• Anonym (Ledsen)

15år och hatar min näsa. Måste höra vuxnas åsikter.

Hej! 
    Detta blir mitt första inlägg här på familjeliv, och det kan hända att det blir ett väldigt långt sådant. Anledningen till att jag vänder mig till just familjeliv är att jag behöver prata med vuxna människor som inte vet vem jag är eller som är mina föräldrar. 
    Då kör vi. 

Jag är 15 år gammal (99a) och hatar min näsa. Har gjort det sen jag var ca 11 år. På senare tid kollar jag ständigt in på olika klinikers hemsidor, söker på före - efterbilder på folk som har opererat näsan, kikar in på olika plastikoperationsforum, och jag har t.o.m med sett hur riktiga näsoperationer går till på youtube. (jag är inte känslig för sånt).
    Det är ständigt i mitt huvud. Och nej, det är ingenting som ''bara jag ser'', så att säga att ''du är antagligen bara osäker, du är säkert fin som du är'' fungerar inte. Personer helt oberoende ifrån varandra har kommenterat. Ja, det är sant. 
    Problemet är mina näsvingar som sitter väldigt långt ut, vilket ger intrycket av bred näsa och enorma näsborrar. Själva näsbenet är rakt och relativt smalt. Näsan är heller inte särskilt lång. Detta gör att den ser helt ok ut i profil, men ser fullkomligt hemsk ut framifrån!

Jag är desperat efter en operation. Det ovanligt med kliniker som opererar minderåriga, dock finns det kliniker som opererar 16 år och uppåt  med föräldrarnas tillstånd. Problemet är att mina föräldrar verkar ha uppfattningen om att det bara är bimbos som genomgår skönhetsoperationer. 
    Jag försökte förklara för dem en gång hur mycket jag hatade min näsa och att jag vill genomgå en operation. Det gick inte alls bra. Det slutade med att jag började gråta, och jag vågade inte berätta hela historien. De vet om att jag hatar min näsa, men de vet inte om att jag har fått utstå kommentarer och har blivit retad för den. 
    De ha svårt att förstå (eller acceptera) att jag hatar min näsa och hur mycket. I föräldrars ögon är ju deras barn perfekta, I guess. Nuförtiden undviker jag att ta upp detta med mina föräldrar. 

Hur hade ni som föräldrar reagerat?

De kommentarer jag har fått utstå har träffat EXAKT det jag har komplex för, och många gånger har kommentatorerna varit oberoende av varandra. Jag är inte mobbad, men elaka och okänsliga människor finns överallt. Däremot har jag fått bekräftat för mig att detta är någonting som också omvärlden ser, och inte bara finns i mitt huvud. 

Detta har (såklart) påverkat mitt självförtroende något enormt, och jag undviker att ta bilder, och gör jag det redigerar jag alltid näsan mindre. Så som jag skulle vilja operera den. När jag skrattar och gäspar täcker jag alltid medvetet för näsan med handen, då näsborrarna blir ännu större när jag ler/skrattar/gäspar eller liknande. 

Dock har jag aldrig förväntat mig att mina föräldrar skulle betala min näsoperation. E Jag är änå fast besluten att göra den så fort jag fyller 18 och mina föräldrar inte har någon makt över mig. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-07 19:52
    Meddelandet skickades innan det var klart, min dator dampade lite :)

Det sista jag tänkte säga var att då en operation kostar rätt så mycket, kan jag inte begära att den ska genomföras med mina föräldrars pengar. När jag fyller 16 tänker jag börja jobba och spara så att jag förhoppningsvis får ihop tillräckligt mycket pengar så snart som möjligt. Om det så innebär att jobba riktigt eller panta burkar spelar ingen roll. Pengarna MÅSTE jag ha :(

• Svar på tråden 15år och hatar min näsa. Måste höra vuxnas åsikter.
  • Anonym (Sannamamma)

Det är inte okej att du mår så dåligt över ditt utseende att tankarna tar över ditt liv. Jag tycker du ska vända dig till en psykolog och tala om hur du mår och varför. Psykologen kommer då kunna identifiera om det är ett normalt missnöje som många tonåringar har över sin kropp eller om det finns fog för en operation.

• Anonym (Inte vuxenvuxen)

Jag är ingen förälder eller så.
    Din näsa växer fortfarande, tror jag, så det är inte en så jätte bra ide att operera den just nu. Men om din näsa får dig att må dåligt, och det inte är en inbillning, så är det såklart att ingen ska försöka förhindra dig att operera din näsa, när du blir 18 (eller när näsan är färdig vuxen).
    Det är dock ganska dyrt, så du bör redan nu tänka på att spara pengar så du väl kan betala för det när du blir gammal nog.

• sextiotalist

Komplex har nog alla för något, det är inte helt ovanligt och självklart är det en bra kassako för plastikkirurgerna.

Jag tycker åldersgränsen 18 är bra, egentligen borde den vara högre eftersom jag tycker man ska vänta tills kroppen vuxit klart.

Så mitt tips är att försöka vänta tills dess du är 20, du kan ha vuxit ikapp med din näsa och näsan kan även ha ändrat sig lite så den inte dominerar i dina ögon och det kan även hända att du börjar gilla din näsa igen.

• Anonym (Tyra)

Klart du ska fixa till näsan, men när du är färdigväxt. Annars är det ändå ingen ide. På så vis har du även ett mål att se fram emot, har tid att spara ihop pengar. Jag kan verkligen förstå hur du känner dig, har fixat min näsa själv. Var inte nöjd. Men då var jag mycket äldre än dig, 30+.

Bara så att du vet, men näsan är en av grejjerna på en människa som växer livet ut (tyvärr) likaså öronen. Så en näsop är inte helt permanent, men så gott som i alla fall.

Och jag tror det ingrepp du vill göra, förminska näsvingarna, är relativt lätt att göra. Mer så än att tex fila ner stor puckel på näsbenet.

Vänta några år till och skaffa dig trygghet i den vetskapen om att det kommer bli av.

• Anonym (Ledsen)
    sextiotalist skrev 2014-08-07 19:59:51 följande:

Komplex har nog alla för något, det är inte helt ovanligt och självklart är det en bra kassako för plastikkirurgerna.

Jag tycker åldersgränsen 18 är bra, egentligen borde den vara högre eftersom jag tycker man ska vänta tills kroppen vuxit klart.

Så mitt tips är att försöka vänta tills dess du är 20, du kan ha vuxit ikapp med din näsa och näsan kan även ha ändrat sig lite så den inte dominerar i dina ögon och det kan även hända att du börjar gilla din näsa igen.

Men det här är inte bara ett ''litet komplex'', det är en ömtå som blivit trampad på otaliga gånger, och i vissa fall ganska brutalt. 

Jag har definitivt vuxit klart vid 18. Jag växer knappt längre och har alltid varit tidigt utvecklad. Har haft samma skostorlek i snart 3 år exempelvis.
  • taquine
    sextiotalist skrev 2014-08-07 19:59:51 följande:

Klok som vanligt
    Sjung och var glad
  • Anonym (Sannamamma)
    Anonym (Tyra) skrev 2014-08-07 20:06:35 följande:

Klart du ska fixa till näsan, men när du är färdigväxt. Annars är det ändå ingen ide. På så vis har du även ett mål att se fram emot, har tid att spara ihop pengar. Jag kan verkligen förstå hur du känner dig, har fixat min näsa själv. Var inte nöjd. Men då var jag mycket äldre än dig, 30+.

Bara så att du vet, men näsan är en av grejjerna på en människa som växer livet ut (tyvärr) likaså öronen. Så en näsop är inte helt permanent, men så gott som i alla fall.

Och jag tror det ingrepp du vill göra, förminska näsvingarna, är relativt lätt att göra. Mer så än att tex fila ner stor puckel på näsbenet.

Vänta några år till och skaffa dig trygghet i den vetskapen om att det kommer bli av.

Nej det är en myt att näsa och öron växer hela livet.
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (Sannamamma) skrev 2014-08-07 20:13:31 följande:

Nej det är en myt att näsa och öron växer hela livet.

Absolut ingen myt (googla) det är brosket som fortsätter växa hela livet ut. På tex näsa och öronen, som blir längre.
  • sextiotalist
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-08-07 20:08:57 följande:
    Men det här är inte bara ett ''litet komplex'', det är en ömtå som blivit trampad på otaliga gånger, och i vissa fall ganska brutalt. 

Jag har definitivt vuxit klart vid 18. Jag växer knappt längre och har alltid varit tidigt utvecklad. Har haft samma skostorlek i snart 3 år exempelvis.
    Du växer fortfarande. Även om du inte kanske gör det på längden. Men jag är ganska säker på att vi flesta kan ta fram ett foto från där vi är 15 och jämföra med ett foto när vi är 25 och det har hänt mycket i utseende de åren (jag tycker ofta att det är till det bättre)
  • Anonym (Småbarnsmamma)

Det måste vara jätte jobbigt för dig att må så dåligt över näsan!

Du är fortfarande väldigt ung, kanske du kan träffa en psykolog eller någon att prata med till att börja med? Mår du fortfarande dåligt över näsan trots samtal så finns det ju faktiskt kirurgi. Hur känner du inför det?

Jag har bara småbarn ännu som inte alls bryr sig om utseende ännu, men jag gissar att det någon gång i livet kommer komma tillfällen då man får höra om saker de är mer eller mindre nöjda med. Som förälder kan jag tänka mig att det är jätte jobbigt att höra, eftersom att ens barn är det absolut vackraste och finaste som finns, precis som dina föräldrar tycker om dig! Men samtidigt vill man även som förälder att ens barn ska vara nöjd med Sig själv och må bra!

Jag tycker du ska prata med din mamma och pappa, sätt er ner tillsammans, be om att få prata till punkt utan att dom avbryter dig innan du är klar. Förklara hur du känner och hur jobbigt du tycker det är så kanske dom kan hjälpa dig så du får börja prata med någon innan ni tar steget med kirurgi!

Lycka till:)

Svar på tråden 15år och hatar min näsa. Måste höra vuxnas åsikter.