Inlägg från: Anonym (19) |Visa alla inlägg
  • Anonym (19)

Töntiga ord/uttryck!

Klöka
    Carpe Diem (särskilt när de som klagar på "yolo" använder det)
    Bulle i ugnen (+ baka bebis)

För övrigt så gillar och använder jag "awkward". I.o.f.s. är väl jag en del av den generation som blandar in engelska ord här och där. (Jag använder ordet "credit" då och då, men inte i närheten av lika ofta som jag använder "awkward").

• Anonym (19)
    Linnea1994 skrev 2014-08-08 10:31:47 följande:

HEN!!! finns faan inget värre!

"Hen" är däremot mycket användbart. 
  • Anonym (19)

En till töntig sak är när hen-motståndare skriver h*n. Jag vet inte om jag ska skratta eller facepalma  Flört

• Anonym (19)
    Butterscotch skrev 2014-08-08 10:35:47 följande:
    Hur uttalar man h*n?
    Jag vet inte, men många skriver det. Jag förstår inte varför man är emot "hen", när "h*n" endast går att använda i skrift.
  • Anonym (19)
    Koppkaka skrev 2014-08-08 10:43:18 följande:

För att hen är skitfult. Som i många trådar här på fl: "min hen har problem med..."

VADÅ MIN HEN? Man säger ju för fan inte "min han/hon"!

Det är inte så ordet hen ska användas... Det är ett pronomen, inget substantiv. 
  • Anonym (19)
    Koppkaka skrev 2014-08-08 11:00:29 följande:

Hen ska fan inte användas alls. Det är ett hemskt ord.

Vad ska man då säga om intersex-personer?
  • Anonym (19)
    Linnea1994 skrev 2014-08-08 11:16:44 följande:
    Säger du det??? Det finns redan 2 pronomen som beskriver det om man nu inte vill säga "läkaren" eller "rörmockaren" beroende på vad det är. Annars förstår jag inte varför man vill sudda ut könsrollerna!
    Då tycker du alltså att vi ska ta bort orden "förälder" och "syskon" också? De är också könsneutrala. Det är väl bättre om man säger "dina bröder eller systrar" istället för "dina syskon". Då gör man det enklare, för då får syskonen kön, de som man suddade ut innan. Obestämd
  • Anonym (19)
    Linnea1994 skrev 2014-08-08 11:17:22 följande:
    Tja varför inte använda deras namn....
    Så när man skriver en text så ska det stå "Kims dag började med att Kim steg upp ur sängen och Kim sträckte på sig. Sedan drack Kim ur Kims vattenglas som stod bredvid Kims säng. ". 

Antingen har vi hen i språket, eller så ska både han och hon bort.
  • Anonym (19)
    Tom Araya skrev 2014-08-08 15:03:33 följande:
    DET! Skrattande

Skämt åsido...
    Man kan använda helt normala och icke könsbestämda uttryck som syskon, kusin, förälder, kompis, partner, sambo, människa, person, lärare, byggnadsarbetare, fotbollspelare, trumpetare, förare, tränare o.s.v.
    Så... De här alternativen finns alltså:
    1. "Jag ska till Kim och träffa Kims partner"
    2. "Jag ska till Kim och träffa människans partner"
    3. "Jag ska till Kim och träffa Alfreds (Kims bror) syskons partner"
    ELLER så skriver man helt enkelt..
    4. "Jag ska till Kim och träffa hens partner"
  • Anonym (19)
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-08 16:17:19 följande:
    Så ditt förslag är alltså:

"Kims dag började med att hen steg upp ur sängen och hen sträckte på sig. Sedan drack hen ur hens vattenglas som stod bredvid hens säng.". Det låter onekligen som om någon krystat fram en text som innehåller överdrivet många "hen" bara därför att. Åtminstone tre av dem kan utan vidare plockas bort utan att texten blir obegriplig, snarare tvärtom.

Hur böjer man "hen" förresten? Man kan ju säga hans och hennes, honom och henne, hane och hona och så vidare. Hur blir sådana varianter av "hen"? Hens? Henom? Hene?
    Jag vet inte var du gick i skolan, men man brukar inte byta ut namnet till pronomen överallt Flört Dock blir det svårt när man bara har namnet att välja på, om man inte går omvägen runt andra människor, vilket blir bisarrt! Eller för all del, man kan inte säga "han eller hon" om intersexpersoner, efter som att de inte är något av könen.
Svar på tråden Töntiga ord/uttryck!