• Erfdgt

    Hur funkar det med syskon som delar rum?

    Är det någon här som har barn med lite större åldersskillnad som delar rum?

    Vi flyttade in i en lägenhet precis i området vi vill bo i och nära äldsta barnets skola och kompisar. Ett par månader senare så fick vi reda på att vi väntade barn, det var inte planerat, men en välkommen överraskning.

    Det skiljer 7år mellan våra döttrar, den äldsta är 8år. Vi bor i en liten 3a på 70kvm och äldsta dotterns rum rymmer just så pass hennes säng, skrivbord och en hylla leksaker, ja samt två garderober. Vårat sovrum rymmer just så pass vår säng (160 bred) samt spjälsängen. 

    Vi letar och letar större boende, men det är väldigt svårt att få tag på något. Vi vill inte heller lämna området, så att äldsta flicka ska behöva byta skola och flytta från sina vänner.

    Men hur löser man det hela så att alla i familjen ryms? Varken vi eller den yngsta dottern sover superbra tillsammans, då vi väcker varandra. Men skulle hon sova bättre med storasyster? Och hur skulle storasyster då sova?

    Är det bäddsoffa i vardagrummet som gäller för oss föräldrar, flytta äldre dottern till vårt sovrum och flytta in lillasyster i lilla sovrummet som gäller?

    Ge mig era bästa tips och råd på hur man löser boendesituationen om man har det lite trångt :)

    (Och javisst, det finns säkerligen dom som bor ännu fler i ännu mindre och klarar det bra, men nu handlar inte tråden om det)

  • Svar på tråden Hur funkar det med syskon som delar rum?
  • BCH52

    Jag tror att det kommer att gå alldeles utmärkt att de delar rum. Det är ganska nyligen som det blivit vanligt/förväntat att barn har eget rum. Många av oss dom är lite äldre har delat rum med våra syskon under hela uppväxten.

    Om det är möjligt så kan ni kanske ställa en våningssängar i det mindre sovrummet så blir det samma golvyta kvar. Gör vardagsrummet till aktivitet-/lekrum för barnen, ställ TV;n i ert sovrum. Där kan ni sitta när barnen ser på TV, om någon av er vuxna vill se på TV och den andra vill sova så får den sitta i aktivitetsrummet och titta via datorn.

    Vi gjorde själva så under några år (förutom det att titta på TV via datorn, den möjligheten fanns inte då) vi har två söner med fem års skillnad.

    Försök alltså tänka annorlunda kring hur rummen ska användas. Finns det någon som helst möjlighet för er att klämma in er säng i det mindre rummet även om ni kanske inte har någon golvyta? Vi vuxna är ju rätt sällan i sovrummet.

  • Erfdgt

    Hur har det funkat när det äldre barnet vill vara ifred med sina vänner? Ha en kompis som sover över? Eller när småsyskonet vaknar och skriker om nätterna? Och hur funkar det med leksaker? Storasyster har ju en hel del leksaker som lillasyster inte bör få tag på, dels för att dom inte ska gå sönder och dels för att det är farligt.

    Ja, och hur förklarar man för en 8-åring som alltid haft eget rum att hon inte längre får ha det? Utan att hon blir arg eller ledsen. Hon är verkligen inte sugen på det, vilket jag på sätt och vis kan förstå.

    Hur gjorde ni när ni hade vänner hemma? Filmkvällar, middagar och liknande? Känns lite olustigt att ha vänner hemma i sovrummet :P

    Vi är bara så totalt oförberedda på det här, då det under senaste året blivit extrem bostadsbrist. Före det var det ganska lätt att flytta, så vi har ju alltid tänkt att vi kan flytta när vi behöver större.

    Och nej, tyvärr ryms inte vår säng i det mindre sovrummet.

    Varken jag eller maken är uppvuxna med att behöva dela rum. Inte heller med vänner som fått dela rum med syskon. Därför vet vi inte alls hur vi ska hantera det här, då vi har noll erfarenhet.

  • mammalovis

    Det låter som att ni inte skulle kunna ha tv och soffor i sovrummet då?

    Då är väl ett alternativ att skaffa loftsäng till den stora tjejen och ställa spjälsängen under, alternativt ha spjälsängen i vardagsrummet om bebisen inte är så ljudkänslig.

    Nu har vi bonusdottern bara varannan helg, men i början när jag och sambon träffades fick hon sova i soffan i vardagsrummet. Sedan inredde vi mellanrummet till barnrum för bonusdottern och min dotter som bor här på heltid, då bebisen behövde få plats i vårt sovrum.

    Barnen har fått lära sig ha småsaker vid köksbordet såsom pärlor, pussel mm. Däremot har de Barbiesaker i sängen, så dit når ju lillasyster nu, så det är ett dilemma att hålla undan dem. De äldre barnen är 9,5 och 3,5 år och har känt varandra i drygt 2 år. Då bonusdottern bor hos mamma på annan ort så har hon kompisarna där. 1-åringens saker finns främst i vardagsrummet och lite i köket där vi vuxna är. I huvudsak fungerar det bra.

  • Zunrose

    Jag hade gett upp mitt sovrum och ev delat upp med en sådan skärmvägg för man behöver bara sin säng så en hörna i vardagsrummet hade gått åt till sovrum.. vi kommer göra så sen vi har ett vardagsrum som är uppdelat i två rum så vi tar ena sidan som sovrum för att ungarna ska få eget rum .. sen att det kan bli lite obekvämt när vänner sover över får man ta( vuxna vänner )

  • rum

    Tänk om plsnläsning lilla rummet äldsta dottern större sovrum blir litet vardags tv rum varfagsrum två delar till er och lilla dottern Dela av med ikea rumdavdelare ni tar ev delen närmast balkong fönster Vänner umgås ni med i köket .

  • norrlandsflicka

    Kan inte yngsta dottern sova kvar i erat rum tills hon sover hela nätter och är stor nog för vanlig säng? Då är det lättare kunna dela rum. Vi har tätare i ålder mellan våra barn och där har de två äldsta delat rum från det dottern börjat sova bra på nätterna tills vi fixade till ett rum till äldsta. Nu ska yngsta som är 15 månader flytta in till storasyster som är 3.5. Yngsta har precis börjat sova hela nätter så då känner vi att han kan få sova inne hos dottern. Hon tycker bara det ska bli kul.

  • Erfdgt

    Hm.. Det tål att tänkas på.. Tyvärr är det extremt små rum i lägenheten och vi rymmer definitivt inte soffan i sovrummet. Vi rymmer inte ett matbord för 4 personer i köket ens.

    Nog kan lillasyster sova kvar i sovrummet ett tag till, men jag håller på att bli galen över att bo så trångt. Jag vet bara inte hur vi ska lösa det om ett par månader eller ett år..

    Nåja, allt går väl..

    Tack för alla svar :)

  • mammalovis

    Ett konstigt förslag kanske, men om inte matbord ryms i köket, så kanske spjälsängen gör det ... Om ett år får ni väl försöka hitta något större eller att yngsta sover i våningssäng underst eller med madrass på golvet ...

  • mammalovis

    Vi är 5 personer i en 3:a varannan helg och 2-4 veckor på sommaren, men lider mest brist på förvaringsutrymme för kläder, leksaker mm.

  • Erfdgt

    Tack, jag blir så glad för alla som svarar :)

    Spjälsängen skulle rymmas i köket, men då har vi ingen plats för bordet någon annanstans. Vi har ett sånt litet, så vi ryms familjen, med två iläggsskivor som vi använder om vi får matgäster. Ställer det då i vardagsrummet och skjuter ihop möblerna där inne :P Det kanske skulle rymmas mer permanent i vardagsrummet om det var litet iofs.

    Det är så fruktansvärt dålig planlösning i den här lägenheten och ingen inbyggd förvaring alls. Därför måste vi ha lösa garderober, byråer och liknande i alla rum som tar upp massor med plats. Vardagsrummet är fyrkantigt med balkongdörren typ mitt på en vägg, ingången till vardagsrummet på en annan och fönster på den tredje. 

    I det större sovrummet är det fönster längst en vägg, dörr på en annan och ännu en dörr på den tredje. Den har vi dock ställt för med garderober.

    Jag kan ju säga att vi såhär i efterhand verkligen funderar över varför vi öht flyttade in här. Även om vi hade fortsatt vara tre personer :P 

    Nåja, det kommer lösa sig på ett eller annat sätt tills vi hittar något större :)

  • Zingorina

    Har du någon bild på planlösningen?

    När det gäller förvaring får man tänka i nya banor. Skåp på väggen bakom soffan, lådor under sängen, platsbygga mycket för att utnyttja ytorna maximalt.

  • Erfdgt

    Nej, har ingen bild på planlösningen.

    Jo, vi har redan sänglådor och allt sånt, men vi har ju också möbler som vi absolut inte vill göra oss av med. Arvegods och liknande. Bland annat en skänk, en stor byrå och en stor kista. Som tur är, så ryms det ju en hel del saker i dom möblerna också :) 

    Platsbygga kommer vi inte göra då vi lämnar lägenheten så snabbt vi bara kan. Tänker inte lägga ner varken tid eller pengar på det.

    Men som sagt, nog ska det hela lösa sig :)

Svar på tråden Hur funkar det med syskon som delar rum?