• Smulkaffe

Så himla besviken på keramiska pannan!

Det nya är ju att man ska byta ut sin teflonstekpanna mot keramisk stekpanna. Inga gifter, tål metallredskap mm mm.
    Men den jag köpte är helt värdelös!
    Första två veckorna var den hur bra som helst. Den har någon form av beläggning då (giftfri kan man ju undra?) som sedan försvinner efterhand. Det stod det om i testet som de gjorde i Ica Kuriren (finns på nätet). Där fick alla keramiska pannorna toppbetyg... Problemet är att de testerna går ut på att försöka repa ytan, och i de testerna håller den säkert måttet.
    Det bekymmer som nu har uppstått efter ett par månader är att ALLT man steker fastnar. Potatis, alla proteiner osv. T.o.m. när man puttrar köttfärssåsen måste man vara där och röra i botten med jämna mellanrum. Jag skulle lika gärna kunna steka direkt i botten på en vanlig kastrull. :( Ville bara varna alla som är i färd med att köpa en sån för det är bortkastade hundralappar. Imorgon åker jag till Ikea och köper deras gjutjärnsstekpanna.

• Svar på tråden Så himla besviken på keramiska pannan!
  • Drottningen70

Inget kommer någonsin att vara bättre än en gjutjärnspanna, vad de än hittar på. Och järnbrist slipper man också.

• pigglet

Har testat allt, tycker jag. Dyra som stryk, billiga, keramiska... det finns inte någon panna som håller mer än max 1 år, oavsett hur mycket den kostar. Blir tokig!

Gjutjärnspannan håller, men jag tycker det är ett väldigt jobb att hålla den fräsch faktiskt. Och inte funkar den att steka tex panerad fisk i, faktiskt inte heller köttbullar trots mängder av smör. Den gör sig bäst att steka plättar i, eller fritera. Då blir den hur fin som helst.

• Drottningen70

Järnpannan funkar till allt om man sköter den rätt. Börja om från början med den nu. Skrubba ur den ordentligt med stålull. Gnid in ett rejält lager olja och bränn av pannan på het spis. Torka ur överskottet av oljan ur den heta pannan. Ställ tillbaka den på den avstängda plattan för att svalna och torka. Nästa gång du använt den, spola bara ur den med hett vatten och torka sedan ur den med papper (viktigt) diska aldrig med diskmedel.

• viseversa
    Korpen skrev 2014-08-04 21:51:42 följande:

Vi har cerafit pannor från Twins, är supernöjd!!

Hur länge har ni använt dom? Och hur ofta?
  • Långbenopluto
    viseversa skrev 2014-08-05 09:50:25 följande:
    Hur länge har ni använt dom? Och hur ofta?
    Vi har haft dom sedan dom kom på marknaden.... använder den ca 3-7 dagar/veckan.
  • viseversa
    Korpen skrev 2014-08-05 12:51:43 följande:
    Vi har haft dom sedan dom kom på marknaden.... använder den ca 3-7 dagar/veckan.
    Och inget fastnar som på reklamen? Man kan alltså steka ett ägg utan minsta fett och sen bara "blåsa" bort det? Förlåt alla frågor men jag har funderat på dessa pannor men är extremt skeptiskt till sanningen i reklam. Därför är det toppen att fråga någon "vanlig dödlig" som faktiskt använder dessa själv. : )
  • Långbenopluto
    viseversa skrev 2014-08-05 12:56:59 följande:
    Och inget fastnar som på reklamen? Man kan alltså steka ett ägg utan minsta fett och sen bara "blåsa" bort det? Förlåt alla frågor men jag har funderat på dessa pannor men är extremt skeptiskt till sanningen i reklam. Därför är det toppen att fråga någon "vanlig dödlig" som faktiskt använder dessa själv. : )
    Japp, den funkar lika bra som i reklamen, faktiskt

Vi är supernöjd!
  • viseversa
    Korpen skrev 2014-08-05 13:06:17 följande:
    Japp, den funkar lika bra som i reklamen, faktiskt smile1.gif

Vi är supernöjd!
    Tack för dina svar. Något annat du har att säga om dom? Gud vad tjatig jag känner mig nu. Haha
  • Långbenopluto
    viseversa skrev 2014-08-05 13:34:33 följande:
    Tack för dina svar. Något annat du har att säga om dom? Gud vad tjatig jag känner mig nu. Haha
    Nope
  • Smulkaffe

Min är Green Pan och den var som sagt perfekt i början. Sedan började den strula när man stekte pannkakor, de fastnade och gick sönder varje gång. Efter det dröjde det inte länge innan den började bränna fast alla proteiner. Nötfärs, ägg, kycklingfilé osv. Oavsett mängden fett i pannan eller temperatur.
    Men nu har jag köpt Ikeas gjutjärnspanna. Den ska tydligen endast rengöras med varmvatten. Tung att hålla i om man jämför med teflonen. Jag kommer att få Karl-Alfreds underarmar.

• jakerblom

Vi köpte ett sett Cerafit pannor för vid årsskiftet och använder dem dagligen, Provade när de var nya att steka ost i dem och det var rent fantastiskt att låta osten smälta utan att det brände fast det minsta, vi använder pannorna dagligen men nu har den stora pannan börjat bränna fast allt. Inte så kul, ska prova att köra olja i den  och se om den blir bättre, om inte vilket gjutjärns panna rekomenderar ni?

Svar på tråden Så himla besviken på keramiska pannan!