Jag är precis lika lång som dig och väger exakt samma. Så du är absolut inte tjock. Men däremot ur form. Fett tar mer plats än muskler. Och det samlas gärna på platser som höfter och mage.
Det är jättebra att du promenerar. Du bör även satsa på styrketräning för att bygga upp muskler. De muskler du får kommer även kräva energi även när du vilar så de kommer göra att du kraftigt ökar förbränningen. Man blir inte alls stor som en bullig muskelknutte av styrka så oroa dig inte för det.
Din "kroppsstomme" är jättefin, så du har en bra grund. Om du nu sätter igång och viker minst en timme om dagen åt kondition och styrka kommer du svarva till kroppen så du trivs med den igen. Ge det bara tid, panikskynda inte. Ta det lungt i början, kom in i en takt du själv kan hålla utan att vantrivas.
Ät allt med måtta, ta bort sånt du vet är onyttigt. Men unna dig nåt extra nån gång då och då, men håll det inom "lagom". Själv älskar jag choklad men unnar mig en liten bit 70% kakao chokladbit ibland. Det räcker, den intensiva kakaohalten/smaken ger mig det jag behöver även i små mått.