• anonym gullviva

Flytta till Halmstad?

Hej! Vi bor för närvarande inte i Halmstad, men är sugna på att flytta dit!

Men då man ej är uppväxt där så är det svårt att veta hur alla områden är.

Jag har fallit för ett par platser och tänkte höra mer er vad ni har att säga om dessa?

Främst hur tryggt det är, och om det finns ngn bra skola! (dottern börjar skolan nästa höst). Vill bo i hus!

Det gäller Söndrum, Snöstorp, Harplinge och Getinge. Ev Trönninge.

• Svar på tråden Flytta till Halmstad?
  • Gaytjej

Bodde i Hstd de första 25 åren av mitt liv (är 37 nu) och bor nu i en grannkommun. Jobbar som lärare och vill inte uttala mig för mkt om skolorna du frågar om. Har annars faktiskt gjort praktik på flera av skolorna som jag nämner nedan och generellt sett så är de helt OK allihop, men de har ju lite olika upptagningsområden. Rekommenderar att gå in och kolla på skolornas hemsidor, kolla t ex efter deras kvalitetsredovisningar!

Alla områden du nämner upplever jag som trygga!

Söndrum - har nyrenoverad skola (Söndrumsskola). Många akademiker i området. Dyra hus. Bra läge med nära till centrum och havet.

Snöstorp - Beläget på "fel" sida stan, vilket gör att husen är billigare än i Söndrum, men det är ett fint område med nära till naturen. Är osäker på om det är Östergårdsskolan eller Vallåsskolan som i första hand gäller för de äldre barnen som bor i Snöstorp, det sistnämnda tror jag.

Harplinge - Delvis mina gamla hoods ;) vackert beläget och populärt, huspriserna har gått upp mkt de sista åren. 18 min m bil in till Hstd Centrum. F-5-skola, sedan bussas barnen till Getingeskolan. Man kan sätta dem på lokalbuss in till stan också, till t ex Söndrumsskolan, Brunnsåkerskolan och Engelska skolan.

Getinge - har en relativt stor F-6-9-skola, Getingeskolan. Jag hade tyckt att det var lite 'off' att bo här jämfört med övriga områden du nämner...

Trönninge - En samling hus på en platt åker tycker ju jag, men de jag känner som bor där trivs mkt bra :) Nära till havet. Trönningeskolan F-9.

Kolla även Kärleken tycker jag!

• giggsan

(detta är ts, men lyckades inte svara med mitt anonyma användarnamn :P)

Hej tack för snabbt svar

Blev lite mer intresserad av Harplinge efter ditt svar så frågar lite mer

Om jag utgår från mitt viktigaste önskemål: trygg bra skola, känns Harplinge som ett bra förslag då? Finns det bara en skola i orten?

Hur är det sedan att bussas till en annan ort för att gå i skolan, är det lång väg till tex Getinge, och har den skolan bra rykte?

Är själv inte alls van vid att åka buss till skolan så har inga sådana erfarenheter, därav mina frågor hehe.

Hur är busstrafiken in till Halmstad, går de ofta? Mornar som kvällar?

Har inget alls emot att bo i mindre ort, men tänker mest på dottern när hon blir större och kanske vill ta sig in till stan

Söndrum också.. mkt akademiker skriver du. Kan det då vara svårt att "smälta in" om man själv kanske inte tillhör den kategorin? Har råd med hus där, men är mer "vanliga arbetare".

• Gaytjej

Lyngåkraskolan i Harplinge är fräsch och fin och def lugn och trygg. Men det ÄR de flesta skolor i Hstd skulle jag säga, även om de olika upptagningsområdenas socalgrupperna kan variera rätt så mycket! Lyngåkraskolan är enda skolan i Harplinge, men några km därifrån finns Havderdals Byskola och Steningeskolan (Haverdal och Steninge är annars superfint också, och Särdal - dessa områden ligger precis vid havet. Och Vilshärad, Frösakull och Tylösand också när jag ändå räknar upp fina havsnära bostadsområden en liten bit utanför city. Och Laxvik och Påarp förresten... (har ni lite pengar att lägga på boende så öppnar sig verkligen möjligheterna att hitta hus med riktigt fint läge!).

Tillbaka till Harplinge. Jag har inte åkt buss därifrån till stan sen jag fick körkort, men då gick det väl nästan en i timmen under dagen Har för mig att det gick en runt 19 och att sista gick vid 22? Går ju att kolla upp på nätet!

Till Getinge är det ungefär en mil sedan. Getinge är inte så stort heller, några få affärer och en mack typ :) Getingeskolan har fyra 6-9-spår och jobbade tidigare mkt tematiskt. Trivdes mkt bra under min praktik där, men det har ev varit lite rörigt på senare tid faktiskt... (men inte otryggt)

I Harplinge finnsinte så mkt mer än dagis (ett par olika), F-5-skolan, mataffär, pizzeria, bageri, bibliotek, lantmännen etc + en ridskola, det ska man ju ha i åtanke. Finns kyrka och bra präst, om man är intresserad av sånt. Bor man i Söndrum eller i Snöstorp eller på Kärleken (som jag som sagt rekommenderar) så cyklar man ju ner till stan på ett nafs.

Inne i stan så rekommenderar jag Söder (arbetarkvarter med många fina hus, mkt nära västra stranden), Väster (där bor mina föräldrar i villa, de flesta hus där är dock 3-4-familjshus. 2 min till city), Rotorp och Mickedala (många fina arkitektritade hus som ligger i en sluttning väster om C).

Och man smälter nog bra in i Söndrum även om icke-akademiker :)

• PASwe

Jag undrar varför Gullbrandstorp inte är med på din lista? Orten har mycket gemensamt med både Söndrum och Harplinge, kanske därför att den fysiskt ligger mitt i mellan.

- Skola 0-9 (ska vara bra efter vad jag hört)
    - 3.6 km till havet, vilket inte är långt om man cyklar.
    - Billigare än Söndrum (som är omotiverat dyrt).
    - Bättre kommunikationer än Harplinge.

Sedan så finns det en ny översiktsplan för kommunen, som just nu är överklagad. Dock kan man där läsa vilka orter som man främst kommer att utveckla. Det varierar nämligen beroende på de ligger i vissa huvudstråk ut från halmstad eller inte. Kan hittas på halmstad.se efter lite letande.

• giggsan

Har varit till Halmstad nu med en guide, och det var inte direkt några områden som jag ogillade faktiskt, de flesta hade sin charm och sina för och nackdelar!

Gillade verkligen Harplinge med sitt läge, en bit utanför stan men ändå nära. Skolan såg fin ut!
    Åkte även igenom gullbrandstorp som var jättefint! Kan verkligen tänka mig det med

Kärleken var mkt charmigt, lika så frennarp och furet, mer äldre hus men det var lite mysigt. Och så närheten till stan är ju en fördel!

Inget fel på Snöstorp, nackdelen känner jag är skolorna.. känns inte som de tryggaste skolorna av de jag läst om, iaf efter lågstadiet.? Men fanns flera fina områden!

Trönninge verkade lugnt och skönt med egen skola. Dock saknar jag ngt kan inte sätta fingret på vad. En skog kanske?  Älskar dock öppna landskap hehe.

Söndrum åkte vi mest bara igenom, men verkade helt klart fint, gillade mest områena närmare stan.

Tror mest vi måste hitta rätt hus, då områdena kändes bra allihop hehe.

Men tar gärna emot fler tips och tankar om Halmstad!

Det är förresten hus vi letar, men mindre, helst 4 rok. Och allra helst enplansvilla. Typ spelar ingen roll, gillar gamla tegelhus. Men även helt vanliga trähus.... har inte sååå mkt krav där, förutom att det helst ska vara klart att flytta in, fräscha badrum och kök (har renoverat själva i flera år och är less less less hehe)

Svar på tråden Flytta till Halmstad?