• Johannaav

När får man komma till barnmorskan första gången?

Hej, 

Jag går nu in i v 5. Jag undrar när jag får komma till en barnmorska på ett första besök och vad de besöket kommer att innebära? Ser dem fostret redan då och kan konstatera om de mår bra?

Tack på förhand!

Johanna 

• Svar på tråden När får man komma till barnmorskan första gången?
  • joemal

Det är lite olika när man får träffa en barnmorska första gången. En del mvc har ett första möte redan runt vecka 6-7, men då är det mest lite information och en chans att ställa frågor. Inskrivning sker sen inte förrän runt vecka 10-12. Då tas det blodprov, urinprov och blodtryck (tror det är samma överallt). Ultraljud varierar ännu mer, men tror att det vanligaste är att man inte gör något förrän RUL (vecka 18-20). En del väljer att göra KUB, det görs runt vecka 11.

På vissa ställen kan man få göra ett ultraljud vid inskrivningen och på vissa håll i landet kan man göra det privat, det kostar då runt 500 (vad jag har sett, kan såklart skilja). Men ultraljud före vecka 8 är ovanligt. De vill att man ska ha gått längre så att det är lättare att se något, de är ju så små de små liven

Hoppas det gjorde dig lite klokare och grattis till ditt plus!

• Nyfiken gul

beror på hur rutinerna är i din kommun men någonstans mellan vecka 8 och 12 får man komma på inskrivning hos barnmorska. 

Du får lämna blodprov och urinprov , du får väga dig och man tar blodtryck och sockerprov i fingret.  Går igenom din hälsostatus, du får svara på en del frågor om tidigare sjukdomar, ärftliga sjukdomar.  Du får ange om du är rökare/snusare. 

Du får en hel del information på första besöket och du får oftast samtidigt boka in en tid för gynkontroll någon/några veckor senare då en läkare gör en gynundersökning på dig. 

ultraljud görs inte förrän omkring vecka 16-19 då det ordinarie rutinultraljudet görs. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Limaliie

Väldigt olika beroende på vart man bor.

Jag var på ett hälsosamtal i v 8, då pratade vi bara om vad man ska undvika för mat, hälsovanor osv. Fick även info om KUB och om vi ville göra det, viket vi ville så då bokades det in i v 12+
    RUL bokades också in men det var i v 19.

Nästa besök var i v 12+ nått...efter kub, då togs blodprover,urinprov, hb+socker och blodtryck.

Sen var det ju RUL i v 19, sen nsta besök hos bm runt v 24-25 tror jag. Då började vi även mäta magen.

• Limaliie

Gynkontroll har jag aldrig gjort pga nån graviditet.

• Nyfiken gul
    Limaliie skrev 2014-08-03 20:09:04 följande:

det har jag gjort och jag har fött barn i tre olika landsting och hos alla tre fick jag göra en gynkoll med en gynläkare.  Dock minns jag inte varför men jag har aldrig reflekterat över det utan det har bara gjorts. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • FrökenCarlsson

Gravid just nu o såhär ser det ut i "mitt" landsting:

Hälsosamtal v 8

Inskrivning v 11

Kub (frivillig fosterdiagnostik, UL) v 14

Rul v 19-20

Mvc v 25,29,32,35,37,39.. Förhoppningvis inte fler besök! :)

Inga läkarbesök för mig heller, inte heller förra graviditeten i ett annat landsting.

• Erizajo

Har heller aldrig gjort gynundersökning och jag har fött tre barn... Här i Dalarna har jag träffat BM i v 12 först. Sen med de första två barnen hade jag fetma så då fick jag lov att göra glukosbelastningstest.

• larssonkaa
    Limaliie skrev 2014-08-03 20:09:04 följande:

Jag har heller inte fått någon gynundersökning! Skönt att se att jag inte är ensam om det (så det inte beror på slarv fr min BM.) Men jag har tänkt på det och tycker väl egentligen att det är lite konstigt att jag inte gjort någon..
  • Johannaav

Tack snälla ni för era svar. Jag skall ringa till barnmorskan idag och fråga hur de går till.

Svar på tråden När får man komma till barnmorskan första gången?