• Alvi

Någon med erfarenhet av Nya Zeeland och/eller flytt Sverige - Nya Zeeland?

Jag har förstått att det är ett land ganska likt Sverige, men hur fungerar samhället där? A-kassa? Sjukvård? Skola? Barnomsorg? 

Hur fungerar omvårdnad för funktionshindrade barn, vi har en dotter som behöver särskola, hur är det med sådan hjälp för de som behöver? Hur fungerar boenden för vuxna som inte klarar sig själva? 

Övrig info, från er som vet, tas tacksamt emot!  

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av Nya Zeeland och/eller flytt Sverige - Nya Zeeland?
  • Gert

Du kan inte räkna med samma frikostiga system som i Sverige. Det är heller inte lika lätt att få tillåtelse att flytta till Nya Zealand och Australien. De är hårda på immigranter till skillnad från Sverige.

• Alvi
    Gert skrev 2014-08-04 12:04:07 följande:

Du kan inte räkna med samma frikostiga system som i Sverige. Det är heller inte lika lätt att få tillåtelse att flytta till Nya Zealand och Australien. De är hårda på immigranter till skillnad från Sverige.

Hmm, det var också en sak jag funderade på... jag och min man har kollat yrken och vi har båda yrken som "eftersöks" så det känns ju bra, vi hamnade på nån grön lista eller vad det var. Men tack för svaret! Bra att veta!
  • Gert
    Alvi skrev 2014-08-04 12:07:48 följande:
    Hmm, det var också en sak jag funderade på... jag och min man har kollat yrken och vi har båda yrken som "eftersöks" så det känns ju bra, vi hamnade på nån grön lista eller vad det var. Men tack för svaret! Bra att veta!
    Ja, men då har ni nog halva inne. Det är lättare att bli immigrant om man kan bevisa att man har ett jobb när man flyttar dit. Till skillnad från Sverige.
  • Kardemamma

Hej!
    Jag är gift med en nya zeeländare och vi har två små barn (3 och 1). Vi planerar att flytta tillbaka snart. Vi bodde även där några år innan vi fick barn.

Visst är det "likt" Sverige till viss del i den mening att det är ett västerländskt, liberalt samhälle. Men det är också väldigt olikt i många aspekter. 

När det gäller barnomsorg är förskola väldigt dyrt. Från det att barnet är 3 år får man dock 25 timmar subventionerat per vecka. Barnen börjar skolan på sin 5:årsdag. Skolan är väldigt bra. Men det är skoluniform och medtagen lunch hemifrån som gäller.

Jag har ingen erfarenhet av omvårdnad av funktionshindrade. Men sjukvården är mycket bra över lag så jag tror säkert att även den biten fungerar bra, åtminstone för barn. MEN, har ni kollat upp vad det innebär för era chanser att få uppehållstillstånd? Tyvärr är NZ väldigt restriktiva med permanenta uppehållstillstånd, och jag vet inte vilka rättigheter man har till det sociala systemet om man "bara" har arbetsvisum. 

Lycka till! Vart vill ni bosätta er?

• Alvi
    Kardemamma skrev 2014-08-07 11:20:41 följande:

Hej!
    Jag är gift med en nya zeeländare och vi har två små barn (3 och 1). Vi planerar att flytta tillbaka snart. Vi bodde även där några år innan vi fick barn.

Visst är det "likt" Sverige till viss del i den mening att det är ett västerländskt, liberalt samhälle. Men det är också väldigt olikt i många aspekter. 

När det gäller barnomsorg är förskola väldigt dyrt. Från det att barnet är 3 år får man dock 25 timmar subventionerat per vecka. Barnen börjar skolan på sin 5:årsdag. Skolan är väldigt bra. Men det är skoluniform och medtagen lunch hemifrån som gäller.

Jag har ingen erfarenhet av omvårdnad av funktionshindrade. Men sjukvården är mycket bra över lag så jag tror säkert att även den biten fungerar bra, åtminstone för barn. MEN, har ni kollat upp vad det innebär för era chanser att få uppehållstillstånd? Tyvärr är NZ väldigt restriktiva med permanenta uppehållstillstånd, och jag vet inte vilka rättigheter man har till det sociala systemet om man "bara" har arbetsvisum. 

Lycka till! Vart vill ni bosätta er?

Åh, tack så mycket för ditt svar! 

Jag tror faktiskt att vi har rätt dåliga chanser på att kunna flytta till NZ, jag kollade upp reglerna idag och eftersom dottern inte kommer att kunna arbeta som en "normal människa", och även behöva hjälp i sin vardag, så känns det som att det blir stopp... Men vi kommer ändå skicka in läkarintyg och kolla läget, så vi vet om vi ska fortsätta fundera på detta.

Jag har ingen aning om var vi skulle kunna bosätta oss, det är som att blunda och peka i prinicp. . Jag har en gammal arbetskamrat som bosatte sig i Auckland, men jag kollade upp små fakta om det, och sedan kollade jag Wellington, och det kändes mer intressant .JAg vill nog gärna bo mindre, och Auckland kändes så hemskt stort...
  • Kardemamma

Hoppas på positivt svar då! Kanske kan ni iaf åka dit och jobba en period utan att det behöver vara permanent.

Jag har bott i både Auckland och Wellington. Båda har positiva och negativa sidor, men Wellington kommer alltid ha en speciell plats i hjärtat. Älskar verkligen den staden! Auckland är för stort (utspritt) och trafiken är hemsk.

Lycka till!

• Loskan12322

Jag (svensk) min partner (australienare) och vår dotter (australienare) befinner oss i Australien och planerar nu att flytta till Nya Zeeland. Klimatet passar mig bättre som skandinavier och livsstilen känns mer som oss. Australien är fantastiskt men värmen är påfrestande för oss alla och som sagt så känns NZ mer som vi.

Nu undrar jag hur svårt det är för mig att bosätta mig där? Har turistvisum på ett år här i Australien.Vet att partner visa är ganska lätt att få men sen då? Har jobbat som personlig assistent i 13 år i Sverige med goda referenser.. Skulle en sådan yrkesroll vara intressant för dom? Min partner och jag är även utbildade och jobbar med akupressur, yoga och hälsocoach.. Lätt att starta eget?

Kikar runt här på nätet men svårt att hitta info. Läser också all info på immigration sidan men skulle gärna vilja höra med någon i samma sits som gått igenom liknande process.

Svar på tråden Någon med erfarenhet av Nya Zeeland och/eller flytt Sverige - Nya Zeeland?