• Ann Cistrus

Provocerade

smulpaj01 skrev 2014-08-05 08:39:23 följande:
    Den artikeln är väldigt sann och bra skriven!
    Jag tycker att den är väldigt onyanserad och generaliserande. Såvitt jag vet har Sanna Lundell inga bonusbarn utan är själv den s.k. biomamman i styvfamiljskarusellen. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Ann Cistrus
    smulpaj01 skrev 2014-08-05 08:58:54 följande:
    Fel! Sanna har varit bonusmamma i ett tidigare förhållande så hon vet nog mycket väl vad hon pratar om!

Dessutom har hon en bonusmamma till sitt äldsta barn.
    Hon vet vad hon pratar om när det kommer till sin förra relation men hon har ingen aning om hur det ser ut i alla andras relationer. Hon hade förmodligen en man som tog sitt ansvar för sina egna barn och inte lastade över en massa ansvar på bonusmamman, som inte lät barnen löpa amok för att han var för konflikträdd för att sätta ner foten styra upp barnens beteende. Det är nämligen saker som löper som en röd tråd i diskussionerna om och med "rabiata bonusmammor"; flata pappor som flyr undan ansvar och uppfostringsansvar. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Ann Cistrus
    Anonym (L) skrev 2014-08-05 10:55:47 följande:
    Det är din tolkning. Personligen ser jag den röda tråden i att styvmammor ANSER att hans barn sen tidigare är ouppfostrade snorungar, så de går in och KÖR ÖVER mannen och KRÄVER att deras regler och fostran ska gälla.
    Ja det är min tolkning, men jag ser ju också vad som skrivs. Barn som gnäller, klänger, kräver, kväver, skriker, skräpar ner utan att få lära sig att plocka undan, de hade retat mig även om de var mina egna. 
  • Ann Cistrus
    sextiotalist skrev 2014-08-05 11:20:26 följande:
    Jag tror det mer beror på könsrollerna, dvs att många gånger så faller det ett större ansvar i vardagen på kvinnan och inte lika stort på mannen.
    Som någon skrev innan, när man läser många av dessa trådar så kommer det förr eller senare fram att kvinnan, som beklagar sig, har en man med barn, där mannen abdikerat från sin föräldraroll och även skippar att ta sin del av hemarbetet.
    Sedan är jag inte säker på att männen tycker det är ett mindre problem, men de brukar inte skriva om det på forum eller så
    Huvudet på spiken, som vanligt. 
Svar på tråden Provocerade