Erfarenheter/behandling av lös i magen efter antibiotikabehandling/clostridium?
I några månader har min ettåring varit mer eller mindre lös i magen och vi grunnade på någon allergi eller intolerans först och uteslöt fullkorn och började sedan föra mat- och bajsbok för att komma på eventuella orsaker. Dock verkade inget specifikt hjälpa och efter ytterligare en gång med en blöja då det rann utanför kontaktade vi vc, då det inte kommer fungera i höst när hon börjar förskolan.
Prov för mjölkprotein har tagits tidigare. Nu togs prov för gluten och allergipanel samt olika avföringsprover. Alla prover var bra, men hon har clostridium efter en antibiotikabehandling, men är inte sjuk. Tydligen bär 75% av barnen på det om jag fattade läkaren rätt.
Läkaren skulle kontakta barnläkaren på Barn- och ungdomsmedicinska mottagningen för att diskutera hur vi bemöter förskolan. Där väntar vi svar fortfarande och frågorna har kommit efter telefonsamtalet.
Det hon har ligger inte under smittskyddslagen och det är svårt att hitta någon vettig information på nätet. När jag pratade med en kollega på äldreboendet hade hennes barn haft det, så hon tyckte jag skulle räkna med att det kunde ta uppåt 6 veckor innan hon blev bra.
Någon med erfarenhet och vad har ni fått för råd?
Nu testar vi Proviva blåbär för att se om det har någon effekt.
Penicillin åt hon i februari och Montelukast i slutet av maj, annars bara Fluitide och Airomir fram till midsommar. I övrigt mår hon bra med lite småfeber på 37,6 vissa kvällar. Oftast bajsar hon bara 1 gång om dagen, ibland fler.