• Anonym (mail)

Får Polisen tillgång till min mail?

Kan Polisen få tillgång till mina mail, även raderade? I vilka fall? Det handlar alltså om ett brott, dock är det inte jag utan någon annan, en person som jag hade en relation med, utredd. Om de misstänker att det finns bevis i våra konversationer, kommer de att gå genom mina mails? Kan säga att det handlar om ett brott men inte om mord, mordförsök, droger, våldtäckt, misshandel eller liknande samt inga barn är inblandade. Brottet är alltså "mildare" om man kan uttrycka det så.

• Svar på tråden Får Polisen tillgång till min mail?
  • Anonym (Zed)

Jag har svårt att tänka mig det om brottet är ringa, din integritet värnas nog högre och man kommer heller inte utreda så ingående.

Vilken straffskala pratar vi? Böter? Då är du nog helt lugn. Fängelse? Njae, kanske.

• jaghopparhögt

Det beror ju helt på, var finns dina mail? På din dator eller på konto som gmail eller hotmail?

Men ja dom kan få tag i dom om brottet duhar begått har fängelse i straffskalan, då kan de göra husrannsakan och då tar de din dator. Men om du inte är inloggad på mailen då så kan de inte se något. De kanske ber om lösenordet men om du inte minns det så finns det inget att göra.

• Anonym (Zed)
    jaghopparhögt skrev 2014-08-09 00:52:50 följande:

Det beror ju helt på, var finns dina mail? På din dator eller på konto som gmail eller hotmail?

Men ja dom kan få tag i dom om brottet duhar begått har fängelse i straffskalan, då kan de göra husrannsakan och då tar de din dator. Men om du inte är inloggad på mailen då så kan de inte se något. De kanske ber om lösenordet men om du inte minns det så finns det inget att göra.

Det är inte TS som begått brottet utan frågan gällde om polisen kan gå igenom den för att få bevis mot en annan person.
  • Anonym (mail)

Nu såg jag att brottet ger böter eller fängelse upp till två år. Jag vill dock säga igen att det inte handlar om mig, det är inte jag som har begått brottet utan en person som jag hade en relation med.

Mailen finns på hotmail och yahoo. Är det så lätt som att säga att jag inte minns lösenordet? De har väl säkert något sätt att få mina inloggningsuppgifter utan min tillåtelse? Eller kanske se mailen via internetleverantören, kan man göra så?

• jaghopparhögt
    Anonym (mail) skrev 2014-08-09 00:58:48 följande:

Nu såg jag att brottet ger böter eller fängelse upp till två år. Jag vill dock säga igen att det inte handlar om mig, det är inte jag som har begått brottet utan en person som jag hade en relation med.

Mailen finns på hotmail och yahoo. Är det så lätt som att säga att jag inte minns lösenordet? De har väl säkert något sätt att få mina inloggningsuppgifter utan min tillåtelse? Eller kanske se mailen via internetleverantören, kan man göra så?

Ja det är så lätt, det enda sättet de kan få det genom är direkt från Yahoo eller Hotmail. Men det ska vara extremt allvarligt om de ska få resurser till det.
    Det vanligaste sättet de kommer åt din mail på är de hittar ditt lösenord på din dator, automatisk inloggning eller om det finns i en textfil..
  • volvo142
    Anonym (mail) skrev 2014-08-09 00:28:29 följande:
    Kan Polisen få tillgång till mina mail, även raderade? I vilka fall? Det handlar alltså om ett brott, dock är det inte jag utan någon annan, en person som jag hade en relation med, utredd. Om de misstänker att det finns bevis i våra konversationer, kommer de att gå genom mina mails? Kan säga att det handlar om ett brott men inte om mord, mordförsök, droger, våldtäckt, misshandel eller liknande samt inga barn är inblandade. Brottet är alltså "mildare" om man kan uttrycka det så.
    Ja dom har teknisk möjlighet till det. Men polisen får bara de om du är misstänkt för nått brott som skulle ge dig 2 års fängelse. Men ja tror inte dom bryr sig så mycket om det utan kollar ändå..
  • Anonym (ja)
    Anonym (mail) skrev 2014-08-09 00:58:48 följande:

ja då får dom kolla.
  • Anonym (mail)

Hur kan de kolla det? Kan de även se borttagna mail?

• Utropstecknet

Varför är du orolig om du är oskyldig? De lär ju inte vältra sig i eller läcka ut eventuellt "smaskiga" detaljer utan är endast ute efter att kunna styrka brott.

• jaghopparhögt
    Anonym (mail) skrev 2014-08-09 01:19:53 följande:

Hur kan de kolla det? Kan de även se borttagna mail?

Jag förklarade det, dom loggar in på din mail helt enkelt precis som du gör. Har dom inte lösenordet kan dom inte kolla. Borttagna kan dom aldrig se om inte du kan det. Dom kan se det du kan och inget mer.
Svar på tråden Får Polisen tillgång till min mail?