• UndrandeTS

Bostadsbidrag - hyra i andra hand

Hej!

Jag ska hyra en lägenhet i andra hand och behöver lite svar innan jag skriver på kontraktet. Killen som hyr ut lägenheten äger den och kommer bo några månader i södra Sverige pga jobb. Jag har pratat med försäkringskassan men har glömt att ställa dessa frågor.

1. Måste jag vara folkbokförd på lägenheten för att kunna få bostadsbidrag?
    2. Kan han fortfarande vara folkbokförd på den adressen eller räknas vi då som sambo eller jag som inneboende? (För i sånna fall får jag inget bostadsbidrag, eller hur?)
    3. Om han inte längre står skriven där, förlorar han sin lägenhet eller kontraktet eller något? Finns det någon anledning för honom att inte göra det?

Kan någon snälla hjälpa mig att få klarhet? Tack på förhand!

• Svar på tråden Bostadsbidrag - hyra i andra hand
  • Anonym (...)
    UndrandeTS skrev 2014-08-08 19:27:23 följande:

Hej!

Jag ska hyra en lägenhet i andra hand och behöver lite svar innan jag skriver på kontraktet. Killen som hyr ut lägenheten äger den och kommer bo några månader i södra Sverige pga jobb. Jag har pratat med försäkringskassan men har glömt att ställa dessa frågor.

1. Måste jag vara folkbokförd på lägenheten för att kunna få bostadsbidrag?
    2. Kan han fortfarande vara folkbokförd på den adressen eller räknas vi då som sambo eller jag som inneboende? (För i sånna fall får jag inget bostadsbidrag, eller hur?)
    3. Om han inte längre står skriven där, förlorar han sin lägenhet eller kontraktet eller något? Finns det någon anledning för honom att inte göra det?

Kan någon snälla hjälpa mig att få klarhet? Tack på förhand!

1. Ja, grundregeln är att du ska vara folkbokförd i den bostad du söker bidrag för, det finns dock undantag.

2. Om han ska jobba och ha sin huvudsakliga dygnsvila på annan plats så ska han också vara folkbokförd där. Det kan ställa till bekymmer för dig om han fortfarande är skriven på adressen.

3. Beroende på hur bostadsrättsföreningens regler ser ut (jag förutsätter bostadsrätt och inte äganderätt) så kan det bli problem. I regel måste man ha tillstånd för att få hyra ut sin bostadsrätt, och har han det så borde det inte vara några problem. Beroende på hur hårda föreningen är så kan man i värsta fall ha förverkat sin rätt till medlemskap i föreningen genom att hyra ut olovligen. Vissa föreningar, ytterst få, har också krav på att innehavaren av bostadsrätten måste vara skriven i lägenheten.

Se till att det finns tillstånd för honom att hyra ut, annars riskerar du att stå utan bostad om ni blir påkomna.
Svar på tråden Bostadsbidrag - hyra i andra hand