själv behov av pengarna.

• Svar på tråden Lån till vän som ej betalats tillbaka
  • kittykat

Ja det är ju lätt att vara efterklok tyvärr :( när är ett vittne tillförlitligt? Det är våra respektive partners som är vittnen. Vad tror du om jag försöker få det skriftligt då, funkar det som 'bevis' på att det var ett lån och inte gåva? Hur det nu ska gå till. .

• kittykat

Personen är medveten om att det är ett lån, upprepade gånger har jag fått höra "när jag får nytt jobb med bättre betalt ska jag betala", " när barnen blivit större.." "snart", 'nästa lön" etc Men det har inte kommit in ngt än..och nu umgås vi inte längre, vilket inte gör saken lättare.

Svar på tråden Lån till vän som ej betalats tillbaka