• glassen

Utslag runt munnen?

Min 5-åriga dotter har ibland fått utslag runt munnen. Imorse var det värre än någonsin. Funderade på om hon ätit något ovanligt, och det ända jag kom på att hon inte äter så ofta är vattenmelon. Man jag har aldrig hört talas om allergi mot det, mer än som korsreaktion. Hon är inte pollenallergiker eller liknande. Det ända hon säger hon inte tål är annars jordnötter.
    Är det någon annan här som känner till allergi mot vatttenmelon eller har något annat förslag vad det kan vara?

• Svar på tråden Utslag runt munnen?
  • Tinto

munsår, dvs herpes kanske? Boka tid på VC om det inte går över!

• glassen

Fast munsår brukar väl inte se ut så? Det här är som en torr röd rodnad runt munnen. Imorse var det ett ganska stort parti även utåt kinderna. Det blev bättre under dagen, så nu är det bara lite kvar. Min son såg ut så runt munnen när han åt jordgubbar som liten, men det växte bort.
    Menar du att munsår yttrar sig på detta sätt? Kommer de och går lite olika dagar också? Har barn andra sorters munsår än vi vuxna?

• glassen

Kom på att jag ska tillägga att hon har väldigt torr hud för övrigt, fortfarande skorv mm. I vintras var hon väldigt narig runt munnen. Det kanske hänger ihop, men kan vissa födoämnen förvärra detta eller blir det munsår pga torr hud?

• cosinus

Tomat kunde jag inte äta som barn om jag inte tvättade mig noga i ansiktet efteråt, då blev jag jätteröd. Även apelsin var samma med men det var liksom lättare att äta utan att kladda runt munnen mot att knaga i sig en hel tomat :)

I övrigt ingen reaktion men jag minns det där med tomaterna från lågstadiet att jag alltid tvättade jättenoga om vi fått det till lunch.

• glassen
    cosinus skrev 2014-08-06 23:27:40 följande:

Tomat kunde jag inte äta som barn om jag inte tvättade mig noga i ansiktet efteråt, då blev jag jätteröd. Även apelsin var samma med men det var liksom lättare att äta utan att kladda runt munnen mot att knaga i sig en hel tomat :)

I övrigt ingen reaktion men jag minns det där med tomaterna från lågstadiet att jag alltid tvättade jättenoga om vi fått det till lunch.

Min dotter äter inte tomater, men jag har faktiskt tidigare kopplat ihop att hon blir röd runt munnen om hon inte torkat bort ketchup ordentligt, så därför är jag extra noga att hon ska torka / tvätta sig efter det.

Pratade med en kompis som jobbar på förskola och hon trodde att det kan vara den röda färgen i vattenmelon som ger utslag, kanske är något liknande färgämnet i tomat.
Svar på tråden Utslag runt munnen?