• Liljekonvaljer

Lämna bort sitt barn pga Down syndrom?

Jag läste precis både på Expressen och Aftonbladet om ett par från Australien som använt en surrogatmamma i Asien och fått tvillingar.
    En pojk och en flicka. Pojken har DS och föräldrarna tog enbart med sig flickan.

En person i australien uppger att det inte är säkert att föräldrarna visste om att pojken levde.
    Men surrogatmamman hävdar att de visst var medvetna om detta men valde att inte ta med honom.

Det får mig att tänka på hur själva har varit i sverige. På fyrtitalet var många barn med Down Syndrom och andra syndrom och rörelsehinder bortlämnade och bodde på institutioner.
    Det är inte så himla länge sedan.

I Ryssland mfl. Är det relativt vanligt att läkare övertalar föräldrar med barn som får DS att lämna bort dem vilket gör att väldigt mönga barn som skulle kunna fungera bra i samhället är föräldrarlösa.

Det känns som att detta är lite tabu att prata om, men jag tycker frågan är viktigt att lyfta upp.
    Hur hade man själv reagerat om man varit med om samma sak, eller fått det "erbjudandet" av sin barnmorska, på samma sätt som våra farmor/farfar-generationer kunde fått.

Men vi kan ju försöka visa respekt för dem som tar illa vid sig, att hoppa på någons val är inte okej. Vi får försöka diksutera på en lämplig nivå.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-03 19:30
    Det australienska paret var barnets biologiska föräldrar. Ägget kon från kvinnan och spermierna från mannen.

Kliniken och läkarna föreslog för den thailändska surrogatmamman att de skulle abortera det barn som hade Diwn Syndrom men kvinnan vägrade.
    Redan då verkar det som att paret inte ville gå vidare med den graviditeten av det fostret.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-04 12:05
    Pappan till barnet har nu gett ett uttalande. De visste inte ens om att pojken har fötts.
    Lärdom av detta, man skall invänta fakta innan man dömmer till 100%.

Nu ska det blir intressant att se hur det går framöver i fallet.

• Svar på tråden Lämna bort sitt barn pga Down syndrom?
  • FrauCasio

Jag läste om det redan igår. Förkastligt. Såg idag att även svenska tidningar nu skrivit om fallet, men klarade inte av att läsa om eländet. Jag vill inget annat än krama om finaste pojken och ge honom underbara, kärleksfulla föräldrar som alla barn förtjänar. De som lämnade honom måste ha en grav störning. Gråter

• Nixe
    FrauCasio skrev 2014-08-02 20:10:58 följande:

Jag läste om det redan igår. Förkastligt. Såg idag att även svenska tidningar nu skrivit om fallet, men klarade inte av att läsa om eländet. Jag vill inget annat än krama om finaste pojken och ge honom underbara, kärleksfulla föräldrar som alla barn förtjänar. De som lämnade honom måste ha en grav störning. Gråter

Håller med! För första gången känner jag att just detta barnlösa par borde ha fått förbli barnlösa...
  • Liljekonvaljer

Ska bli intressant att höra fortsättningen i fallet.

• Kpax

Nej, det känns otänkbart för mig att lämna bort ett barn pga ett funktionshinder. Man får väl det man får, lite.

MEN, om jag gjorde FVP och det visade stor risk för kromosomfel kan jag inte svära på att jag skulle behålla. Lite dubbelmoral.

• Liljekonvaljer
    Kpax skrev 2014-08-02 20:16:17 följande:

Nej, det känns otänkbart för mig att lämna bort ett barn pga ett funktionshinder. Man får väl det man får, lite.

MEN, om jag gjorde FVP och det visade stor risk för kromosomfel kan jag inte svära på att jag skulle behålla. Lite dubbelmoral.

Fast så könner nog många, skulle jag få veta innan att det var DS eller ngt annat större så hade jag också valt bort det.

Men skulle det inte synas så gör man ju så klart allt i sin makt för att det ska bli så bra som möjligt för den lille/lilla.
  • SecretMe
    Kpax skrev 2014-08-02 20:16:17 följande:

Fast det känns inte som dubbelmoral, det är stor skillnad på att göra abort och att överge sitt barn!
    Håller med dig i det du säger.
  • Anonym (never)

Nej, jag skulle inte behålla ett barn med DS. 

• Liljekonvaljer
    Anonym (never) skrev 2014-08-02 20:21:41 följande:

Nej, jag skulle inte behålla ett barn med DS. 

Skulle du lämna bort det redan på BB? Eller försökt få det bortadopterat?
  • Anonym (aber)

Jag tror att anknytningsprocessen kan se annorlunda ut för en blivande mamma vid surrogatgraviditet. Den blivande mamman är själv inte gravid. Kanske bor surrogatmamman långt borta utomlands att hon inte ens ser den växande magen särskilt ofta. Alltså blir banden som den blivande mamman bygger till sitt kommande barn eventuellt mycket svagare. Vilket innebär att banden mellan mamman och barnet lättare brister vid en eventuell KRISREAKTION.

Det är inte alls ovanligt att även svenska mammor i sverige som genomgått en normal graviditet har svårigheter att ta till sig ett barn som det visar sig vara nåt fel på vid födseln. Men i dessa fall är ju banden mellan mamma och barn redan starka och hållfasta. Dessutom finns det psykologhjälp att tillgå för den krisande mamman.

Kanske är det så att den oreglerad surrogatverksamheten som är det största problemet till såna här miserabla händelser.

• Anonym (never)
    Liljekonvaljer skrev 2014-08-02 20:23:07 följande:
    Skulle du lämna bort det redan på BB? Eller försökt få det bortadopterat?
    Jag skulle lämna det direkt på BB ja.
Svar på tråden Lämna bort sitt barn pga Down syndrom?