• Don3

HUR gick ni ner i vikt ?

mysan77 skrev 2014-08-07 08:27:07 följande:

Så om jag förstått det rätt så ÄR kosten det mest avgörande? Jag mår så dåligt av att inte kunna röra mig som jag vill, skulle göra vad som helst för att kunna promenera lr cykla som jag gjort innan. Jag brukar försöka göra lite övningar hemma, men det blir ju inget tempo på det och oftast kan jag inte hålla på nån längre stund.

Försöker hålla nere med kolhydrater och socker, äter inget vanligt godis sen ca 3-4 månader tillbaka, lite chips på helgen (skål med ca 30 g) ingen läsk, fika med en bulle +kaka ca 2-3ggr i veckan. Inget bröd utan mest ägg till frukost, max 1-2 frukter per dag, fullkornspasta max en gång i veckan, övriga dagar mest potatis.
    Jag äter inga jätte portioner heller, ca 150g ris,pasta ,potatis. ca 200g kött,fågel,fisk. sen fyller jag upp med grönsaker, sallad tomat gurka sockerärtor,gurka. 

Ändå går jag inte ner... tycker jag äter rätt normalt och när jag räknar kalorier på maten så kommer jag oftast inte upp mer än till ca 1000-1200 kcal.
    Det är därför jag är så nyfiken på vad ni äter och hur mycket ni tränar Glad
    Testade bantningspiller för ca 1 1/2 år sen gick ner 20kg på ett halvår, men då var jag aldrig hungrig och åt extremt lite, vill inte göra det igen för sen när jag slutade och kände hunger så gick jag upp 10kg ...

Har ni några fler bra råd till mig? kanske nån bra sida på nätet med lätta övningar? har letat själv men inte hittat nåt än.

Får man fråga vad du väger och hur lång du är? Så kan jag återkomma med ett kostschema och lite övningar som du kan prova.
  • Don3

Gick visst inte posta excel urklipp

Tar en bild istället.

Frukost:
    Knäck i knäckebrödet i yoghurten och ha dem som flingor. (Alla knäckebröd funkar utom frukostknäcke)

Förmiddagsfika:
    Kokt ägg macka utan smör.

Lunch:
    Väg pasta innan kokning. Recept efter www.arla.se/recept/kottfarssas/ skippa grädde och smör (fattar inte varför man ska steka köttfärs i något det kommer ju ut massor av fett från färsen), låt koka 30min istället för 15min

Tips gör 8port samtidigt.

Eftermiddagsfika:
    Halv burk lätt kvarg och lite hallon, smakar lite som en tjock grädde med bär. Jag tycker det är gott iaf.

Pre workout:
    Antingen före träning eller kan man ta det som kvällsmat vad man nu tycker är bäst. Givetvis utan smör.

Middag:
    1500g påse delat på 8 matlådor och 2 ägg i varje. Lätt och gott.  (Du får äta hur mycket smörgåsgurka och rödbetor du vill)

• Don3
    K grrl skrev 2014-08-07 18:44:22 följande:

Mina invändningar mot det kostschemat är att det innehåller lite protein och mycket färdigmat. Jag skulle hellre satsa på "ren" mat och en anledning till det är att matvolymen blir större trots att det kostar lika mycket kalorier. 

Ett exempel är en thaigryta gjord på kycklingfilé, kokosmjölk, morötter och haricot verts stekt i kokosolja, serverat med råris. 560 kcal motsvarar 250 gram gryta och 200 gram råris och innehåller 47,7 gram protein, 54,9 gram kolhydrater och 15,6 gram fett varav endast 0,06 gram mättat fett. 

Ett annat exempel är en snabblunch på ca 415 kcal: 125 gram kokt quinoa, 134 gram varmrökt lax, tomat och bladspenat. 

Mat man blir ordentligt mätt på och håller sig ordentligt mätt på.

Visst kyckling och ris är bättre dock var det detta som jag körde innan semestern och för att slippa leta recept så tog jag det nästan rakt av fast utan shakes.
    Det enda färdiglagade är pyttipannan eller är det något jag missar?

Men du får gärna föreslå annat som är bättre, kanske plockar upp något om det låter gott ;)
  • Don3
    K grrl skrev 2014-08-07 20:16:55 följande:

Nja, men att ett huvudmål är färdigmat är väl ganska mycket?

Jag försöker hålla mig till långsamma kolhydrater: sötpotatis, quinoa, matvete, matkorn, bönor, linser (havregryn, rågflingor till gröt- och äggfrukost), men potatis också. Frukt efter träning. Bär till gröten. Äter inte speciellt mycket bröd och i så fall hårdbröd.

Rena proteiner: fisk (oftast lax i olika former, varmrökt, kallrökt, gravad - tonfisk, eller makrill), skaldjur, kyckling, lamm, nötkött, en del fläskkött. Vassle/kaseintillskott, kvarg, ägg/äggvita.

Fetter: oliver, avokado, nötter, nötsmör, oljor, kokosmjölk/olja, äggula. Jag undviker färdigmat med högt fettinnehåll (t ex korv) och föredrar magrare kött (till exempel mager köttfärs) för att tillsätta fettet från någon annan källa. 

Det kommer man långt på.

Man kan ju vara hur noggrann man vill och kan säga direkt att ditt är bättre än mitt. Dock hade jag tröttnat på ditt då jag inte är förtjust i hälften av det.
    Passar det TS så är det jätte bra.
    Men vi kanske kan vara överens om att, det viktigaste är att man hittar något som man trivs med även om det tar längre tid att nå målet, än att gå in för hårt och ge upp. :)
Svar på tråden HUR gick ni ner i vikt ?