• Anonym (varför)

Varför denna parad?

Varför denna parad? Varför måste vi ha en pride festival, en parad? För mig spelar det ingen roll vem du älskar eller om du är bi, trans osv. Var det, hur du vill. Men varför måste man har en parad? Varför måste man vifta på regnbågsflagor och visa upp sig?

Kunde inte paraden vara något annat. Liksom för alla. Liksom bara kärlekens parad? Känns märkligt eftersom varför måste man visa upp sig som på en maskerad? Vi kan ha en maskerad parad där alla kan gå hur som helst. Det har blivit stort med paraden, men märkligt enligt mig. Vuxna människor som beter sig som urmänniskor.

Vad anser ni?

• Svar på tråden Varför denna parad?
  • Haskel
    Anonym (1 dag av 365) skrev 2014-08-02 23:59:54 följande:
    Så vad vissa personer väljer att göra en dag under hela året visar att de är "annorlunda och udda och inte alls som oss andra"

när de övriga 364 dagarna lever precis som vanliga svenssons...

Okej....

för det kan ju inte vara så att de helt enkelt under pride väljer att... festa loss? Innan de återgår till sitt helt normala familjeliv nästa måndag...
    Låter väldigt trist och tråkigt om de enbart törs vara "sig själva" under en dag om året.

Alternativt bara "festa loss" en gång om året. Normalt sett brukar mina homovänner festa som "vanligt". Inte genom att att klä ut sig i polisuniformer/skinnkläder/eller halvnakna.

De får klä sig hur de vill. Men varför inte visa sin vanliga sida under Pride.
  • Haskel
    MuppinCowboy skrev 2014-08-03 00:07:59 följande:
    Ingen tvingar dig att ta del i det så varför bryr du dig om vad andra gör?
    Hade du velat att andra skulle bestämma över vad du gör?

Jag håller med, det finns inget som heter deltidshomofob, eller deltidsrasist osv

Den parodi jag dessutom ser är när någon som ibland uttrycker otrevligheter mot grupper i samhället må det vara av annat kön eller annan ras eller vad det nu må vara så blir det lite fel att höra den personen prata om vanliga trevliga människor, då tar jag hellre en sambadansande Fredrik Reinfeldt som håller i en regnbågsfärgad dildo på gatorna (och det är en syn som skulle kunna skrämma vem somhelst oavsett läggning) än att låta dessa fördomsfulla människor avgöra vilka som är vanliga trevliga människor.

Vill tillägga att jag inte går på Pride men det är mitt val och ingen annans
    Det är rätt att ingen tvingar mig att ta del. Egentligen fånigt av mig att bry mig.

Den parodi, är lite som du säger beskriver. Närapå ett förtyck mot heterosexuella. "Hallo, jag är bög, nytänkande och mycket bättre än alla andra"
    Inget fel i att vara bög/lesbisk, men ser inte heller att de bättre än någon annan,

Varför deltar inte du, känner kanske även du att det är lite för mycket???
  • Anonym (..)
    MuppinCowboy skrev 2014-08-02 23:03:54 följande:
    Men tycker du inte man har problem då om man påstår sig inte ha det men sen åndå för fram en massa ifrågasättande?
    Man säger 'var det, hur du vill' för att sendan genast säga 'men varför måste..' osv, förstår du? man har ju uppenbarligen ett problem.

Varför istället inte koncentrera sig på den andra delen, en festival som till namnet ät till för alla, en kärleksfestival, det tycker jag vore an toppen idé, det tror jag nog de flesta skulel tycka(utom fördomsfulla människor) där ALLA oavsett sexualitet eller hudfärg, religion osv får älska den dom vill.

Men ja borde man inte föra fram den idén mer och verka för den istället för att börja i fel ände och vilja slippa se en kärleksfestival som finns, för övrigt så är ju alla redan välkomna där också så inget hindrar att även hetrosexuella dyker upp där och visar sin kärlek.
    En början kunde ju vara att TS och dennes vänner och deras kärlekar dyker upp på Pride också, och om dom inte vill gå på festival så kan dom avstå, det gör jag fast jag är gay, för jag är inte mycket för festivaler osv, men det betyder inte att jag vill hindra andra som gillar Pride eller WayOutWest eller vad det nu må heta

Förstår du hur jag menar?Glad
    Nej, jag anser inte att man uppenbarligen har problem för att man inte förstår en viss manifestation. Jag menar att man kan ifrågasätta uttrycket för något utan att ha problem med själva företeelsen.

Men absolut, att vara konstruktiv och positiv är ju bättre (och svårare) än att slå ner på sånt man inte gillar.
  • Haskel
    Anonym (..) skrev 2014-08-03 00:29:32 följande:
    Nej, jag anser inte att man uppenbarligen har problem för att man inte förstår en viss manifestation. Jag menar att man kan ifrågasätta uttrycket för något utan att ha problem med själva företeelsen.

Men absolut, att vara konstruktiv och positiv är ju bättre (och svårare) än att slå ner på sånt man inte gillar.
    Klockrent uttryckt.
  • Anonym (1 dag av 365)
    Haskel skrev 2014-08-03 00:15:50 följande:
    Låter väldigt trist och tråkigt om de enbart törs vara "sig själva" under en dag om året.

Alternativt bara "festa loss" en gång om året. Normalt sett brukar mina homovänner festa som "vanligt". Inte genom att att klä ut sig i polisuniformer/skinnkläder/eller halvnakna.

De får klä sig hur de vill. Men varför inte visa sin vanliga sida under Pride.
    Törs? Man kan vara sig själv både som vanlig svensson och festa-loss-prisse. Att vara sig själv kanske är att vilja leva normalt liv största delen av året och sedan ha en och annan dag eller vecka när man gör något helt annat.

En del kanske klär ut sig på pride ena dagen, åker en vecka till Grekland och solar månaden efter, för att en helt annan dag klä sig i kostym och gå på symfonikonsert.  Är då semesterveckan och symfonikonserten, som de inte gör "varje dag", något konstigt inslag i livet? Eftersom att klä ut sig på pride är så himla konstigt och ovanligt....

För de flesta är livet inte bara svart eller vitt utan blandat och man kan göra allt möjligt som är kul, och vissa saker kanske är superkul att göra bara en gång om året. Festa vanligt ibland, festa galet ibland, ta det lugnt hemma i soffan ibland, gå på bio ibland, gå på konsert ibland, gå på festival ibland, gå på resuaurang ibland, gå på pride ibland...

Sedan är det väl jättemånga som visar sin vanliga sida under Pride också...?
  • MuppinCowboy
    Haskel skrev 2014-08-03 00:20:59 följande:
    Det är rätt att ingen tvingar mig att ta del. Egentligen fånigt av mig att bry mig.

Den parodi, är lite som du säger beskriver. Närapå ett förtyck mot heterosexuella. "Hallo, jag är bög, nytänkande och mycket bättre än alla andra"
    Inget fel i att vara bög/lesbisk, men ser inte heller att de bättre än någon annan,

Varför deltar inte du, känner kanske även du att det är lite för mycket???
    Jag går varken på Pride eller andra festivaler för att det är inte min grej helt enkelt, med andra ord jag väljer att inte gå dit precis som jag låter andra välja om dom vill gå dit eller inte.

Det är faktiskt inte svårare än så.

Sen ska du bearbeta din självkänsla så att du inte känner dig hotade om skrytmånsar försöker hävda sig oavsett om dom är bögar eller inte, såna människor ska man bara irritera och undvika för dom är inte särskillt trevliga men det har alltså med deras personlighe tatt göra och inte deras sexualitet.

Dumhet diskriminerar inte
  • Grätchen

Jag går i paraden för de som inte kan,. Jag ska gå varje år tills  de som inte fattar förstår.....

• mr me
    Grätchen skrev 2014-08-03 01:23:51 följande:

Jag går i paraden för de som inte kan,. Jag ska gå varje år tills  de som inte fattar förstår.....

Vad är det som "de som inte fattar" ska "förstå"? Att du går i paraden?
  • Grätchen
    mr me skrev 2014-08-03 01:29:20 följande:
    Vad är det som "de som inte fattar" ska "förstå"? Att du går i paraden?
    Kärlek. Oavsett kön.
  • Anonym (inget eller)
    Haskel skrev 2014-08-02 23:34:08 följande:

Jag är inte homofob på så vis. Jag umgås gärna med bl.a. homosexuella personer. Men tyvärr blir jag bara mer och mer homofob efter varje Festival. 

Precis som någon tidigare sagt: "De arbetar för fullt med att visa att de är som vanliga människor, för att sedan under Pride visa att de är helt annorlunda."

Det är okej och trevligt med annorlunda personer. #Men det kan bli för mycket av det goda." Vilket det blir under Pride.

jag säger ingenting om ditt inlägg MEN: du är homofob och trångsynt!
  • troddeduja

Jag har inget emot HBT personer eller Pride, men vissa saker med paraden blir bara löjligt.
    Dildokubb tex som jag läste i tidningen, det är bara löjligt. Fåniga kläder, nakna kroppsdelar till höger och vänster mm. Jag har sett paraden flera gånger och många gånger blir det både osmakligt och barnförbjudet.
    Varför i hela världen ska det spökas ut så in i helvete och anspela på sex?

• Anonym (smygisar)
    troddeduja skrev 2014-08-03 13:47:38 följande:

Jag har inget emot HBT personer eller Pride, men vissa saker med paraden blir bara löjligt.
    Dildokubb tex som jag läste i tidningen, det är bara löjligt. Fåniga kläder, nakna kroppsdelar till höger och vänster mm. Jag har sett paraden flera gånger och många gånger blir det både osmakligt och barnförbjudet.
    Varför i hela världen ska det spökas ut så in i helvete och anspela på sex?

ja för inga hetrosexuella går på strippklubbar, swingersklubbar, ser på porrfilm, har sex utomhus kör med bdsm, att boken 50 shades of gray säljer som smör i solsken visar inte heller på något

vilken värld lever du i? vi drunknar ju dagligen i hetrosex, men det har du tydligen inget emot....
  • troddeduja

Hela prideparaden går ju ut på att alla människor ska ha lika värde oavsett läggning (och kön,ras, religion osv). Jag förstår inte varför det ska vara så mycket sex med i bilden?
    Att hela samhället är sexuellt vet jag, men det är få gånger det är så synligt som under Pride. Varför ska man som tex homosexuell man klä ut sig i löstuttar och visa rumpan i stringtrosor bara för att visa att man är stolt över att gilla killar?
    Det handlar väl främst om kärleken till en annan människa?

• Anonym (smygisar)
    troddeduja skrev 2014-08-03 14:28:37 följande:

Hela prideparaden går ju ut på att alla människor ska ha lika värde oavsett läggning (och kön,ras, religion osv). Jag förstår inte varför det ska vara så mycket sex med i bilden?
    Att hela samhället är sexuellt vet jag, men det är få gånger det är så synligt som under Pride. Varför ska man som tex homosexuell man klä ut sig i löstuttar och visa rumpan i stringtrosor bara för att visa att man är stolt över att gilla killar?
    Det handlar väl främst om kärleken till en annan människa?

jag håller med dig att det är för mycket sex, men det äller alltså både hetro och homo, men det blir fel när man ska singla ut pride som pågår 1 vecka om året medans det andra pågår varje dag
    börja i rätt ände liksom
  • Anonym (Smart)

För DIG spelar det ingen roll, säger du. Men paraden är inte för din skull liksom i vilket fall som helst.

• Anonym (varför)
    Anonym (..) skrev 2014-08-02 22:55:26 följande:
    Jag tycker fortfarande att stolt är ett knepigt ord i sammanhanget. "Modig" skulle passa bättre i så fall. Ja, det är verkligen helt sjukt hur människor kan HATA någon bara för att den väljer att älska nån av samma kön...
    Håller med.

Paraden tyvärr tycker jag kan få motsatt effekt jämfört med att bara vara en del av samhället oavsett vem man har som partner. Tiderna förändras och som tur sakta och säkert går allting framåt. Men paraden enligt mig är inget vidare sätt att få fram synpunkterna.
    Bäst att vara en vanlig människa oavsett om man älskar en man eller kvinna eller man opererar sig till motsatt kön. Den uppmärksamheten ändrar inget, ändrar faktiskt inte människosyn, tyvärr.
  • Anonym (varför)
    Anonym (Smart) skrev 2014-08-03 14:35:46 följande:

För DIG spelar det ingen roll, säger du. Men paraden är inte för din skull liksom i vilket fall som helst.

Ok. Till vem är den då? I tråden säger vissa att den är till alla. Var går kriterierna?
  • Anonym (..,)
    Anonym (varför) skrev 2014-08-02 21:57:37 följande:

Varför denna parad? Varför måste vi ha en pride festival, en parad? För mig spelar det ingen roll vem du älskar eller om du är bi, trans osv. Var det, hur du vill. Men varför måste man har en parad? Varför måste man vifta på regnbågsflagor och visa upp sig?

Kunde inte paraden vara något annat. Liksom för alla. Liksom bara kärlekens parad? Känns märkligt eftersom varför måste man visa upp sig som på en maskerad? Vi kan ha en maskerad parad där alla kan gå hur som helst. Det har blivit stort med paraden, men märkligt enligt mig. Vuxna människor som beter sig som urmänniskor.

Vad anser ni?

Svar på tråden Varför denna parad?