• jamieblue

HUR gick ni ner i vikt ?

Det som funkat för mig är att äta tre gånger om dagen: en ordentlig frukost, en lagad lunch och mindre till middag (helst inte så mycket kolhydrater till middag och inte alltför mycket fett heller). Ett mellanmål, oftast en frukt, på eftermiddagen för att orka åka hem och laga middag ;) Eftersom jag har ett stillasittande kontorsjobb så är det maten som är absolut viktigast för att jag ska kunna gå ner/behålla min vikt. Det är svårt att kompensera en hel arbetsveckas stillasittande med träning. En dag i veckan äter jag vad jag vill, vilket oftast innebär att jag äter godis på lördagkvällen.

I kombination med detta har jag försökt bryta en dålig vana och ersätta dem med en bra vana per vecka, alltså inte försöka förbättra allt samtidigt. "Allt eller inget" funkar för vissa men inte för mig. Dåliga vanor kan vara alltifrån att äta fikabröd varje dag till att sova för lite (vilket innebär att man inte orkar gå upp i tid, hinner inte äta frukost och därmed äter nån näringsfattig fralla på vägen till jobbet). 

Ingen mirakelmetod men många bäckar små...

• jamieblue
    mysan77 skrev 2014-08-10 09:43:38 följande:

Hej igen tack för alla bra råd och svar. 
    För det första dom som missat : jag är 164cm 0ch väger 84kg, jag har ett midjemått på ca 89cm. 

Jag har i flera omgångar varit med i viktklubb.se och räknat kcal, så är väldigt medveten om hur man räknar/väger mat mm. Varje gång var jag med i ca 6månader. Gick ner lite i början men slutade gå ner efter ett par veckor. Som mest gick jag ner ca 3kg på 6månader. Hela tiden låg jag på 1300kcal.
    jag har testat att äta på de "heliga" tiderna med frukost mellis lunch osv. Ingen effekt på viktnedgången, snarare tvärtom går upp i vikt om jag äter frukost och lunch. Brukade äta : frukost,2dl miniyoggi,kokt ägg,en grov knäcke med en skiva ost. Lunch: ca 100g grönsaker,1dl pasta/ 2 potatisar, ca 100g kyckling/kött.
    Jag har problem med sköldkörteln dvs ämnesomsättningen ätit medicin i ca 2 år och enligt läkaren så är värdena bra. 
    Enda gången jag som sagt lyckats är när jag ätit bantningspiller, som tog bort hungern helt, då fick jag påminna mig själv att äta ibland.Räknade kcal under en tid och upptäckte att jag i snitt åt ca 600kcal per dag, vilket inte är bra alls. Men jag gick ner i vikt. Så fort jag började äta normalt igen (1300kcal) så gick jag upp igen...
    Detta är väldigt jobbigt för mig då jag mår väldigt dåligt av min övervikt, sen alla som säger att det går att gå ner i vikt utan att röra sig osv, bara styra med kosten, HUR ska jag göra??

Har du tagit upp frågan om övervikt med din läkare? Kan det vara så att medicineringen behöver ändras? Att äta 1300 kcal om dagen och ändå gå upp i vikt låter konstigt, det var därför jag tänkte att det kanske kan ha något med medicinen att göra. 
Svar på tråden HUR gick ni ner i vikt ?