• fluu

Ian eller Emil?

Emil! Bra, gångbart, lite busigt, men ändå seriöst på vuxen. Ian är det egentligen inget större fel på i sig, men jag tänker bara på Ian Wachtmeister Kräks

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Jag tänker mer "brittisk-varning" om något i så fall...

• fluu
    Anonym (Jana) skrev 2014-08-06 19:32:34 följande:
    Jag antar att du är medveten om att nyimporterade amerikanska/engelska namn är mycket vanligare i vissa grupper i samhället än i andra? Men om det känns rätt för dig, så gör du självklart som du vill.
    Och Ian tillhör inte heller "trashnamn". Se bara på Wachtmeister. Snarare åt "snobbhållet".
  • fluu
    Cariol skrev 2014-08-06 19:35:12 följande:
    Jag skulle snarare säga att det svenska namnet för Ian är John/Johan och inte Jan. Jag tycker Ian är ett jättefint namn och det funkar dessutom bra att resa med (Emil kan vara svårare för andra länder att förstå).
    Emil finns i många, många länder. Det är på intet sätt nordiskt. Funkar fint. Jag känner en amerikansk Emil(som inte var ensam om sitt namn i sin skola), en fransk Emil, en polsk, en ungrare osv...
  • fluu

Jag vet inte vilken namnsida som avses, men jo Ian är en variant av John. Johan kommer av Johannes .

• fluu

Ian, Jan, Johan och Johannes har för övrigt samma betydelse.

• fluu
    fluu skrev 2014-08-06 19:59:56 följande:
    Ian, Jan, Johan och Johannes har för övrigt samma betydelse.
    Och John med förstås. Glömde det ;)
  • fluu
    Anonym (mynona) skrev 2014-08-07 00:05:07 följande:
    Fast Ian är ju finare...
    Enligt dig ja...
  • fluu
    Anonym (mynona) skrev 2014-08-07 10:49:39 följande:
    Jag håller med. nästan så att jag tror att majoriteten av namnen i Sverige kommer från Storbritannien på något sätt förutom dom här klassiska svenska namnen som Sverker och Gudrun och såna. Folk kanske inte förstår det nej. USA har ju fått en helt egen namnkultur, där det är vanligt att hitta på nya namn och även göra om klassiska Mansnamn till kvinnonamn.
    Fast det stämmer ju inte heller. De flesta "engelska" namn är inte heller engelska, precis som de flesta "svenska" namn inte är svenska egentligen utan kommer ur hebreiska, grekiska, romerska namn osv.
    Jag tror att varför Ian inte är så vanligt här är för att det helt enkelt inte varit "med" i Sverige så länge som exempelvis William. Jag tror att det kommer så småningom eftersom det ändå är ett så enkelt namn.
    Många jag pratat med förknippar också namnet väldigt starkt med Ian W och gillar därför inte namnet. Kanske att när han är borta så vill fler använda det.
  • fluu
    Anonym (mynona) skrev 2014-08-07 16:02:52 följande:
    Jag kan säga att jag har träffat Ian W, han bor på Upplandsgatan, hur trevlig som helst. Så där som du resonerar är fel för även om namnen ursprungligen kommer från yttre rymden så är den formen som kommer från England, från England. Och namn som sverker, gudrun, torhild, åslög, sven, ulf osv kommer fan inte från hebreiska eller grekiska.
    Namnen har inte ursprung i England för det utan är en engelsk variant, en engelsk form. Wachtmeister kan vara hur trevlig som helst privat, det ändrar inte min och andras åsikter om honom. Jag får ändå dåliga vibbar liksom. '

Gällande urnordiska namn så har jag inte heller påstått att de kommer ur något annat än norden...
Svar på tråden Ian eller Emil?