• mullemeck

Hög risk för Trisomi 13&18 efter KUB. Någon mer?

I fredags var vi på Kub då jag väntar vårt tredje barn. UL såg ut att vara utan anmärkning sa barnmorskan, men när hon la in mina värden och kollade blodprovet så fick vi 1:67 på Trisomi 13&18 ("allvarligare" form av kromosomavvikelse än DS). Vad siffran var för Trisomi 21 (ds) vet vi inte. Det var inte på högrisk i allafall. 

Usch! Nu väntar moderkaksprov på tisdag morgon. Är så nervös inför provet och senare även resultatet. Jag har haft en diffus känsla sedan jag blev gravid att något är fel. Tänk om jag känt rätt!!

Någon mer som haft högrisk för Trisomi 13&18??? Hur gick det för er?

• Svar på tråden Hög risk för Trisomi 13&18 efter KUB. Någon mer?
  • NKmamma

Jag har aldrig upplevt det här, men vill i alla fall skicka en kram och så hoppas jag att allt ser bra ut på tisdag{#emotions_dlg.flower}

• Lilla Fjun

Hoppas det kommer gå bra för Er! Tänk som så att du och 66 gravida kvinnor till. En av Er får ett sjukt barn. Oddsen är fortfarande bra!!

• Lilla Fjun

Visar det sig att du är kvinnan med det sjuka barnet, var tacksam att du gjorde testet och fick veta i tidig graviditet. Dessa barnen överlever inte och hellre då att få avsluta, sörja och få börja om än att gå graviditeten ut. Visar testet att ditt barn är friskt så kan du ju njuta av vetskapen resten av graviditeten. Förstår att ovissheten är förfärlig!! Lycka till!

• mullemeck

Tack för att ni frågar! Prover gick "bra" att göra. Det var läskigt och jag var rädd och känslomässigt labil och grät. Men det gjorde inte så ont, det kändes mest obehagligt. Läkaren var oerhört skicklig och det hela var över på 20 sekunder kanske. Han såg kanske något avvikande vid magen på ultraljudet också så han skall skicka cellerna från moderkakan på så kallad fullständig analys också.

Så nu får vi vänta ca 5 arbetsdagar på svar om trisomi 13,18 och 21. Och sedan 2-3 veckor på alla kromosomfel. Vänta, vänta?..!!

• Idefixx

Skönt att provet gick ok endå. Förstår att du va rädd och nervös. Usch va jobbigt med så lång väntan, hoppas d går undan. Håller alla tummar och tår.

Svar på tråden Hög risk för Trisomi 13&18 efter KUB. Någon mer?