HUR gick ni ner i vikt ?
Det som funkat för mig är att äta tre gånger om dagen: en ordentlig frukost, en lagad lunch och mindre till middag (helst inte så mycket kolhydrater till middag och inte alltför mycket fett heller). Ett mellanmål, oftast en frukt, på eftermiddagen för att orka åka hem och laga middag ;) Eftersom jag har ett stillasittande kontorsjobb så är det maten som är absolut viktigast för att jag ska kunna gå ner/behålla min vikt. Det är svårt att kompensera en hel arbetsveckas stillasittande med träning. En dag i veckan äter jag vad jag vill, vilket oftast innebär att jag äter godis på lördagkvällen.
I kombination med detta har jag försökt bryta en dålig vana och ersätta dem med en bra vana per vecka, alltså inte försöka förbättra allt samtidigt. "Allt eller inget" funkar för vissa men inte för mig. Dåliga vanor kan vara alltifrån att äta fikabröd varje dag till att sova för lite (vilket innebär att man inte orkar gå upp i tid, hinner inte äta frukost och därmed äter nån näringsfattig fralla på vägen till jobbet).
Ingen mirakelmetod men många bäckar små...