• Äldre 6 Aug 09:31
    3149 visningar
    11 svar
    11
    3149

    Finns det smärtindring under tidig graviditet?

    Jag är gravid i vecka 5 och har drabbats av ett kraftigt ryggskott. Pulsen är uppe på 96 på grund av mina starka smärtor.


    Finns det någon där ute som fått smärtlindring (annat än alvedon) tidigt i graviditeten? Vad har ni i så fall fått? Och vad har läkarna sagt om preparatet? Är det säkert?


    Min gynekolog rekommenderade mig Citodon eller Panocod, men jag känner mig ändå orolig att det ska skada på något sätt.. Uppgifterna verkar gå isär så mycket när det handlar om smärtlindring.

  • Svar på tråden Finns det smärtindring under tidig graviditet?
  • Äldre 6 Aug 09:58
    #1
    PaLo skrev 2014-08-06 09:31:46 följande:

    Jag är gravid i vecka 5 och har drabbats av ett kraftigt ryggskott. Pulsen är uppe på 96 på grund av mina starka smärtor.


    Finns det någon där ute som fått smärtlindring (annat än alvedon) tidigt i graviditeten? Vad har ni i så fall fått? Och vad har läkarna sagt om preparatet? Är det säkert?


    Min gynekolog rekommenderade mig Citodon eller Panocod, men jag känner mig ändå orolig att det ska skada på något sätt.. Uppgifterna verkar gå isär så mycket när det handlar om smärtlindring.


    Citodon rekommenderas vid graviditet men jag känner precis som du. Ju mindre man äter ju mindre risk utsätter man barnet för. Värmefiltar å ryggläge hade jag använt mig av. Det går ju över!
  • Äldre 6 Aug 10:03
    #2

    Min läkare avrådde mig från att äta citodon de första 12 veckorna.

    Jag har en kronisk smärtsjukdom så vi pratade igenom alla alternativ när jag var nygravid och slutsatsen var att alvedon var det enda som var okej den första tiden.

  • Äldre 6 Aug 10:28
    #3

    känner du någon du ken låna en tens apparat av? eller skicka någon att köpa en tror att clas ohlson/kjell o compani etc kan ha. 

    varma/iskalla omslag kan lindra riktigt bra om man lägger dom rätt.

    kolla om du kan få hembesök av  någon som kan sätta akupunktur kanske?googla

    Jag åt alvedon maxdos varje dag de sista fem månaderna av min förra graviditet pga fruktansvärda foglossningssmärtor. sista månaden fick jag citodon också, men vet inte om man får ta det under tidig grav.

    kan du inte ringa och be att få en telefontid med läkare på MVC/VC och diskutera?

  • Äldre 6 Aug 11:37
    #4

    Jag var på MVC för inskrivning igår och gynekologen där sade också att Citodon var ok. Jag har en själv läst farmakologi och förstår därför språket i Fass för vårdgivare bra och vad jag kan utläsa så ska det vara riskfritt med Citodon ända fram till slutet av graviditeten. Den risk som finns handlar om att bebis riskerar att födas med abstinens om man behandlat långvarigt alternativt andningsdepression om man tagit tabletten timmarna precis före förlossning. Inga andra dokumenterade risker finns, men samtidigt säger alla så olika. Jag borde ju kunna lita på gynekologen på MVC, men samtidigt så har två andra läkare de senaste 3 dagarna sagt något helt annat. Den första läkaren jag träffade jobbade på ortopedakuten, dit jag först fick vända mig och han sa att så tidigt i graviditeten ger man inte starkare än alvedon, sedan träffade jag gynekologen som sa att Citodon var visst ok, hon menade att det är ett läkemedel som funnits länge och om det fanns några risker för missbildningar hade man vetat det nu, och så för en timme sedan träffade jag läkare på min vårdcentral som sa att skriver ut Citodon till mig på egen risk och att jag inte alls borde äta det så tidigt.


    Så nu har jag två läkare som säger nej och en läkare som säger ja samt Fass som enligt vad jag kan läsa mig till också säger ja..


    Man borde ju kunna lita på informationen som står i Fass och den info man får på MVC...


    Känns så svårt det här. Jag kommer ju hata mig själv om min lilla föds med någon missbildning på grund av att jag tagit smärtstillande men samtidigt kan det inte vara bra för den lille att jag har en ständig smärta som ligger på en 10a i en 10-gradig skala. Alvedon har kanske lyckats få ner det till en 9a.. Orkar ju inte ens göra mig en smörgås pga smärtorna så hur mycket närig får min lille då liksom..

  • Äldre 7 Aug 08:16
    #5

    jag åt som sagt en himla massa alvedon varje dag i flera månader, plus citodon sista månaden varje dag. förutom i vecka 40 då jag fick sluta help pga abstinens risken som du nämner.

    citodon är ju eg typ detsamma som alvedon plus en släkting till morfin. och som mvc säger så har de ju ordinerat citodon i många många år till gravida utan några samband med missbildningar el liknande.

    du ska ju på något sätt ta dig igenom detta och att bli helt orörlig är ju heller inte ett bra alternativ för då hämmar du ju cirkulationen och riskerar att förvärra ryggskottet ännu mer.samt att det inte är bra för bebisen heller

    Jag hade definitivt tagit citodonet för att försöka döva de värsta smärttopparna, kanske försöka stå ut så länge som möjligt emellan tabletterna men något måste du ju göra!

    sen vore det kanske bra att försöka få tag i en tens maskin så du kna få lite ytterligare lindring.

  • Äldre 7 Aug 14:55
    #6

    Har försökt läsa på så mycket jag kan. Jag har ju som sagt läst farmakologi så vet ju lite var jag ska leta efter fakta. Valde att leta i den JÄTTESTORA läkemedelsboken.se som ges ut av läkemedelsverket och i den står det faktiskt att alla opioider går att äta under hela graviditeten utan risk för missbildningar. Och Kodein som ju är den smärtlindrande substansen i Citodon utöver Paracetamol räknas som en svag opioid. Så jag har fattat beslutet att lita på min gynekolog och tar nu två Citodon om dagen, en på morgonen och en mitt på dagen. Övrig tid får jag nöja mig med Alvedon.


    Jag känner mig dock mycket besviken på läkaren som skrev ut det till mig då han faktiskt försökte skuldbelägga mig. "Jag skriver ut dem till dig på egen risk". Vilken läkare säger så till en jätteorolig nygravid kvinna? Han hade mage att säga att jag måste skynda mig att gifta mig också nu när jag är gravid. Och det kändes inte som ett oskyldigt skämt..

  • Anonym (.)
    Äldre 7 Aug 14:58
    #7

    Alvedon. Annars om de är på tok för smärtsamt så tycker jag du ska boka tid hos en läkare.

    Även om du får starkare tabletter och är orolig över de, så tycker jag du ska tänka.

    Glad mamma som mår bra = Glad bebis som mår bra

  • Anonym (S)
    Äldre 7 Aug 15:03
    #8

    ryggskott botas lättast genom rörelse. Så även om du har ont så försök successivt öka din rörelse. Jag hade nog kört pp alvedon samt smörjt ryggen med någon form av liniment.

  • Äldre 7 Aug 15:47
    #9
    PaLo skrev 2014-08-07 14:55:03 följande:

    Har försökt läsa på så mycket jag kan. Jag har ju som sagt läst farmakologi så vet ju lite var jag ska leta efter fakta. Valde att leta i den JÄTTESTORA läkemedelsboken.se som ges ut av läkemedelsverket och i den står det faktiskt att alla opioider går att äta under hela graviditeten utan risk för missbildningar. Och Kodein som ju är den smärtlindrande substansen i Citodon utöver Paracetamol räknas som en svag opioid. Så jag har fattat beslutet att lita på min gynekolog och tar nu två Citodon om dagen, en på morgonen och en mitt på dagen. Övrig tid får jag nöja mig med Alvedon.


    Jag känner mig dock mycket besviken på läkaren som skrev ut det till mig då han faktiskt försökte skuldbelägga mig. "Jag skriver ut dem till dig på egen risk". Vilken läkare säger så till en jätteorolig nygravid kvinna? Han hade mage att säga att jag måste skynda mig att gifta mig också nu när jag är gravid. Och det kändes inte som ett oskyldigt skämt..


    verkar ju vara helt knäpp i huvudet den där läkaren, helt ärligt skulle jag nog skicka ett mail till ansvarig för vårdcentralen/avdelningen du besökte och påpeka att det var ett konstigt bemötande. annars lär dom sig ju aldrig.


  • Anonym (mor)
    Äldre 7 Aug 15:50
    #10
    PaLo skrev 2014-08-06 09:31:46 följande:

    Jag är gravid i vecka 5 och har drabbats av ett kraftigt ryggskott. Pulsen är uppe på 96 på grund av mina starka smärtor.


    Finns det någon där ute som fått smärtlindring (annat än alvedon) tidigt i graviditeten? Vad har ni i så fall fått? Och vad har läkarna sagt om preparatet? Är det säkert?


    Min gynekolog rekommenderade mig Citodon eller Panocod, men jag känner mig ändå orolig att det ska skada på något sätt.. Uppgifterna verkar gå isär så mycket när det handlar om smärtlindring.


    Och du är beredd att lyssna på "expertisen" här på FL! Jag då förtjänar du det du får.
  • Äldre 7 Aug 20:26
    #11
    Hoppfull84 skrev 2014-08-07 15:47:48 följande:
    verkar ju vara helt knäpp i huvudet den där läkaren, helt ärligt skulle jag nog skicka ett mail till ansvarig för vårdcentralen/avdelningen du besökte och påpeka att det var ett konstigt bemötande. annars lär dom sig ju aldrig.
    Jag skrev faktiskt ett mail till vårdcentralschefen direkt eftersom jag ansåg att min civila status var helt irrelevant och inget som han har med att göra.
    Anonym (S) skrev 2014-08-07 15:03:08 följande:

    ryggskott botas lättast genom rörelse. Så även om du har ont så försök successivt öka din rörelse. Jag hade nog kört pp alvedon samt smörjt ryggen med någon form av liniment.



    Promenader är det enda som får mig att bli frisk från ryggskott, problemet var att jag inte ens kunde stödja på benen utan att skrika av smärta trots Alvedon och vilopulsen var uppe i 96. Så min kropp mådde verkligen inte bra av smärtan. Nu har jag kunnat komma ut på två korta promenader om dagen och känner att det äntligen finns en ljusning.
Svar på tråden Finns det smärtindring under tidig graviditet?