Inlägg från: Anonym (tomat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tomat)

Avdrag på underhåll

man brukar utgå från dygnsvila
    Så TS barnet har sin dygnsvila hos dig, för att du lämnar till honom på morgonen

Men allt kanske inte måste följas efter boken för att man har rätt..

Pappan tar ut 2veckor ledighet som ger mindre ersättning och kanske har diverse omkostnader för barnet som du annars skulle haft. Så det kan kanske vara skäligt av dig ändå att bidra med något.. o inte köra tand för tand och öga för öga.
    Det kanske gynnar barnet.. Samt er framtida relation runt barnet..

Nu menade jag inte relation som ni skulle bli par eller nåt.. ni har band med varandra för att ni har barn...

• Anonym (tomat)
    Anonym (nej) skrev 2014-08-09 09:31:17 följande:
    Jag hade en en massa extrakostnader och inkomstsänkning när jag var föräldraledig 1,5 år. Pappan ville inte betala för det. Inte heller finns det något lagstöd för att kräva det så jag släppte det i alla fall. Två veckor är ju en kort tid dessutom.
    Det var väl ungefär det jag skrev... bara för att man har rätt.. måste man inte hålla på sin rätt alltid..

För att jag har barn stadigvarande(är pappa) så håller inte jag på min rätt för att något som har varigt.. det blir bara ett ge igen tänk...

Men min, din eller TS situation är såklart olika..  Ibland kan faktiskt bästa metoden vara att släppa det förgånga och blicka framåt För barnets skull..

Jag skulle mycket väl kunna knäcka mitt ex(mamman) ekonomiskt om jag ville.. men skulle det gynna barnen och så fall hur?
  • Anonym (tomat)
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-09 09:50:51 följande:
    Pappans ekonomi lär inte knäckas under två veckors betald föräldraledighet. Särskilt inte om han inte ens har några extrautgifter (lämnad morgon (efter frukost) hämtas kväll (innan middag) - lunch och mellis på förskolan.
    Det är möjligt.. men frågan är... måste man hålla på sin rätt i alla väder..

Mitt EX betalar inte en enda krona i underhåll.. Jag tar alla VAB..
    EX(mamman) tar tandläkarbesök och doktorbesök för att jag har lite rädsla för dem och det har inte EX och för att inte föra över min rädsla på barnen så....

Pengamässigt räknat i kronor o i ören... så förlorar jag mest...
    Men jag kan kräva om jag vill och sätta EX på pottkanten riktigt illa.. Men skulle det gynna barnen.. För fanken mitt EX har lånat pengar av mig till mat när hon skulle ha barnen... Men för gammal skit så är inte jag beredd på att sänka någon..

Sen skrev jag.. Men allt kanske inte måste följas efter boken för att man har rätt..
    i
    samband med att man brukar utgå från dygnsvilan

Sen kanske du har problem på ett annat sätt med EX, för det behöver man inte föra över sitt krig hos någon annan...

Jag tror att TS fattar.. Hon har rätt och fattar också att hon inte behöver.. Att hon har HELA helhetsynen och det är hennes beslut... Ingen kan klandra henne för det ena eller det andra beslutet...
Svar på tråden Avdrag på underhåll