• GudmorMoa

Vad ska min valp heta?

Jag har äntligen bestämt mig för att skaffa hund och har nu varit och kikat på en liten bordercollie med lite labrador i sig. Det är en hane och han är helt underbar! Helsvart men med vit undersida, vita tassar och svanstipp och sen en vit fläck i nacken. 

Nu är ju frågan, vad ska min lilla prins heta?

Jag skulle gärna vilja ha något med s i som de säger att man helst ska ha på hundar. Men skulle även kunna tänka mig att ha ett namn på M då jag själv har det som begynnelsebokstav.

Har funderat på:

Amadeus
    Mandus (konstig variant av Amandus/Amadeus)
    Moses
    Malte (känns inte som ett hundnamn)
    Prinsen (lite töntigt kanske)
    Pricken (känns som en kanin)
    Tussen (känns som en katt)

Men det enda som känns aktuellt där är Amadeus eller Moses. Men Amadeus känns lite långt och Moses känns lite för "mosigt" och "kristet".

Så nu vore jag väldigt tacksamma om ni kunde hjälpa mig med namnförslag på min lilla prins. Mer mjuka än coola namn ;)

• Svar på tråden Vad ska min valp heta?
  • Anonym (Hundägare)

Vad har uppfödaren för namn på honom?

S är bara i kattnamn för att man ska locka på dem. Hundar ska gärna ha tvåstaviga enkla namn.

Charlie, Tudor, Dexter, Mix...

• Abbe83

Vår vovve heter Thor.

Förslag:
    Alfons
    Enzo
    Elvis
    Felix
    Hannes
    Hugo
    Isidor
    Jack
    Lotus
    Love
    Lukas
    Mario
    Mattis
    Milo
    Mio
    Moltas
    Movitz
    Nalle
    Nelson
    Romeo
    Sam
    Teddy
    Truls
    Vide
    Viggo
  • Kpax

Skit i S och R och allt vad de nu säger att man ska ha.

Välj ett namn som känns fint och rätt att ropa bara. Två stavelser skulle jag absolut ta.

Tycker det är fint med människonamn på hundar, typ Niklas, Håkan, David, Lennart, Sixten.

• GudmorMoa
    Anonym (Hundägare) skrev 2014-08-02 13:12:32 följande:

Vad har uppfödaren för namn på honom?

S är bara i kattnamn för att man ska locka på dem. Hundar ska gärna ha tvåstaviga enkla namn.

Charlie, Tudor, Dexter, Mix...

Tack! Jaha, det visste inte jag :) Uppfödaren har namnet Jante men säger att de tar mitt namn när jag bestämt mig. Jag gillade Charlie!
  • GudmorMoa
    Abbe83 skrev 2014-08-02 14:40:51 följande:

Vår vovve heter Thor.

Förslag:
    Alfons
    Enzo
    Elvis
    Felix
    Hannes
    Hugo
    Isidor
    Jack
    Lotus
    Love
    Lukas
    Mario
    Mattis
    Milo
    Mio
    Moltas
    Movitz
    Nalle
    Nelson
    Romeo
    Sam
    Teddy
    Truls
    Vide
    Viggo

Tack för fina förslag! Jag gillade både Isidor och Lukas. Jag visste att sen här tråden var en bra ide! :)
  • GudmorMoa
    Kpax skrev 2014-08-02 14:49:37 följande:

Skit i S och R och allt vad de nu säger att man ska ha.

Välj ett namn som känns fint och rätt att ropa bara. Två stavelser skulle jag absolut ta.

Tycker det är fint med människonamn på hundar, typ Niklas, Håkan, David, Lennart, Sixten.

Tack! Då försöker jag tänka så istället. Sixten var gulligt! Två stavelser alltså, då ska jag tänka på det. Då får jag stryka Amadeus men det känns okej :)
  • Kpax
    GudmorMoa skrev 2014-08-02 17:20:43 följande:

Tack! Då försöker jag tänka så istället. Sixten var gulligt! Två stavelser alltså, då ska jag tänka på det. Då får jag stryka Amadeus men det känns okej :)

Klart du ska ta Amadeus om du tycker bäst om det! Men provropa lite, jag tycker själv att det är skitkonstigt med fler än två stavelser, så jag hade säkerhet kortat ner det till Deus inom en vecka :)

Har själv en Nairobi (enligt stamtavlan), och det blev snabbt Robi (och till slut Kroken, men det har ju inte med ursprungsnamnet att göra).
  • GudmorMoa
    Kpax skrev 2014-08-02 20:04:45 följande:
    Klart du ska ta Amadeus om du tycker bäst om det! Men provropa lite, jag tycker själv att det är skitkonstigt med fler än två stavelser, så jag hade säkerhet kortat ner det till Deus inom en vecka :)

Har själv en Nairobi (enligt stamtavlan), och det blev snabbt Robi (och till slut Kroken, men det har ju inte med ursprungsnamnet att göra).
    Amadeus Känns bra att "skälla i" (om du förstår vad jag menar). Men om jag ska ropa det får der ju bli lite längre. Så som aaammadeeeeus. Lite otydligt kanske ;) Nu är jag lite inne på Charlie eller Truls efter förslag ifrån denna tråd. Så roligt! :)

Vilka gulliga namn din hund har. Jag håller med dig med smeknamn. Kommer nog bli en liten Deus eller Amme. Hur blev det kroken om man får fråga? Supergulligt :)
  • Kpax
    GudmorMoa skrev 2014-08-02 22:48:11 följande:

Amadeus Känns bra att "skälla i" (om du förstår vad jag menar). Men om jag ska ropa det får der ju bli lite längre. Så som aaammadeeeeus. Lite otydligt kanske ;) Nu är jag lite inne på Charlie eller Truls efter förslag ifrån denna tråd. Så roligt! :)

Vilka gulliga namn din hund har. Jag håller med dig med smeknamn. Kommer nog bli en liten Deus eller Amme. Hur blev det kroken om man får fråga? Supergulligt :)

Hehe, ja det är ju lite speciellt.

Hon var som en krokodil när hon var liten, det gick liksom inte ens att klappa henne utan att blodvite uppstod. Så då blev det Krokodilen, Kroko, och till slut Kroken.

Jag känner även en Aramis som kallas Arre, blir ju lite likt Amadeus/Amme/Deus. :)
  • GudmorMoa
    Kpax skrev 2014-08-02 22:54:22 följande:
    Hehe, ja det är ju lite speciellt.

Hon var som en krokodil när hon var liten, det gick liksom inte ens att klappa henne utan att blodvite uppstod. Så då blev det Krokodilen, Kroko, och till slut Kroken.

Jag känner även en Aramis som kallas Arre, blir ju lite likt Amadeus/Amme/Deus. :)
    Haha! Vilken gullig historia. Något sånt blir det nog för mig med. Han kallas redan Vovvis och har en känsla av att det kommer bli som för dig med ;)
Svar på tråden Vad ska min valp heta?