• mammalovis

Erfarenheter/behandling av lös i magen efter antibiotikabehandling/clostridium?

I några månader har min ettåring varit mer eller mindre lös i magen och vi grunnade på någon allergi eller intolerans först och uteslöt fullkorn och började sedan föra mat- och bajsbok för att komma på eventuella orsaker. Dock verkade inget specifikt hjälpa och efter ytterligare en gång med en blöja då det rann utanför kontaktade vi vc, då det inte kommer fungera i höst när hon börjar förskolan.

Prov för mjölkprotein har tagits tidigare. Nu togs prov för gluten och allergipanel samt olika avföringsprover. Alla prover var bra, men hon har clostridium efter en antibiotikabehandling, men är inte sjuk. Tydligen bär 75% av barnen på det om jag fattade läkaren rätt.

Läkaren skulle kontakta barnläkaren på Barn- och ungdomsmedicinska mottagningen för att diskutera hur vi bemöter förskolan. Där väntar vi svar fortfarande och frågorna har kommit efter telefonsamtalet.

Det hon har ligger inte under smittskyddslagen och det är svårt att hitta någon vettig information på nätet. När jag pratade med en kollega på äldreboendet hade hennes barn haft det, så hon tyckte jag skulle räkna med att det kunde ta uppåt 6 veckor innan hon blev bra.

Någon med erfarenhet och vad har ni fått för råd?

Nu testar vi Proviva blåbär för att se om det har någon effekt.

Penicillin åt hon i februari och Montelukast i slutet av maj, annars bara Fluitide och Airomir fram till midsommar. I övrigt mår hon bra med lite småfeber på 37,6 vissa kvällar. Oftast bajsar hon bara 1 gång om dagen, ibland fler.

• Svar på tråden Erfarenheter/behandling av lös i magen efter antibiotikabehandling/clostridium?
  • amosme

Bakterierna i Proviva är i princip verkningslösa då de dör långt innan de nått tarmen. Skaffa probiotika med "skyddshölje" som löses upp först i tarmen. Starka sådana med många olika bakteriestammar. Googla gärna GAPS, jag tror att det kan vara av intresse. Lycka till! 

• mammalovis

Jag har läst lite om det som fanns på svenska och frågan är om det finns någon vetenskaplig bakgrund till det. Dock fanns det inte så mycket konkret info om vad de verkligen skulle äta.

Att ge hälsokost till en ettåring känns väl inte helt okej. Sedan stämmer det säkert att Proviva inte hjälper hela vägen, men det var ett första steg att göra något. Läkaren gav inte mycket information mer än att hon inte var sjuk, så vi står rätt handfallna i kombination med dålig info på internet..

Idag har sambon varit på mag-och tarmmottagningen då han är stomiopererad efter Crohns. Läkaren hann springa vidare innan han hann fråga honom, men undersköterskan som jobbat där i över 30 år rådde oss att få en remiss till Barn i Jönköping, så nu har vi ringt till vc och väntar på att de ringer upp.

Idag har hon haft 3 blöjor på morgonen som luktar fruktansvärt illa och en gul slemmig blöja vid lunch, så frågan är hur tarmarna mår.

• amosme
    mammalovis skrev 2014-08-04 13:12:42 följande:

Jag har läst lite om det som fanns på svenska och frågan är om det finns någon vetenskaplig bakgrund till det. Dock fanns det inte så mycket konkret info om vad de verkligen skulle äta.

Att ge hälsokost till en ettåring känns väl inte helt okej. Sedan stämmer det säkert att Proviva inte hjälper hela vägen, men det var ett första steg att göra något. Läkaren gav inte mycket information mer än att hon inte var sjuk, så vi står rätt handfallna i kombination med dålig info på internet..

Idag har sambon varit på mag-och tarmmottagningen då han är stomiopererad efter Crohns. Läkaren hann springa vidare innan han hann fråga honom, men undersköterskan som jobbat där i över 30 år rådde oss att få en remiss till Barn i Jönköping, så nu har vi ringt till vc och väntar på att de ringer upp.

Idag har hon haft 3 blöjor på morgonen som luktar fruktansvärt illa och en gul slemmig blöja vid lunch, så frågan är hur tarmarna mår.

Det finns stora mängder forskning bakom metoden och mycket konkret info angående kost och probiotika/tillskott att hitta på nätet. Googla på Dr Natasha Campbell Mcbride om du är nyfiken och vill läsa mer. Jag tror att du kan hitta många tips som kan vara till stor hjälp - många med tarmsjukdomar/-besvär har blivit friska genom GAPS. Sedan får man definitivt anpassa doser och kostråd efter en liten ettåring.
  • willeflisan

Hej. När hon har onormal avföring som nu med slem och illaluktande och har visat positivt för clostridium så smittar det. Hon behöver nog en ny antibiotikabehandling.

• liol1973

Hej, jag reagerade på att ni "testat för mjölkprotein", då jag antar att det innebär blodprov eller pricktest. Diagnos för den allergin inte ska dock inte ställas via prov utan med uteslutning och provokation då det inte finns ngt tillförlitligt test (det kan visa både falskt positivt och falskt negativt). Tyvärr känner allt för få vc läkare till det. :/

Just gul, slemmig och illaluktande avföring låter mkt som min dotters efter mjölkintag. Så om ni inte har provat att utesluta mjölk redan kan det kanske vara idé att prova det också?

• mammalovis

Hennes "normala" avföring är allt mellan rinnande till lätt krämig. Det kan svänga mellan 2 olika blöjor samma dag (oftast bara 1/dag) eller till och med i samma blöja ... Lite kompakt och resten mer grötigt ibland, men fråga mig inte vad som ger vad.

Nu är väl mer frågan om bajset är en reaktion på Blåbärs-Provivan och varför den fjärde skiljde sig. Det var likadant för några dagar sedan. Bajset är inte så blött som det kan vara och de 3 inom loppet av 2 timmar var likadana. Vid 4 andra tillfällen med ca 1 månad emellan har det bokstavligen runnit ur blöjan t ex vid magsjukan i juni vi alla hade. När det varit flera riktigt blöta blöjor samma dag kan man ju lättare anta att hon är sjuk än nu ... eller var går gränsen för sjukt?

Sedan krystar hon väldigt mycket innan hon bajsar (de senaste dagarna). Hon kan krysta 5-10 minuter i flera omgångar, men inte bajsa förrän flera timmar senare. Så frågan är om hon är förstoppad kanske. Jag hoppas läkaren gör en ordentlig genomgång imorgon och att vi får en handlingsplan vad gäller kosten och vidare utredning av tarmarna med tanke på att pappan har haft Crohns och väntar på hur tarmen skött sig efter stomin.

willeflisan: Svårt att veta NÄR det smittar om läkaren anser att hon inte är sjuk. Du får gärna påtala var gränsen går för onormalt. För mig är kompakt bajs det normala, men det har typ aldrig existerat hos henne, men hos 3-åringen. Antibiotika har hon inte fått mer än vid dubbel öroninflammation i januari.

liol1973: Den fjärde var gulslemmig, men de andra tre påminde om färgen det blir av blåbär, sedan inga fler idag. Hon fick visserligen lite glass av sambon igår, så ingen aning. Vi har inte märkt någon direkt skillnad vid mjölkprodukter utan snarare lite bättre vid potatis i kombination med gräddfil eller löksås, om man nu ska se till ett dygn senare. De gulslemmiga har varit senaste veckan när hon bajsat flera blöjor innan samma dag.

Mjölkproteinstestet var med blodprov på Barn- och ungdomsmedicinska mottagningen för att hitta en ev förklaring till upprepade förkylningar med ordentlig hosta. Nu har hostan hållit sig borta i ca 2 månader, men magen är inte i form.

Har din dotter fått problemen först senare eller var det redan som nyfödd bebis? Jag har hört om andra bebisar som bajsat 8-10 gånger om dagen som fått diagnosen,  Jag är glad i mjölk och äter yoghurt till frukost, så det fick hon ju i sig av amningen i ca 10 månader. Vid 8 månader var det bajsplattor ibland. Hon har fått smaka på t ex löksås tidigare än så, men vi har inte märkt något så.
    Bajsar hon bara gulslemmigt efter mjölk eller varierar bajset innan och efter?

Ja, jag hoppas vi kan få veta vad hon ska äta/undvika för smidigast vore ju att hon bajsade korvar som normala barn eller åtminstone lite kompakt och det lätt gick att särskilja ut magsjuka.

• liol1973

I efterhand har vi insett att hon var allergisk hela tiden, symptomen var dock inte solklara då så vi kopplade dem aldrig till allergi tyvärr. :'(

Vid 11 månader kom det dock helt nya och värre symptom. Aptiten avtog än mer (aldrig varit stor i maten), avföringen gick från normal till grön och vidare till helt grå. Den var vattnig och luktade ruttet ägg. Vid det laget började hon spy också. Hon slutade spy så fort som vi tog bort mjölken och lukt och färg blev bättre på en vecka, men det tog 2 månader innan avföringen var fast igen. Den gula färgen märker vi nu när hon får i sig mjölk och tarmen är relativt oskadd, när tarmen var riktigt skadad var avföringen som sagt helt grå. :/

Hon fick diagnos strax efter 12 månaders ålder, men dem riktiga besvären började just vid 11 månader då hennes kropp behövde större portioner än vad hon klarade av att få i sig av allergenet.

• Dockan

Har själv, som vuxen haft clostridum. Jag var sjuk, alltså riktigt sjuk..... Ca 2 v efter penicillin mot halsfluss insjuknade jag i ännu värre diarréer än under penicillin behandlingen. Hade diarré 15-20 ggr per dag, extremt trött, ont i kroppen, feber.... Med andra ord rejält sänkt allmäntillstånd, mår er dotter "bra" ändå så stämmer det läkaren sa de flesta bär på bakterien.

Det är överväxt av bakterien som gör en sjuk. Då bakterien tillverkar ett ämne som skadar slemhinnan i tarmen.

De brukar göra mer utförliga tester om de anser det behövs vid misstanke om clostridium. Då sjukdomen kan leda till allvarligare tillstånd. Så är din läkare i te orolig, så ska du inte heller vara det. :)

• liol1973

Glömde visst svara på några frågor igår kväll. :)

En av dotterns tidiga symptom var en tendens till förstoppning. Vi fick ta bort alla stoppande livsmedlen från hennes kost. När symptomen blev värre och tarmen skadats ordentligt blev det däremot löst istället. Så både förstoppning och lös avföring är vanliga symptom.

Dottern har symtom 1-4 dagar efter att hon fått mjölk i sig nu när tarmen är frisk. Det kulminerar med gul, vattnig avföring som luktar surt/ruttet ägg. Det tar dock 2 veckor innan all protein har gått ur kroppen när man först tar bort mjölken, och när man ammar blir det alltså 4 veckor innan barnet är helt mjölkfritt. Före man nått det stadiet är det väldigt svårt att veta vad barnet reagerar på då kroppen hela tiden retas av proteinet som redan finns i kroppen.

Det är också väldigt olika hur mycket mjölkprotein som går över i bröstmjölken mellan olika personer, och det är också olika på vilket mjölkprotein som man är allergisk mot (vassle/kassein eller båda). Så det kan alltså dels vara att barnet nu äter mer och därför får i sig mer än hen tål, eller att barnet bara reagerar på ett visst protein. Oavsett vad barnet verkar tåla, om det nu blir bra på mjölkfritt, rekommenderar jag dock helt mjölkproteinfritt tills barnet är tillräckligt gammal att kunna kommunicera ordentligt. Alla symptom är ju inte såna som vi vuxna kan se "utifrån". :/

Jo, när man utesluter mjölkprotein bör man även utesluta soja och baljväxter då dessa protein är så lika att många allergiker även reagerar på dem.

Om jag missat ngt här får du gärna fråga mer. :)

• mammalovis

Nu har vi varit hos läkare på vc och ska få remiss till Barn- och ungdomsmedicinska mottagningen där vi bor. De har klämt henne på magen och lyssnat på hjärta och lungor idag. Förhoppningsvis får vi förtur och en tid snart, annars brukar det ta en månad.

Hon bedömer henne som frisk och att hon ska kunna äta som vanligt. Att hon hade slem och krystade mycket var tydligen normalt hos barn om det inte var några andra tecken, men vi får i alla fall en uppföljning med fler undersökningar.

Dilemmat jag känner är att jag börjar dra mig för att ta med henne ut, just för att undvika att byta dessa överfulla blöjor på stan i kombination med nedbajsade kläder ...

Dockan: Jobbigt du haft det, samtidigt känns det bra att vi har det så lindrigt i jämförelse.

• liol1973

Vad bra att ni fått remiss! Hoppas att ni får hjälp med att få rätsida på det nu.

Blir ändå lite betänksam när hon säger att det är normalt om det inte finns några andra tecken. Ni har ju fullt av andra tecken på mjölkproteinallergi i mitt tycke! Krystandes är väldigt vanligt symptom då tarmen "förlamas" av allergenet, man kan därför ha jätte svårt att få ut bajset trots att det är jättelöst. Återkommande förkylningar som ni redan kollat allergi för, och inte minst diarréerna nu. Vilka andra tecken är det hon tyckte att det måste finnas? :o

Svar på tråden Erfarenheter/behandling av lös i magen efter antibiotikabehandling/clostridium?