• Anonym (självrespekt?)

Självrespekt, vad innebär det?

Har du självrespekt?

Jag tänker på alla som stannar i relationer där de behandlas illa, men också på alla som går. Eller olika situationer i vardagen där vi kanske inte säger ifrån, eller så hör vi till dem som gör det och sällan eller aldrig tar skit.

Handlar självrespekt om personlighet, eller är det situationsbundet? Jag tror både och. Det finns ju framgångsrika, på ytan självsäkra karriärister som behandlas som skit hemma, och det finns många som inte har några större problem att ryta ifrån till sin partner eller vänner vid behov, men som absolut inte skulle våga göra det på arbetsplatsen t ex.

Vad ÄR självrespekt? Är det något många saknar och vad ska man i så fall göra åt det? Får man skylla sig själv om man saknar självrespekt, eller är det omgivningens / uppfostrans fel?

• Svar på tråden Självrespekt, vad innebär det?
  • Anonym (Tror)

För mig är självrespekt när man kan sätta och följa gränser för vad man vill uppleva och inte. 

Många gånger så tror jag att självrespekten och ens känslor kan komma i konflikt med varandra. Man vet att man borde säga stopp, hejdå och gå vidare, men rädslor, skam och känsla av misslyckande kommer i mellan och gör att folk tar beslut som ger dem ett dåligt liv. Detta är nog extra vanligt bland "känslomänniskor" som låter hjärtat styra istället för hjärna. 

• nyans

Självrespekt hänger nära samman med självkänsla och självförtroende. Det finns en avgörande skillnad mellan människor som verkar ha någon slags naturlig självrespekt (tar sällan skit), och människor som inte har det. Jag blir ibland chockerad när jag läser om eller hör om vad vissa människor ställer upp på utan att ens ifrågasätta det nämnvärt. Dvs de verkar inte inse själva (eller vilja inse?) hur utnyttjade, överkörda eller illa behandlade de faktiskt blir.

Ingen är dock kaxig i ALLA situationer, det är viktigt att komma ihåg. Alla har både styrkor och svagheter och delar av självrespekten kan också förloras om man t ex hamnar i en destruktiv relation eller blir illa behandlad på jobbet. Sånt är inte alltid så lätt att värja sig emot.

• nyans

Observera att jag ovan syftar på människor vars grundläggande behov är uppfyllda. Dvs människor som kanske inte är "rika", men har mat för dagen, tak över huvudet och möjlighet till inkomst och utbildning. Människor som lever i en demokrati och "borde" kunna ha självrespekt.

Att svältande människor, fattiga tiggare eller människor som lever i krig eller diktaturer t ex, inte alltid kan unna sig "lyxen" självrespekt, är inte så konstigt. Då handlar tillvaron om överlevnad. Ville bara förtydliga det

Svar på tråden Självrespekt, vad innebär det?