• Mono

Dum idé?

Vi är ett par på 19 och 20 år som vart tillsammans i 3 år

Han tjänar ca 15 000 i månaden efter skatt, pengar som bara sparas eftersom han bor hemma och endast behöver betala bensin. Dock är han anställd per månad och kan bli av med jobbet i stort sätt när som helst även fast han jobbat där i ett år nu.
    Jag jobbar väldigt olika och tjänar allt från 4 -12 000/månad beroende på säsong.

Vi har länge velat köpa lägenhet och har nu hittat perfekta! Den ligger i min hemstad (10 mil från hans hemstad och hans jobb). Vi planerar att han ska skaffa jobb här men jobba och bo kvar i hans hemstad tills han fått jobb här.
    Lägenheten är väldigt fin och tror att den kommer gå upp mot 400 000kr. Hyran ligger på 4000/månad.

Är det dumt av oss att låna 400 000 till detta och köpa lägenheten? Har inte riktigt någon att fråga om detta så hoppas ni vuxna smarta på Familjeliv kan hjälpa oss med tankar.

Han har ett spar på ca 90 000 kr (+80 000 i fonder) som kommer gå till handpenning och resten kommer fortsätta vara spar / säkerhet.
    Är vi tokiga?

• Svar på tråden Dum idé?
  • Mono
    Korpen skrev 2014-08-04 22:11:32 följande:

Han får inget lån om han inte har fast anställning.

guinevere skrev 2014-08-04 22:11:28 följande:

Hur bor du i dagsläget?

Vilken månadskostnad har lägenheten?

Vilken anställningsform har du?

Hur svårt tror du det är för honom att hitta jobb i din stad?

Jag hade under gymnasietiden egen lägenhet som mina föräldrar ägde i hans hemstad. Men nu bor jag hemma hos mina föräldrar då det ligger nära mitt jobb, i väntan på att vi ska hitta lägenhet och han jobb.

hyran ligger på 4000, mer vet jag inte tyvärr.

Jag är anställd på timmar men kommer med 110% säkerhet inte bli av med jobbet, handlar mycket om att rycka in och jobba extra vilket jag trivs bra med!

Han har sökt jobb i två månaders tid utan resultat, men då hos dom största företagen som "alla" söker hos, men jag tror att det kommer att komma jobb om han bara letar lite mer och på bättre ställen.

Och lånevillkor har han redan fått eftersom han har bra besparingar och vi har föräldrar som kan rycka in i krislägen osv, Undrar mest om detta är en för hög kostnad eller om vi ska satsa?

• Mono
    Rainbow gg skrev 2014-08-04 22:18:43 följande:

Hur mycket lägger du in för köpet?

Vi skulle isf låna tillsammans sedan betalar vi hälften var på allt.
  • Mono
    gbgumman skrev 2014-08-04 22:27:32 följande:

Hade ni haft fasta jobb så hade det låtit bra men jag har svårt att se att banken lånar ut pengar om man inte har fast jobb. Vi fick inget lån fast min man hade fast jobb med ok lön och jag var provanställd. Vi fick vänta tills mitt jobb blivit fast. Banken struntar i om man själv tycker att det känns tryggt.

Lånelöfte fick vi i början av året från handelsbanken då vi budade på en annan lägenhet men som for upp för mycket i pris.
    Min kille pratade med vår bankman i dag och sa att vi fortfarande hade lånelöfte och att allt lät jätte bra då vi som sagt har säkerheter som besparingar, föräldrar med hyfsat god ekonomi och sen är det ju en invenstering det handlar om.

Vi älskar lägenheten och vill så extremt gärna ha den. Men vi är som sagt 19 och 20år därför jag ber er om kommentarer då ni ser på detta från ett annat håll än oss.
  • Mono
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-08-04 22:37:11 följande:
    Fast i ts skrev du att han ska betala handpenning och du... Inget?
    Ja precis handpenningen kommer han stå för, dels för att jag har mycket möbler eftersom jag redan haft en lägenhet och något sånt har inte han. Men sen kommer jag såklart se till att betala av så att jag betalat lika mycket på handpenningen
  • Mono
    Kontra skrev 2014-08-04 23:04:13 följande:

Vad är er plan om ni köper lägenheten och han inte får något jobb? Om ni inte kan betala avgiften och amortering och ränta?
    Jag hade väntat med att köpa tills en av oss hade fast jobb med bra inkomst iaf

Tack för dina åsikter Glad
    Vi tänkte att han skulle jobba kvar på sitt jobb han har tills dess att han hittat ett här.
    Men skulle något sånt hända, vilket ju kan hända även den bästa så är det ju tragiskt nog så att vi får lov att sälja lägenheten.
  • Mono
    gbgumman skrev 2014-08-04 23:29:53 följande:
    Jo fast vi har tagit inkomstförsäkringar. Kan man ta det som timanställd. Vet inte. Dessutom så sitter man tryggare vid fast anställning än timanställd. Går era föräldrar in som borgenärer eller varför betydde det något för bankmannen.
    Våra föräldrar kan gå in som borgenärer om bankmannen vill det, vilket han dock inte krävde, sen vet vi ju att dom ställer upp i krislägen.
    Men som sagt så har vi ju fått beviljat och lägenheten är ju en investering, tror heller inte den skulle sjunka i värde. Glad
  • Mono

Lånet är ju vilket fall klart, allt som fattas är att vi ska göra det. Obestämd

• Mono
    ardath bey skrev 2014-08-06 11:11:54 följande:

Gör en budget och se hur det ser ut.

Räkna högt på kostnader och lågt på inkomster.
    Dvs om ni lånar 85% av 400 tkr blir det en skuld på 340 tkr.
    Med en ränta på 8% skulle månadskostnaden för räntan bli 1 580 kr efter skatteavdrag.

Amortering på 25 år blir 1 130 kr/månad
    Sammanlagt blir det utgifter för bostad på 6 700 kr/månad.
    Ni får in (nu) som lägst 19 tkr/månad.
    Räcker 12 300 kr för er två per månad (inräknat era resor till era jobb)?

Ska försöka göra en budget, måste bara läsa på lite först!  Tack så jätte mycket för att du gjorde en liten snabbräkning iaf Solig

• Mono
    Themis skrev 2014-08-06 11:40:12 följande:
    Ursäkta en gamling:

Borgenär är någon som du har en skuld till, t ex banken som du lånar av.
    Borgenär (långivare) och gäldenär (den som är skyldig pengar), dessa ord hänger ihop. Vanligen vill man inte ha fler borgenärer, dvs fler folk man är skyldig pengar. Flört

Det du vill ha är en borgensman, alltså någon som går i borgen för ert lån, och därmed måste betala på lånet om du inte kan.

Vill man göra ett gott intryck så tar man reda på vilka ord som gäller i sammanhanget när man ska förhandla, det kan nog hjälpa er.
    Läs gärna på lite om referensränta, inflation osv också.
    Men du förstod vad jag menade Glad
Svar på tråden Dum idé?