Syster vill inte sälja ärvt fritidshus
Min syster och jag har ärvt min mors sommarställe. Jag vill sälja, hon vill behålla.
Kan jag tvinga henne att sälja ? Kan jag gå till tingsrätten och anlita bouppteckningsman ? Måste jag ha advokat ?
Min syster och jag har ärvt min mors sommarställe. Jag vill sälja, hon vill behålla.
Kan jag tvinga henne att sälja ? Kan jag gå till tingsrätten och anlita bouppteckningsman ? Måste jag ha advokat ?
Du kan väl sälja din del till henne så är ju problemet löst...
Om din syster inte vill/kan köpa din andel till marknadspris (värderat av mäklare) så kan du hos tingsrätten ansöka om att fastigheten ska säljas på offentlig auktion.
Allt enligt Lag om samägande 1904:48
Dumt av din mor att inte testamentera huset till den av er som ville ha det.
Hon får väl köpa ut dig ur huset? Vad är problemet??
Jag förstår din fråga lite annorlunda än de andra svaren:
Du frågar om du måste gå till Tingsrätten och begära boutredningsman. Ni har alltså inte gjort bouppteckning ännu? Då kan eventuellt en boutredningsman vara till hjälp. Men jag tycker du ska börja med att tala med någon som kanske kan upprätta bouppteckningen direkt, ofta kan begravningsbyrån, bankens juristavdelning eller en juristfirma hjälpa till.
Som flera har sagt ovan: enklaste lösningen sedan är ju att din syster löser ut dig från din andel av huset.
Innan du går till TR och begär tvångsförsäljning, som kan vara rätt trejält konfliktskapande, kanske ett brev till din syster vore en bra idé.
Var tydlig med att du har noll intresse av stugan, vare sig att vara där, finansiera och sköta om. Erbjud henne att köpa din halva för något vettigt pris baserat på marknadsvärdet, t ex genom att låta mäklare värdera.
Blir det ingen respons på det eller tvärstop kompletera då med att nästa steg är tvångsförsäljning.
Det är väldigt sällan saker går till tvångsförsäljning. Processen är kostsam i energi, tid och pengar. Parterna brukar komma överrens någon gång under resans gång.
Det finns även andra lösningar, du säljer till din far, du hyr ut din halva till din syster.
Innan du går till TR och begär tvångsförsäljning, som kan vara rätt trejält konfliktskapande, kanske ett brev till din syster vore en bra idé.
Var tydlig med att du har noll intresse av stugan, vare sig att vara där, finansiera och sköta om. Erbjud henne att köpa din halva för något vettigt pris baserat på marknadsvärdet, t ex genom att låta mäklare värdera.
Blir det ingen respons på det eller tvärstop kompletera då med att nästa steg är tvångsförsäljning.
Det är väldigt sällan saker går till tvångsförsäljning. Processen är kostsam i energi, tid och pengar. Parterna brukar komma överrens någon gång under resans gång.
Det finns även andra lösningar, du säljer till din far, du hyr ut din halva till din syster.