• BengtH

Syster vill inte sälja ärvt fritidshus

Min syster och jag har ärvt min mors sommarställe. Jag vill sälja, hon vill behålla. 

Kan jag tvinga henne att sälja ? Kan jag gå till tingsrätten och anlita bouppteckningsman ? Måste jag ha advokat ?

• Svar på tråden Syster vill inte sälja ärvt fritidshus
  • Frontline

Du kan väl sälja din del till henne så är ju problemet löst...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • ursula
    2014-07-28 i Samägandeavtal
    FRÅGA |Hej. Jag äger 50% i ett fritidshus med min syster som också har 50 %. Nu vill jag sälja, men inte syster, hur gör man ?
    Linda Davidsson |Hej och tack för din fråga!Vid samägande av en fastighet har var och en av delägarna rätt att ansöka till domstol om att godset för gemensam räkning ska utbjudas till försäljning på offentlig auktion, se 6 § samägandelagen lagen.nu/1904:48_s.1. Hela fastigheten bjuds då ut till försäljning. Ett förordnande om försäljning får dock int
  • BCH52

Om din syster inte vill/kan köpa din andel till marknadspris (värderat av mäklare) så kan du hos tingsrätten ansöka om att fastigheten ska säljas på offentlig auktion.

Allt enligt Lag om samägande 1904:48

• volvo142
    BengtH skrev 2014-08-07 21:20:56 följande:

Min syster och jag har ärvt min mors sommarställe. Jag vill sälja, hon vill behålla. 

Kan jag tvinga henne att sälja ? Kan jag gå till tingsrätten och anlita bouppteckningsman ? Måste jag ha advokat ?

varför vill du sälja om hon så gärna vill ha kvar den ? trevligt att gå till tingsrätten mot sin syster... kan dock förstå det om du absolut behöver pengarna.
  • ursula
    volvo142 skrev 2014-08-07 22:31:08 följande:
    varför vill du sälja om hon så gärna vill ha kvar den ? trevligt att gå till tingsrätten mot sin syster... kan dock förstå det om du absolut behöver pengarna.
    Inte kul heller att ligga med betydande världen i ett hus som man inte är intresserad av och syster kanske inte kan lösa ur
  • Naaw

Dumt av din mor att inte testamentera huset till den av er som ville ha det.

• ursula
    Naaw skrev 2014-08-07 23:11:25 följande:
    Dumt av din mor att inte testamentera huset till den av er som ville ha det.
    Det kanske var det som fanns att ärva, Skulle du vilja göra ditt ena barn arvslös,Det kan man väl inte ens göra

• Naaw
    ursula skrev 2014-08-07 23:26:58 följande:
    Det kanske var det som fanns att ärva, Skulle du vilja göra ditt ena barn arvslös,Det kan man väl inte ens göra

Laglotten har man alltid rätt till. Det är 50% av vad man skulle få utan testamente. Och ja, om ett av mina barn till skillnad från syskonet inte visar intresse för det hus jag kommer att ärva av mina föräldrar kommer jag att testamentera det till det barn som är engagerad. Visst kan detta överklagas men det är lättare att lösa ut ett syskon som har rätt till 25% än det som ska ha 50%.
  • ursula
    Naaw skrev 2014-08-07 23:35:12 följande:
    Laglotten har man alltid rätt till. Det är 50% av vad man skulle få utan testamente. Och ja, om ett av mina barn till skillnad från syskonet inte visar intresse för det hus jag kommer att ärva av mina föräldrar kommer jag att testamentera det till det barn som är engagerad. Visst kan detta överklagas men det är lättare att lösa ut ett syskon som har rätt till 25% än det som ska ha 50%.
    Kan ju vara så att det inte fanns andra tillgångar
  • Fontana

Jag förstår din fråga lite annorlunda än de andra svaren:

Du frågar om du måste gå till Tingsrätten och begära boutredningsman. Ni har alltså inte gjort bouppteckning ännu? Då kan eventuellt en boutredningsman vara till hjälp. Men jag tycker du ska börja med att tala med någon som kanske kan upprätta bouppteckningen direkt, ofta kan begravningsbyrån, bankens juristavdelning eller en juristfirma hjälpa till.

Som flera har sagt ovan: enklaste lösningen sedan är ju att din syster löser ut dig från din andel av huset.

• ica
    ursula skrev 2014-08-07 21:33:30 följande:
    FRÅGA |Hej. Jag äger 50% i ett fritidshus med min syster som också har 50 %. Nu vill jag sälja, men inte syster, hur gör man ?
    Linda Davidsson |Hej och tack för din fråga!Vid samägande av en fastighet har var och en av delägarna rätt att ansöka till domstol om att godset för gemensam räkning ska utbjudas till försäljning på offentlig auktion, se 6 § samägandelagen lagen.nu/1904:48_s.1. Hela fastigheten bjuds då ut till försäljning. Ett förordnande om försäljning får dock int
    Klart som korvspad!
  • BengtH
    volvo142 skrev 2014-08-07 22:31:08 följande:
    Tyvärr har jag och min familj inget intresse av att vara i ett hus på landet, medans min syster är en riktig skogsmulle.

Jag har det skralt som det är, bor i hyreslägenhet, medans både hon och hennes man tjänar bra, de har redan ett stort stort fint hus. 

Systern bor dessutom mer än 60 mil bort från stugan medans jag bara har 3 mil dit, vilket skulle innebära att jag skulle få åka dit och titta till stället eftersom jag bor närmare, hon har bara varit där på semestern.

Tyvärr är min syster väldigt svår att ha och göra med, vi har bara setts nån enstaka gång om året. Hon ska alltid ha saker på sitt sätt, hon kan aldrig ge klara tydliga besked, dyker bara upp när det passar henne, annars är hon mycket svår att nå.

Hon svävar på svaren när vi ska diskutera det här. Inte nog med det, hon har god kontakt med min pappa och hans skata till fru och hennes dryga vuxna barn. Jag vill absoilut inte att hon ska dra ut det gänget till min mors hus, det skulle min mor aldrig ha velat, så det blir tingsrätten omgående !!
  • BengtH
    ursula skrev 2014-08-07 21:33:30 följande:
    Kan man få avslag på försäljning i domstolen ?
  • Kjell2

Innan du går till TR och begär tvångsförsäljning, som kan vara rätt trejält konfliktskapande, kanske ett brev till din syster vore en bra idé.

Var tydlig med att du har noll intresse av stugan, vare sig att vara där, finansiera och sköta om. Erbjud henne att köpa din halva för något vettigt pris baserat på marknadsvärdet, t ex genom att låta mäklare värdera.

Blir det ingen respons på det eller tvärstop kompletera då med att nästa steg är tvångsförsäljning.

Det är väldigt sällan saker går till tvångsförsäljning. Processen är kostsam i energi, tid och pengar. Parterna brukar komma överrens någon gång under resans gång.

Det finns även andra lösningar, du säljer till din far, du hyr ut din halva till din syster.

• Kjell2
    BengtH skrev 2014-08-08 11:46:11 följande:
    Nej - men det tar tid, speciellt om ena parten obstruerar.
  • ursula
    BengtH skrev 2014-08-08 11:46:11 följande:
    Tänk på att dra igång så snart som möjigt oavsett om du säljer till syrran eller via mäklare eller tingsrätt.
    Ett hus med trädgård faller snabbt i attraktion om det inte sköts och kostar pengar i brukningsavgifter och fastighetsskatter
  • BengtH
    Kjell2 skrev 2014-08-08 11:51:53 följande:

Innan du går till TR och begär tvångsförsäljning, som kan vara rätt trejält konfliktskapande, kanske ett brev till din syster vore en bra idé.

Var tydlig med att du har noll intresse av stugan, vare sig att vara där, finansiera och sköta om. Erbjud henne att köpa din halva för något vettigt pris baserat på marknadsvärdet, t ex genom att låta mäklare värdera.

Blir det ingen respons på det eller tvärstop kompletera då med att nästa steg är tvångsförsäljning.

Det är väldigt sällan saker går till tvångsförsäljning. Processen är kostsam i energi, tid och pengar. Parterna brukar komma överrens någon gång under resans gång.

Det finns även andra lösningar, du säljer till din far, du hyr ut din halva till din syster.

Jag har läst att om stugan tillfallit mig och min syster genom testamente så är det ett hinder för tvångsförsäljning, stämmer det ?
  • Kjell2
    BengtH skrev 2014-08-08 12:00:44 följande:
    Jag har läst att om stugan tillfallit mig och min syster genom testamente så är det ett hinder för tvångsförsäljning, stämmer det ?
    Generellt nej. Ett grundkrav är att arvskiftet är klart och du står på lagfarten.

Det som kan sätta käppar i hjulet för dig är om det finns något i testamentet som förhindrar en försäljning eller ägarbyte t ex.

Svar på tråden Syster vill inte sälja ärvt fritidshus