• Anonym (Anonym)

Där bara en förälder har dyslexi - fick era barn det?

Min man är diagnostiserad med dyslexi medan jag inte är det.

Jag undrar, mest av ren nyfikenhet, hur det ser ut för era barn i fallen där bara en av er föräldrar är diagnostiserad med dyslexi? Har de läs- och skrivsvårigheter eller verkar diagnosen ha hoppat över dem?

• Svar på tråden Där bara en förälder har dyslexi - fick era barn det?
  • Anonym (nix)

Min sambo är dyslektiker, jag är det inte. Vår dotter visar än så länge inga såna tendenser. Hon ska börja tvåan nu, kan läsa i nivå med vad man "bör" kunna och kan forma bokstäver bra.

• yodi

jag har dyslexi, min sambo har det inte.

våra två äldsta har börjat skolan och ingen av dom har än så länge visat några tecken på att ha dyslexi.

med dom två yngsta är det lite för tidigt för att kunna säga något än.

• BCH52

Min far var dyslektiker, av oss tre syskon blev en dyslektiker. Ett av hans två barn fick också den diagnosen. Vi två övriga syskon har två barn var, inga av dem har drabbats.

• Anonym (orolig)

Jag har funderat på samma sak.. Min man har dyslexi (rätt illa och lider av det idag) och jag vill verkligen inte att våra barn ska behöva få samma problem som han Rynkar på näsan
    Jag vet att man kan få specialhjälp och jobba med dyslexin när barnet blir äldre, men jag funderar på om det går att "träna bort" om man uppmuntrar till läsning/skrivning tidigt (ser till att läsa mycket godnattsagor osv..)  

• BCH52

Att läsa ofta och mycket för sitt barn verkar ha en positiv effekt. Man kan inte få bort den men man ger barnet bättre förutsättningar att klara av det.

Ungefär som att man ser till att ett barn med dålig syn får glasögon, den dåliga synen finns kvar men man har gett barnet förutsättningar att klara sig ändå.

Svenska dysleksiföreningen www.dyslexiforeningen.se följer forskningen (för det forskas en hel del, och forskarna är inte alltid överens) och samlar information om olika pedagogiska metoder.

• Emme8703

Pappa och faster har haft lite svårt att läsa hette det. De har inte gjort någon dyslexi utredning. Jag har haft det ganska svårt i skolan pga läsning och stavning. Först nu i 27 års ålder har jag tagit tag i mina problem på allvar, jag gick till en logoped för jag fick diagnosen dyslexi. Jag har 1 bror han har inte dyslexi. Snälla ifall era barn visar upp symtom på dyslexi låt de få göra en utredning så tidigt som möjligt. Då kan de få extra hjälp i unga år. Mitt självförtroende har inte varit det bästa genom åren. Jag har gått runt och trott att jag var dum i huvudet. Har hittills inte skaffat mig en utbildning men jag har börjat plugga upp betyg på komvux. Det går mycket lättare att plugga som vuxen. JAG har ett mål att komma in på ssk utbildning. Jag har märkt att om man pratar mycket på lektionerna så visar man läraren kunskap även om man inte kan få ner det så bra på pappret. Man sparar även mycket tid genom att lyssna på inlästa böcker. Jag har faktiskt fått ganska bra betyg på komvux och känner mig stolt. ?

• Anonym (Kajan)

Jag har dyslexi och jag är den ända i min ursprungsfamilj som har det vi är 4 syskon. Min farmor har det men ingen av hennes 7 barn. Jag skulle tippa på att mitt barn inte har det, men det är för tidigt att säga. Jag är den ända av mina syskon som har universitetsutbildning. Om mina föräldrar inte arbetat hårt med mig min läsning och stavning under låg och mellanstadiet hade jag troligt inte varit där jag är idag.

• Anonym (Japp)

Nu är hon inte diagnostiserad. Men jag misstänker STARKT att hon ärft min dyslexi.. Hon är 7år. Jag har även svårt med matte och det verkar hon också ha svårt med tyvärr,..

Svar på tråden Där bara en förälder har dyslexi - fick era barn det?