• Hobbyarkitekt

Firman erbjuder utlandstjänst - vilket land ska jag välja?

Hej!

Firman jag arbetar för har erbjudit tre utlandstjänster; en i England, en i Frankrike och en i Tyskland.
    Det handlar om att vi ska bygga upp firman i dessa tre länder, under en femårsperiod. Vistelsen i länderna blir dock på hela tio år, i runda slängar. Flytten sker inom ett år från nu.

Mark och lokaler finns i huvudstäderna i samtliga länder, så smidigast blir väl att bo i just huvudstaden för att slippa onödig restid under morgon och kväll. Dock är jag inte så jätteförtjust i storstäder, utan ser hellre att jag kan ha mig ett litet hus på landsbygden, med goda kommunikationer och vägar in till huvudstaden. - Någon som har något bra tips på en trevlig plats på landet, med snabb och smidig väg in till huvudstaden, i något av dessa länder? (Max en timmas restid med bil - helst kortare).

Ett annat alternativ är att bo kvar i Sverige och fortsätta som vanligt, om än med snäppet fler arbetsuppgifter då även de som blir kvar i Sverige blir "indragna" i uppbyggnadet i utlandet.

Jag har så svårt att bestämma mig för vilket land jag vill flytta till - om ens något av de.
    England är ju perfekt då det engelska språket, för en svensk, oftast sitter som en smäck.
    Frankrike är varmt och härligt.
    Tyskland har bra kommunikationer hem till Sverige - det är geografiskt nära, vilket känns lite tryggt, på nått vis.
    I Sverige har jag familj, släkt och vänner. Dessutom så gillar jag Sverige. Samtidigt tänker jag att det kunde vara kul att bo utomlands under ett decennium, bara för att ha gjort det, så att säga.

Hur hade ni gjort och varför?

Tacksam för svar och inputs i tråden.
    Jag loggar in någon mer gång under dagen, samt ikväll och kollar av svaren samt svarar på eventuella frågor.

Tack på förhand!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Firman erbjuder utlandstjänst - vilket land ska jag välja?
  • Anonym (???)

Vad tycker din partner och barn, ska de med el bo kvar? Vi kan ju inte bestämma vi känner i te dig och kan inte ens råda, det är ett beslut du själv får känna efter och ta själv

• Hobbyarkitekt
    Anonym (???) skrev 2014-08-07 11:16:11 följande:

Vad tycker din partner och barn, ska de med el bo kvar? Vi kan ju inte bestämma vi känner i te dig och kan inte ens råda, det är ett beslut du själv får känna efter och ta själv

Tanken var väl kanske inte att främlingar skulle avgöra huruvida jag ska flytta eller ej. Jag ville bara bolla för- och nackdelar lite fram och tillbaka, samt framförallt få tips på bra ställen i respektive land, att bo på.

Jag är ensamstående med ett barn som jag har på heltid. Pappan träffar barnet ytterst sällan, så en flytt skulle inte innebära något hinder för deras umgänge. För tillfället bor vi så pass långt ifrån varandra, att en flytt till utlandet till och med skulle ge större möjligheter för barnet och pappan att träffas iom att kommunikationen blir flyg (som firman betalar) istället för bil som pappan kör och betalar.

Fast det hör egentligen inte hit. Jag vill höra folks åsikter om respektive land, mysiga städer i länderna, osv.

Vad beträffar mitt privatliv, utöver det jag frågar efter här, har ingen på FamiljeLiv med att göra.

Jag ska väl inte behöva berätta om mitt liv från födsel till nutid, bara för att få svar på en enkel allmän fråga.
  • Lena

Räkna inte med bilpendling. Du kan inte bo en timme ut från någon av ställena och bo på landet om du åker bil. Kolla kollektivtrafik just därifrån jobbet ska vara, det är stora städer.

• Anonym (*)

Privatlivet har ju dock en stor betydelse för ett sådant här beslut, så det är ju inte konstigt att folk frågar. Vad barnet vill (beroende på dess ålder) borde ju också spela in. 
    Även huruvida du vill ha en ny relation i framtiden.10 år är lång tid och under den tiden kanske du vill träffa en ny, skaffa fler barn osv och då är det ju inte omöjligt att det blir med någon från det landat. Då kan helt plötsligt barnomsorg, sjukvård, skolsystem, syn på barnuppfostran och sådant bli väldigt viktigt... 

Vi vet ju inte vad du har för intressen och mål med livet så vi tar ju upp sådant som vi hade funderat på i en liknande situation. 

• Anonym (England)

Jag skulle ha valt London men bott i någon förort, dä man kan ha litet radhus och mycket natur runtom men ändå ta tåget rätt smärtfritt in i city.

Fördelarna med england är som du redan nämt språket, det blir perfekt för ditt barn att bli tvåspråkig, de har dessutom bra svenska skolor i London.

Jag hade absolut inte valt Frankrike om jag inte kunde franska, jag har rest en del i frankrike och de är rent ut sagt ohövliga om du inte pratar språket.

Tyskland hade varit min andrahandsval och då bosatt mig inne i Berlin som är en härlig stad med både lugna och mer livliga kvarter.

lycka till!

• Kjell2

10 år är lång tid. Det kommmer innebär att barnet nog kommer bli fast där och troligtvs du också.

Språket är första frågan Har själv bott utomlands och kommer inte flytta en längre period dit jag inte begriper språket. Alltså, är du beredd att lära dig tyska eller franska. Om ej välj england.

Boende i London är dyrt. Speciellt om du vill ha närhet och kvalitet. Har du bara pengar kan du få nästan precis vad du vill.

I parktiken är det lika långt från alla tre länderna till Sverige då det är flyg som gäller. Om det inte rör sig om norra Tyskland och södra Sverige.

Kanske i så fall viktigare att välja bostad i förhållande till flygplats om du ofta räknar med att flyga till Sverige.

• Hobbyarkitekt
    Anonym (*) skrev 2014-08-07 11:52:35 följande:

Privatlivet har ju dock en stor betydelse för ett sådant här beslut, så det är ju inte konstigt att folk frågar. Vad barnet vill (beroende på dess ålder) borde ju också spela in. 

Även huruvida du vill ha en ny relation i framtiden.10 år är lång tid och under den tiden kanske du vill träffa en ny, skaffa fler barn osv och då är det ju inte omöjligt att det blir med någon från det landat. Då kan helt plötsligt barnomsorg, sjukvård, skolsystem, syn på barnuppfostran och sådant bli väldigt viktigt... 

Vi vet ju inte vad du har för intressen och mål med livet så vi tar ju upp sådant som vi hade funderat på i en liknande situation. 

Svara bara på frågan som en allmän fråga. Vilket land hade du valt?
  • Henles slyna

Oj vad svårt. Paris hade nog gått bort för mig, av någon anledning har jag aldrig gillat den stan, däremot om det fanns möjlighet att bo utanför marseilles eller någon annan storstad i södra Frankrike hade jag valt det, för klimatets och det vackra landskapets skull. London är väldigt trevligt och nog den stad där jag skulle känna mig mest hemma (pga språket, kulturen och alla vänliga människor), men vädret är ju inte det bästa och jag avskyr regn. Berlin håller jag med om att det känns närmare hem, men för mig känns det nästan FÖR nära på något sätt. Som att det inte är utomlands på riktigt, liksom.

Nåväl, vilket land/stad du än väljer tror jag att det kommer bli en rolig upplevelse och att du kommer utvecklas jättemycket som människa!

• Anonym (*)
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-07 12:00:19 följande:
    Svara bara på frågan som en allmän fråga. Vilket land hade du valt?
    Jag hade inte valt något. Dom tyskar och fransmän jag pratat med utomlands har varit totalt värdelösa på engelska. Kanske har jag haft otur men jag hade aldrig pallat bo utan att kunna kommunicera riktigt och jag gillar inte England. 
  • Engelflickan

Jag har bott i England ett kortare tag och jag både älskade och hatade det. Älskar engelskan, livligheten och den fantastiska naturen men gillade inte alla de tydliga klasskillnaderna och att pengar är så viktigt för vilket liv en lever i mycket större utsträckning än i Sverige.

Svar på tråden Firman erbjuder utlandstjänst - vilket land ska jag välja?