• innapingela

Hundfoder

Tänker lite på hundfoder... vad är skillnaden mellan den som man kan köpa på t ex Ica (som har lägre priser ) än de man köper på hundaffärer? 
    Såklart vill man ge det bästa men tänker om det inte är så jättestor skillnad.. ja ni fattar Glad
    / Innapingela

• Svar på tråden Hundfoder
  • Dexter dot com

Det finns skapliga foder också på ICA tex Doggy Professional och Magnusson M&B och det finns "dåliga" foder hos Zoobutikerna.

Man får helt enkelt kolla innehållsförteckning och fundera på vad man vill stoppa i sin hund. Det som naturligtvis avgör är ju hur hunden mår, hur hull och päls ser ut, hur mycket den bajsar och hur det ser ut osv.

Jag har testat flera "dyra" spannmålsfria foder med hög proteinhalt som är så "inne" nu och mina hundar mår inte bra på dom. Vill inte äta och skiter mängder 3-4 g/dag så jag Magnusson M&B, helsvenskt foder till hyggligt pris.

Fick jag välja skulle jag ge färskfoder tex Nordic men dom vägrar äta det.

• Hallonbåt02

Jag håller med ovanstående det som kan vara värt att tänka på lite extra  att hundar inte mår bra av spannmål i större mängder som finns i många foder.

• Hallonbåt02

Håll koll på din hund helt enkelt när du har ett foder och se om det passar honom/henne, jag såg nu att Dexter dot com s hund inte mådde bra av högproteinsfoder utan spannmål och där fungerar mina hundar enbart på spannmålsfria högprotein foder.

• UCharlotte

Många hundar är känsliga för spannmål, och många billiga foder innehåller mest sånt.

Är din hund lite foderkänslig brukar man rekommendera lamm/lax och ris.

Det finns en del nya foder på marknaden med markant högre protein-del, sen finns det foder som är mer ekologiskt och fritt från genmodifierade ämnen.

Jag skulle rekommendera dig att kika på hundens allmänna tillstånd, på bajset, andedräkten och pälsen.

Det finns även rasanpassade foder, foder för de som är energiska, gamla osv. Jag tror på att anpassa fodret efter sin hund men det betyder absolut inte alltid löjligt dyra veterinärfoder - det finns en massa bra märken på marknaden.

Jag har mastiffer - en drös.

Intellekt i bimbodräkt
  • innapingela

Ok tack för svar, Vi använder oss av Profine anpassat för hennes ålder. Hon bobajojsosaror ( hehe ) tre gånger / dag och verkar må hur bra som helst. Därför vill man ju inte förstöra det. Men jag kan ju prova ngt billigare och se... 15 kg kostar ca 529:- 

Svar på tråden Hundfoder