• Anonym (T)

Kan man ställa krav på vad underhållet ska gå till?

Anonym (Macke) skrev 2014-08-05 13:09:07 följande:

Kan den som betalar underhåll ställa några krav alls på hur de pengarna skall användas? Jag vet att mitt ex inte är så bra på det här med pengar. Hon prioriterar sig själv före barnen. Inte så att de direkt lider. De får ju mat och kläder och det de behöver, men om det står mellan att köpa nåt extra till barnen eller till sig själv, så väljer hon hellre sig själv.

Jag skulle HELST vilja (men tror inte det går) att pengarna sätts in på ett konto som hon inte kommer åt och som mitt barn får tillgång till när hon är 18. Det är ju till barnet jag betalar, inte till henes lyx.

ge gärna exempel på vad hon köper för extra till sig själv?
    och vad skulle du vilja att hon köpte till barnen istället?

vad köper DU extra till barnen?
  • Anonym (T)
    puss skrev 2014-08-15 17:11:34 följande:

pengar som ska gå till mannens BARN är inte  kvinnans privata ekonomi.
    fast barnen är ju en del av kvinnans privata ekonomi
    underhållet täcker absolut inte alla utgifter som barnen har, inte ens hälften
    och det är inte bara mannens barn utan också kvinnans, eller ja, kanske till och med lite mer kvinnans eftersom det är hon som tar hand om dom.. om han tar hand om dom mer så slipper han ju till och med betala överhuvudtaget

mamman är inte skyldig att ta med barnen på liseberg så fort hon har pengar över, om dom får mat, kläder och allt dom behöver som ts skriver
    och hur vet ts exakt vilka pengar som går till vad? pengarna som hon får från han kanske är dom pengarna som går till barnen + att hon betalar resten
    så det som blir över kanske helt och hållet är hennes pengar från hennes inkomst, och varför ska han, hennes ex, komma och ställa krav på vad hon ska använda sina pengar till? 
Svar på tråden Kan man ställa krav på vad underhållet ska gå till?