• Felinne

7 månaders sover så otroligt dåligt på natten

Vi har också haft en hel del svårigheter med att få våran nu 7,5 månaders att sova bra de senaste två månaderna. Nu under sommaren tror jag att jag kan skylla mycket av den dåliga sömnen på värmen. Jag önskar att jag hade någon lösning men det har jag inte. Men jag kan berätta hur vi gör för att försöka hantera det.

För att ta mig igenom den här tiden läser jag böckerna "Somna utan gråt" och "Växa och upptäcka världen" som bjuder på mycket matnyttig information. Jag har försökt se över hans vakentid och sovtid så att han får ungefär den mängd stimulans och sömn han behöver för sin ålder. Märker att han sover bättre när han får lägga sig hyfsat tidigt typ 19-19.30 men det verkar också vara viktigt att han får varva ner ordentligt. Vårat mål är att han ska sova 19-07 med bara något/några kortare uppvak (jag inbillar mig inte att han ska sova 12h utan att vakna) och ca 2-3h totalt på dagen uppdelat på tre pass (eftersom han sover så korta pass). Efter semestern känns det viktigt att vi är konsekventa med hans rutiner så vi kör alltid på samma läggningsrutin som för tillfället är: äta gröt, bada+lite massage, på med pyjamas, "läsa" bok, amma, vagga till sömns i selen (nästan enda sättet han somnar på). Börjar äta gröt vid 17-17.30 ungefär.

Hoppas ni hittar en lösning snart.

Svar på tråden 7 månaders sover så otroligt dåligt på natten