• Biffus

Töntiga ord/uttryck!

Anonym (bluörk) skrev 2014-08-08 21:49:47 följande:

Ja alltså, myspinne som någon skrev tidigare i tråden är inte direkt något favoritord. 

Jag hoppas verkligen att han inte sade det i sängen. Jag hade börjat skratta Tungan ute
  • Biffus
    Anonym (Kräks) skrev 2014-08-10 21:48:51 följande:

Glömde "tröck". Istället för tryckte. Dialektalt tydligen.

Och "mös" istället för "myste"... "Lös" istället för "lyste"... "Rös" istället för "ryste"...
  • Biffus
    MissK70 skrev 2014-08-18 13:01:53 följande:

Är det bara vi i Göteborg som använder ordet ...upponer...
    ( när något hänger felvänt)

Är inte "upp och ned" ett vedertaget uttryck? Förvånad
  • Biffus

Ett ord som egentligen hör till "felstavade ord"-tråden, men som jag ändå tänker skriva här är "omständig". Det heter omständlig! "Omständig" finns inte i det svenska språket... 

• Biffus
    Anonym skrev 2014-08-21 18:05:03 följande:

Jag vill införa ÅHG istället för OMG.

ÅHG= Åh, Herre Gud, vilket är Oh, My God fast på svenska, du vet det där språket man använder i det lilla skitlandet Sverige.

Ska vi ta bort alla lånord också?
  • Biffus
    Anonym skrev 2014-08-21 18:45:57 följande:
    Nej, låneord är en del av svenska språket och antogs av behov. Så är inte fallet när man bara väljer att använda engelska (eller vad det nu är för språk) utan att egentligen behöva.
    Fast det går inte riktigt att byta ut OMG mot "herre min gud". Det kanske blir samma uttryck för de som är 30+, men inte för oss som är yngre än det. 
  • Biffus
    Anonym skrev 2014-08-21 18:45:57 följande:
    Nej, låneord är en del av svenska språket och antogs av behov. Så är inte fallet när man bara väljer att använda engelska (eller vad det nu är för språk) utan att egentligen behöva.
    Man kan undra hur du tror att lånord (finns inget e i ordet för övrigt Flört)  kommer in i svenskan om man inte får använda uttryck som inte är svenska?
Svar på tråden Töntiga ord/uttryck!