• Iarwain

Hur gör man den perfekta pannkakan?

Jag lyckas inte med mina pannkakor.
    Smaken är det inget större fel på. Jag använder mig av rutiga kokbokens recept, med sockret inkluderat.

Det som går fel är att pannkakorna inte sitter ihop vid vändning, eller så blir de "pappersfrasiga", samt alla nivåer där emellan.
    En tanke är att sockret jag har i gör att de fastnar i pannan lättare.
    Jag har experimenterat med värme och tid för stekning, men inte riktigt lyckats till perfektion än.

Nu undrar jag;

Vad har ni för recept?
    Använder ni gjutjärn, teflon eller något annat att steka i?
    Vilken temperatur steker ni i, hög, mellan eller låg?
    Har ni andra tips och tricks?
    Jag kommer snart att gå på pappaledighet och hoppas under den tiden lyckas göra den perfekta pannkakan till 99% säkerhet.

Alla ni pannkaksexperter dela med er av era hemligheter!

Tack, på förhand. för alla fina svar jag kommer få.

/IB
  • Svar på tråden Hur gör man den perfekta pannkakan?
  • Frontline

4 ägg
    1 liter rödmjölk
    5.5 dl vetemjöl
    ½ tsk salt
    ett par msk socker
    ett par tsk vaniljsocker
    50 gram smält smör

Vispa ihop äggen. Tillsätt hälften av mjölken. Tillsätt vetemjöl, salt, socker, vaniljsocker och smälta smöret.
    Rör om till en slät smet, späd med resten av mjölken lite i taget och rör under tiden till en slät smet utan klumpar.

Använder teflonpanna och värmer upp till maxtemp och steker ett par pannkakor sen sänker jag värmen ett par snäpp..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Sisisisi

Hur länge låter du smeten stå? Bästa är att göra den dagen innan. Jag steker både i teflon och i gjutjärn i smör på medel-låg värme. Vänd inte för tidigt, skaka på pannan så känner du när de är lagom att vända :)

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Nyfiken gul

min erfarenhet är att man oftast får modifiera receptet. Det är oftast för lite mjöl angivet. 

Jag tar alltid ett extra ägg och kanske 3/4 dl extra mjöl utöver det angivna.  Det är som jag har provat mig fram till helt enkelt. 
    Men som regel kan man komma ihåg att håller pannkakorna inte ihop är det oftast för lite mjöl. 

Steker alltid i riktigt smör, har gjutgjärnspanna -och en äkta pannkakslagg i gjutjärn.  Teflon gillar jag inte. 

Börjar med het panna och häller i första pannkakan, lagomt lager med smet, jag tar pannan och vänder runt smeten så hela pannan är täckt av ett tunnt lager smet. 

Sen sänker jag värmen (på en hällspis med siffra 9 som högst sänker jag ner till 5-6) 

Använder en riktigt bra stekspade i metall som är bred ordentligt.  Vänder inte pannkakan förrän den börjar stelna även på ovansidan. 

Snabb vändning,, bara några sekunder på andra sidan så den precis får färg. Sen är den klar.

Lövtunna och frasiga pannkakor. Misslyckas aldrig. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Dixie

jag tror hemligheten ligger i stekpannan - jag har en gjutjärns panna till pannkakor - värmer det på max först och sedan sänker jag temperaturen 

• Henles slyna

Jag använder mer ägg och betydligt mindre mjöl än vad de flesta recept anger. De gånger jag testat att ha i mer mjöl har pannkakorna blivit tjocka och konstiga, och har jag samtidigt i mer mjölk så blir de fortfarande konstiga och går dessutom sönder. Sedan har jag i rätt mycket smör i smeten också. Jag kör på högsta värmen, sedan reglerar jag den genom att lyfta upp pannan när det behövs (min spis är gammal och trög så det är enklast så). Av denna anledning använder jag teflonpanna då den ju väger mycket mindre, men egentligen föredrar jag gjutjärn.

• Regnbågsfärg

Pannkakor

3dl mjöl

6dl mjölk

3ägg

Knappt 1 msk vaniljsocker

Lägg mjölet i en bunke och vispa ner hälften av mjölken. Sen vispa ner äggen och därefter resten av mjölken. Sen vispa ner vaniljsockret.

Jag vispar med visp för att slippa klumpar.

Jag steker i en teflonpanna med låg kant (pannkaksjärn)

Lägger i en droppe stekmargarin första pannkakan och sen varannan var tredje pannkaka.

• Regnbågsfärg
    Regnbågsfärg skrev 2014-08-07 17:56:16 följande:

Pannkakor

3dl mjöl

6dl mjölk

3ägg

Knappt 1 msk vaniljsocker

Lägg mjölet i en bunke och vispa ner hälften av mjölken. Sen vispa ner äggen och därefter resten av mjölken. Sen vispa ner vaniljsockret.

Jag vispar med visp för att slippa klumpar.

Jag steker i en teflonpanna med låg kant (pannkaksjärn)

Lägger i en droppe stekmargarin första pannkakan och sen varannan var tredje pannkaka.

Ganska hög värme.
  • Evm

2.75dl mjöl
    6dl mjölk
    3 ägg
    100g smör
    Salt
    +steker i smör.

Steker i vanlig teflonpanna på nr 6-8, använder en långsmal stekspade. Absolut inget socker.

• Mme

Mycket smör i stekpannan, ganska hög värme, inte vända för tidigt.

• beccagranen

Kör klassiskt enkelt recept, lika mycket ägg som mjöl och dubbelt mjölk. Enkelt att komma ihåg. Dvs 3ägg, 3dl mjöl, 6dl mjölk och så brukar jag ta en nypa salt och en k app tesked socker. Max värme i teflonpanna och sänker sedan till medelhög temp, smörstekt. Blir alltid bra och gott med fin färg :)

Svar på tråden Hur gör man den perfekta pannkakan?