• anonym gullviva

Flytta till Halmstad?

Hej! Vi bor för närvarande inte i Halmstad, men är sugna på att flytta dit!

Men då man ej är uppväxt där så är det svårt att veta hur alla områden är.

Jag har fallit för ett par platser och tänkte höra mer er vad ni har att säga om dessa?

Främst hur tryggt det är, och om det finns ngn bra skola! (dottern börjar skolan nästa höst). Vill bo i hus!

Det gäller Söndrum, Snöstorp, Harplinge och Getinge. Ev Trönninge.

• Svar på tråden Flytta till Halmstad?
  • Gaytjej

Bodde i Hstd de första 25 åren av mitt liv (är 37 nu) och bor nu i en grannkommun. Jobbar som lärare och vill inte uttala mig för mkt om skolorna du frågar om. Har annars faktiskt gjort praktik på flera av skolorna som jag nämner nedan och generellt sett så är de helt OK allihop, men de har ju lite olika upptagningsområden. Rekommenderar att gå in och kolla på skolornas hemsidor, kolla t ex efter deras kvalitetsredovisningar!

Alla områden du nämner upplever jag som trygga!

Söndrum - har nyrenoverad skola (Söndrumsskola). Många akademiker i området. Dyra hus. Bra läge med nära till centrum och havet.

Snöstorp - Beläget på "fel" sida stan, vilket gör att husen är billigare än i Söndrum, men det är ett fint område med nära till naturen. Är osäker på om det är Östergårdsskolan eller Vallåsskolan som i första hand gäller för de äldre barnen som bor i Snöstorp, det sistnämnda tror jag.

Harplinge - Delvis mina gamla hoods ;) vackert beläget och populärt, huspriserna har gått upp mkt de sista åren. 18 min m bil in till Hstd Centrum. F-5-skola, sedan bussas barnen till Getingeskolan. Man kan sätta dem på lokalbuss in till stan också, till t ex Söndrumsskolan, Brunnsåkerskolan och Engelska skolan.

Getinge - har en relativt stor F-6-9-skola, Getingeskolan. Jag hade tyckt att det var lite 'off' att bo här jämfört med övriga områden du nämner...