• K grrl

HUR gick ni ner i vikt ?

Jag började med att ta bort onödig saker, t ex kvällsmackor, och åt nyttigare, mer grönsaker. Portionsstorlekarna blev mindre, dock fullständigt normala i storlek. Men när jag började träna gick det för fort, jag tangerade till sist undervikt, och jag har fått lära mig att äta mer igen (jag måste äta mycket).

• K grrl

Jag gick inte ner mer än ett par hekto i veckan, så det var ju ingen svältkost direkt. Men totalt rör det sig om ca 20 kilo (från 80 till 58, är 175 cm lång). Det gick som sagt snabbare när jag började träna.

Jag styrketränar fyra gånger i veckan, ingen kondition, och jag har ett styvt jobb att hålla vikten uppe. Är ändå glad att det gått långsamt, för jag har tillräckligt med löshud, och för att jag har en långsiktig livsstil.

Mitt bästa tips är att vara konsekvent. Bara att fortsätta även om vågen pekar upp någon gång, du trycker en chipspåse eller missar en träning. Det är det som ger resultat!

• K grrl

Och: visst kan man äta stora portioner, men gör det av rätt mat. Jag äter sås, men såser av yoghurt eller tomater. Många livsmedel är kalorisnåla och mättande (bönor t ex, jag äter mycket bönor som kolhydratkälla, eller potatis och andra rotsaker, kålväxter, råris, quinoa, tonfisk, kycklingfilé och räkor t ex). Man ska inte gå hungrig. Och man måste ha energi till att träna!

• K grrl
    mysan77 skrev 2014-08-05 16:06:55 följande:
    Ja , det verkar som att alla ni tränat väldigt mycket, tror ni att det är huvudsaken till viktnedgång ? Jag har en ryggskada som gör att jag klarar bara det nödvändiga promenerandet som att handla,hämta posten och sånt. Blir oftast sängliggandes på eftermiddagen pga värk.
    Jag tycker det är otroligt starkt av er att klara av att gå ner så mycket i vikt Glad
    Som tidigare skrivit är viktnedgång åtminstone 80% kost, men träning är bra eftersom kroppen inte skiljer på muskler och fett vid viktnedgång utan man tappar massa överlag (inte bara fettmassa). Så det är bra att (styrke)träna för att bibehålla sin muskelmassa.
  • K grrl
    mysan77 skrev 2014-08-07 08:27:07 följande:

Så om jag förstått det rätt så ÄR kosten det mest avgörande? Jag mår så dåligt av att inte kunna röra mig som jag vill, skulle göra vad som helst för att kunna promenera lr cykla som jag gjort innan. Jag brukar försöka göra lite övningar hemma, men det blir ju inget tempo på det och oftast kan jag inte hålla på nån längre stund.

Försöker hålla nere med kolhydrater och socker, äter inget vanligt godis sen ca 3-4 månader tillbaka, lite chips på helgen (skål med ca 30 g) ingen läsk, fika med en bulle +kaka ca 2-3ggr i veckan. Inget bröd utan mest ägg till frukost, max 1-2 frukter per dag, fullkornspasta max en gång i veckan, övriga dagar mest potatis.
    Jag äter inga jätte portioner heller, ca 150g ris,pasta ,potatis. ca 200g kött,fågel,fisk. sen fyller jag upp med grönsaker, sallad tomat gurka sockerärtor,gurka. 

Ändå går jag inte ner... tycker jag äter rätt normalt och när jag räknar kalorier på maten så kommer jag oftast inte upp mer än till ca 1000-1200 kcal.
    Det är därför jag är så nyfiken på vad ni äter och hur mycket ni tränar Glad
    Testade bantningspiller för ca 1 1/2 år sen gick ner 20kg på ett halvår, men då var jag aldrig hungrig och åt extremt lite, vill inte göra det igen för sen när jag slutade och kände hunger så gick jag upp 10kg ...

Har ni några fler bra råd till mig? kanske nån bra sida på nätet med lätta övningar? har letat själv men inte hittat nåt än.

Hm, jag äter ca 150-200 gram kolhydrater och 200 gram kött vid mina huvudmåltider. Nu äter jag förvisso två mellanmål och ett kvällsmål också på 150-200 kcal respektive 400-500 kcal men beroende på kolhydrat- och proteinkälla borde kalorierna ligga lite högre? Jag äter 2500-2600 kcal per dag och då tränar jag ju mycket och hårt.
  • K grrl

Mina invändningar mot det kostschemat är att det innehåller lite protein och mycket färdigmat. Jag skulle hellre satsa på "ren" mat och en anledning till det är att matvolymen blir större trots att det kostar lika mycket kalorier. 

Ett exempel är en thaigryta gjord på kycklingfilé, kokosmjölk, morötter och haricot verts stekt i kokosolja, serverat med råris. 560 kcal motsvarar 250 gram gryta och 200 gram råris och innehåller 47,7 gram protein, 54,9 gram kolhydrater och 15,6 gram fett varav endast 0,06 gram mättat fett. 

Ett annat exempel är en snabblunch på ca 415 kcal: 125 gram kokt quinoa, 134 gram varmrökt lax, tomat och bladspenat. 

Mat man blir ordentligt mätt på och håller sig ordentligt mätt på.

• K grrl
    Don3 skrev 2014-08-07 19:45:32 följande:
    Visst kyckling och ris är bättre dock var det detta som jag körde innan semestern och för att slippa leta recept så tog jag det nästan rakt av fast utan shakes.
    Det enda färdiglagade är pyttipannan eller är det något jag missar?

Men du får gärna föreslå annat som är bättre, kanske plockar upp något om det låter gott ;)

Nja, men att ett huvudmål är färdigmat är väl ganska mycket?

Jag försöker hålla mig till långsamma kolhydrater: sötpotatis, quinoa, matvete, matkorn, bönor, linser (havregryn, rågflingor till gröt- och äggfrukost), men potatis också. Frukt efter träning. Bär till gröten. Äter inte speciellt mycket bröd och i så fall hårdbröd.

Rena proteiner: fisk (oftast lax i olika former, varmrökt, kallrökt, gravad - tonfisk, eller makrill), skaldjur, kyckling, lamm, nötkött, en del fläskkött. Vassle/kaseintillskott, kvarg, ägg/äggvita.

Fetter: oliver, avokado, nötter, nötsmör, oljor, kokosmjölk/olja, äggula. Jag undviker färdigmat med högt fettinnehåll (t ex korv) och föredrar magrare kött (till exempel mager köttfärs) för att tillsätta fettet från någon annan källa. 

Det kommer man långt på.

• K grrl

Räknas tillagad vikt eller råvikt? Och är det bara uppskattningar eller mäter du med våg? De flesta underskattar mängden de får i sig.

• K grrl
    Don3 skrev 2014-08-08 11:51:14 följande:
    Man kan ju vara hur noggrann man vill och kan säga direkt att ditt är bättre än mitt. Dock hade jag tröttnat på ditt då jag inte är förtjust i hälften av det.
    Passar det TS så är det jätte bra.
    Men vi kanske kan vara överens om att, det viktigaste är att man hittar något som man trivs med även om det tar längre tid att nå målet, än att gå in för hårt och ge upp. :)
    Absolut är det så.
  • K grrl
    dfuoih skrev 2014-08-08 17:15:11 följande:
    Nej det tror jag inte alls på. Möjligen att små barn behöver äta var 3e timme men vuxna normala friska människor behöver äta när de blir hungriga och dricka när de blir törstiga.

Ibland äter jag med 20 timmars mellanrum och ibland går det bara nån timme mellan målen. Jag dricker när jag är törstig och har inte dött av vätskebrist än.

Svårare än så är det inte. Efter att ha gått ner 20 kilo för några år sedan håller jag nu vikten bra och äter vad jag vill och när jag är hungrig.
    Fördelen med att äta små mål ofta är att blodsockret hålls på jämn nivå = man blir inte trött och sötsugen. Man blir heller inte dödhungrig, vilket kan vara ett problem om man överäter.
  • K grrl
    dfuoih skrev 2014-08-08 21:00:16 följande:
    Hos en frisk person ligger väl blodsockernivån alltid inom normalspannet? Sen kan jag tycka att små mål ofta = småäta?

Jag tycker Nicklas beskriver det bra här traningslara.se/maltidsfrekvens-aptiten-hungern-och-blodsockret/
    Jag äter var tredje timme och det är väldigt långt ifrån att stoppa in en vindruva här, ett kex där, några nötter hit och en macka dit - det jag tycker är att småäta. Jag äter fem eller sex mål per dag och ser stora fördelar med det (gör jag inte det når jag inte mitt kalorimål, vilket är en anledning nog så viktig). 

Jag jobbar på kontor och många av mina kollegor sitter och fikar kakor och bullar på eftermiddagen när orken börjar tryta. Låt vara att detta är den subjektiva upplevelsen av snarare än den faktiska situationen av lägre blodsocker, uppenbarligen påverkar det oss. Jag äter min medhavda laxsmörgås, avsevärt mycket nyttigare och bättre glykemiskt index.

• K grrl
    dfuoih skrev 2014-08-08 22:19:47 följande:
    Ok. Jag gjorde som du tidigare. Jag åt frukost, lunch, middag. Frukt till mellanmål osv. Och jag hade alltid problem med att hålla vikten. Men nu vet jag vad felet var.

Jag åt även fast jag inte var hungrig. För det var ju dags för lunch då skall man äta. Och frukost måste man ju äta annars räknas man nästan som landsförrädare. Och klart att familjen måste äta middag tillsammans. Och när maten står där framför mig då äter jag även fast jag inte är speceillt hungrig egentligen.

Men nu har jag skippat allt sånt och äter när jag är hungrig istället. Men alla är olika. Funkar det för dig med att äta var 3e timme så kör på! :)
    Tja, jag är så märklig att jag blir hungrig när jag är van vid att äta. Jag äter alltså när jag börjar bli hungrig, inte när jag är jättehungrig och äter två portioner av bara farten. Men vi är alla olika som sagt.
Svar på tråden HUR gick ni ner i vikt ?