• Anonym (Ts)

Betala bonusens semesterresa?

Blev lite irriterad här om dan. På sambons ex.

Saken va att deras familj (=biomamman, bonuspappa, mitt styvbarn och ett yngre halvsyskon) skulle resa på en 3 veckor lång semesterresa till det land biomamman kommer ifrån (långt härifrån!). Dom har inte varit där sedan min mans och biomammans barn var litet. Dock var dom på lång, dyr semesterresa för 2 år sedan och även i vintras. Båda de vuxna i familjen jobbar heltid och tjänar ganska bra.

Vi däremot, har de senaste åren tyvärr varit tvungna att leva nästan enbart på min mans inkomst, och vi har många månader gått back och inte haft någon möjlighet att spara alls. Vår semester i år blev en bilsemester och en mini-camping resa. Inget dyrt (dyrt för oss, men inte jämfört med biomammans familjs semester) eller fancy alltså.

Min man hade nu då fått frågan om han kunde hjälpa till att betala dotterns resa för det var ju så dyrt!? Dom hade visst pratat om det då dom skildes, att han skulle hjälpa till. Alltså man får ju alltid fråga, men jag kände att jag blev irriterad. Situationen har ändrats radikalt sedan dom skildes. Då fanns det enbart deras barn med i bilden. Nu finns det totalt 4 barn, 2 i varje hushåll, och dom tjänar även mycket MER än oss! Hade vi pengar att lägga på styvbarnen biljett skulle vi väl hellre använt dom på en resa för barnen här så även dom fick sig en solsemester! Biomammans familj har varit nu då på 3 semesterresor på 2 år och båda vuxna har bra inkomst. Vi har inte varit på någon utomlandssemester alls och dom vet att vi har haft dåligt med pengar. Ibland känns det bara som att biomamman inte tänker på att det även finns andra barn och vuxna i hennes barns liv och att vi har helt andra förutsättningar än henne...

Puh! Var tvungen att släppa ut lite steam! :/

• Svar på tråden Betala bonusens semesterresa?
  • Ann Cistrus

Vad sade din sambo då?

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (Hanna)

Jag tycker inte att dyra semesterresor tillhör det ett barn måste ha, så då får de betala själva. Nu har de ju bara frågat, så svara att ni inte har råd.

• Tow2Mater

Klart hon frågar. Han kan ju bara säga nej. Och sen får ni ju se om de tar med sig barnet, eller om de åker utan barnet och barnet får vara hos er så länge.

• Tow2Mater

En "en 3 veckor lång semesterresa till det land biomamman kommer ifrån (långt härifrån)" klassas inte som ren semesterresa; kommer man därifran är det absolut en nyttoresa, vilket många som aldrig bott utomlands inte forstår. Men det blir ju semesterresa for de barn man väljer att ta med sig, om skulle ha mojlighet att lämna dem hemma under tiden.

• Anonym (hemlandet)

Säg att ni inte har råd, då?

Fast sedan kan jag tycka att det är lite skillnad på en vanlig semesterresa, och att resa till sin mammas hemland. Jag gissar nu att mamman kanske har släkt där, som även är dotterns släkt? Och det kanske känns viktigt för pappan också att dottern får uppleva alla sina "rötter."

Men har ni inte råd så har ni inte, punkt. Det får de förstå.

• Anonym (Kim)

En ren semesterresa hade vi inte varit med och sponsrat men däremot när det handlar om att besöka släkten på mammans sida i hennes hemland. Så som jag förstår att det handlar om även i ditt fall?

• Anonym (njaah)

De vill alltså ha pengar av er i efterskott, det känns inte riktigt rätt. De har valt att åka på resa och spendera mycket pengar där. Sedan vill de få tillbaka lite genom att be er om pengar.

Skulle de ha bett om pengarna innan resan, då den skulle bokas, hade det känts mer okey. Då hade din sambo om möjligt kunnat betala en del av dotterns resa som han lovat tidigare. Han hade "hjälpt till" och efter förmåga bidragit.

Men nu har de redan valt och haft råd att resa, valt att betala för den och sedan spenderat mer pengar än tänkt. Att i efterskott komma och villa minska förlusten på er bekostnad känns orättvist. Speciellt med tanke på att er ekonomi inte är den bästa.

• Anonym (Ts)

Min man sa nej.

Visst hon frågade bara, och blev inget mer än lite sura miner. Så det är ingen kris. Jodå visst är det lite skillnad på en vanlig solsemester och en resa till mammans hemland. Det irriterande är väl att dom redan varit på en ren solsemester tidigare i år. Denna resa måste de ju ha planerat för ett tag, så då känns det konstigt att först åka på den, sen be sitt ex, som har det sämre ekonomiskt, om pengar sådär några dagar innan resan.

• Anonym (njaah)

Jag missförstod och trodde de redan varit på resan.

Men oavsett, det var helt rätt av din sambo att säga nej. Att han understöder sitt barn möjlighet att resa betyder inte att han när som helt kan hosta upp pengar för den.

Rätta sättet hade varit att när de började planera resan till mammans hemland, ta kontakt med din sambo och fråga om han kan hjälpa till med kostnaden. Då kunde han i lugn och ro tagit ställning till er situation och valt om och i såfall hur mycket han kan bidra med.
    Sedan kunde de ha agerat efter det och gjort sina egna prioriteringar.

• Tow2Mater
    Anonym (njaah) skrev 2014-08-06 19:03:08 följande:

Rätta sättet hade varit att när de började planera resan till mammans hemland, ta kontakt med din sambo och fråga om han kan hjälpa till med kostnaden. Då kunde han i lugn och ro tagit ställning till er situation och valt om och i såfall hur mycket han kan bidra med.
    Sedan kunde de ha agerat efter det och gjort sina egna prioriteringar.

Det är ju något som sambon borde prata med mamman om nu infor nästa gång, så kanske detta nej just nu inte behover infektera kommande års reseplaner.
Svar på tråden Betala bonusens semesterresa?