Det här med svartsjuka bonusmammor, är det inte mest svartsjuka biomammor det handlar om?
Jag är en bonusmamma och biomamma dvs en frånskild mamma som träffade en ny man med barn för 7 år sedan. Jag var då 27 år och är nu 34. Jag har funderat på det här man läser om svartsjuka bonusmammor och för egen del tycker jag inte alls att det stämmer. Jag undrar om det inte är så att oftast är det biomammor som går ut vitt och brett till omgivningen att det är så medans bonusmammor sällan diskuterar sådana saker öppet då de inte känner att de vågar med risk att uppfattas dåliga. Jag tror att det är så att man som biomamma har svårare att släppa taget om sin position i den gamla familjen än män generellt och behöver kanske inte göra det direkt efter en skilsmässa. Men när man blir påtvingad att ge upp den positionen så är det jobbigt och man känner sig övergiven och utelämnad vilket då infaller när den nya kvinnan kommer, speciellt om biomamman varit en dominant spelare i familjen blir det jobbigt. Ex på hur jag menar: pappan flyttar ihop med en nya kvinna till en ny större lgh vilket medför att biomamman blir av med nyckeln till hemmet, biomamman blir arg för hon känner sig utestängd och skyller det på den nya kvinnan som hon börjar tala nedsättande om inför omgivningen och barnen, bonusmamman blir här den som blir kallad svartsjuk. Samma situation händer min make, dvs han blir av med nycklar för att biomamman flyttar ihop, hans reaktion är, vad kul för dej! Och att skylla på den nya mannen finns inte på kartan även om han förmodligen lika lite som bonusmamman vill ha en främling som kommer och går i hemmet och att försöka prata nedsättande om bonuspappan pga detta är helt orealistiskt för pappan. Ett annat exempel : biomamman vill inte att bonusmamman ska få vara med på uppträdanden i skolan för det känns jobbigt för henne trots att det gått några år efter skilsmässan, hon försöker påverka barnen att bonusmamman inte borde vara där, hon pratar med pappan. Samma situation fast för pappan, dvs att den nya bonuspappan följer med: Inte en tanke finns för de flesta pappor att de skulle sätta sig själv i fokus på barnens framträdande, att en vuxen som barnen vill ha med inte skulle få komma pga svartsjuka från pappa! Aldrig att min make skulle agera så mot barnen eller försöka få dem att självmant välja bort bonuspappan. Jag har så många exempel på min hypotes från mitt liv men förstår att det inte Alltid ser ut så. Men nog tror jag att det generellt är biomammor som är väldigt självfokuserade och har betydligt svårare att ge upp sin position och även se exet bli lycklig och gå vidare i ett liv med de gemensamma barnen utan att mamman är med i det, där det istället finns en bonusmamma.