Kardemamma skrev 2014-08-07 11:20:41 följande:
Hej!
Jag är gift med en nya zeeländare och vi har två små barn (3 och 1). Vi planerar att flytta tillbaka snart. Vi bodde även där några år innan vi fick barn.
Visst är det "likt" Sverige till viss del i den mening att det är ett västerländskt, liberalt samhälle. Men det är också väldigt olikt i många aspekter.
När det gäller barnomsorg är förskola väldigt dyrt. Från det att barnet är 3 år får man dock 25 timmar subventionerat per vecka. Barnen börjar skolan på sin 5:årsdag. Skolan är väldigt bra. Men det är skoluniform och medtagen lunch hemifrån som gäller.
Jag har ingen erfarenhet av omvårdnad av funktionshindrade. Men sjukvården är mycket bra över lag så jag tror säkert att även den biten fungerar bra, åtminstone för barn. MEN, har ni kollat upp vad det innebär för era chanser att få uppehållstillstånd? Tyvärr är NZ väldigt restriktiva med permanenta uppehållstillstånd, och jag vet inte vilka rättigheter man har till det sociala systemet om man "bara" har arbetsvisum.
Lycka till! Vart vill ni bosätta er?
Åh, tack så mycket för ditt svar!
Jag tror faktiskt att vi har rätt dåliga chanser på att kunna flytta till NZ, jag kollade upp reglerna idag och eftersom dottern inte kommer att kunna arbeta som en "normal människa", och även behöva hjälp i sin vardag, så känns det som att det blir stopp... Men vi kommer ändå skicka in läkarintyg och kolla läget, så vi vet om vi ska fortsätta fundera på detta.
Jag har ingen aning om var vi skulle kunna bosätta oss, det är som att blunda och peka i prinicp.

. Jag har en gammal arbetskamrat som bosatte sig i Auckland, men jag kollade upp små fakta om det, och sedan kollade jag Wellington, och det kändes mer intressant .JAg vill nog gärna bo mindre, och Auckland kändes så hemskt stort...