Inlägg från: Malin8702 |Visa alla inlägg
  • Malin8702

Komjölkproteinallergi

Min dotter snart 10mån har haft delvis mjölkfri kost sen hon var ca 5 månader. Nu för ca 1 vecka sedan bestämde vi oss för att ge enbart mjölkfritt då hon fick tillbaka sina utslag och mycket! Nu har hon som sagt fått helt fritt från mjölk en vecka men utslagen ger sig inte utan blir snarare värre. Ringt vårdcentralen men dem säger bara "Smörj" Har ni några erfarenheter av mjölkallergi som ger enbart utslag? (Inga problem med magen alls)
    Jag behöver ha lite mer kött på benen och tänkte boka en tid till dietist eller läkare. Det är bara min bvc som "bedömt" min dotter & sagt mjölkallergi. Har ni fått träffa läkare?

• Svar på tråden Komjölkproteinallergi
  • Malin8702

Med delvis menar jag att hon har fått burkmat som innehåller skummjölk. Utslagen försvann när vi slutade med ersättningen. Och det verkade som att den var den största boven då hon drack enbart den 6 ggr / dag. Bvc sa att så länge inte utslagen kommer tillbaka så tål hon väl lite mjölk.

• Malin8702

Efter 17 dagar helt mjölkfritt fick hon fler utslag och hon kliade sig jättemycket! Fick en tid till läkare som såg ut som ett frågetecken när jag nämnde mjölkfritt. Iaf så verkade hon skita i detoch skrev ut medelstark kortison som jag ska smörja med i 7-10 dagar. Så jag vet inte om det är mjölk eller något annat. Vi kommer ju smörja bort problemen nu... Lite trött på detta nu. Hela den vårdcentralens motto verkar vara smörj ! När hon fick svinkopp så sa dem smörj med mjukgörande, ni kan ju gissa hur det blev?!

• Malin8702

Jag har också tänkt ägg! Men jag känner lite att vårdcentralen borde vara mer "stöttande" Hennes utslag är ju borta nu men det är ju för att hon blivit smord med kortison. Snart färdig behandlad. Hon får fortfarande mjölkfritt, Vi tänkte se om utslagen håller sig borta efter behandlingen. Har en läkartid i början på september på bvc, ska prata med den läkaren också. Tack, liol1973 för alla bra svar!

• Malin8702

Jag tänkte börja skriva matdagbok när hon är färdig med kortisonen.

• Malin8702

Nu är det "bevisat" att det inte är mjölk. Fått kortison sen 11/8 och fick sista smörjan fredags. Redan idag är utslagen på väg tillbaka. Några ljusa på magen och ryggen... Jag blir lite ledsen över att vc inte verkar bry sig Får väl ringa igen och bråka lite med dem :P

Svar på tråden Komjölkproteinallergi