Inlägg från: Anonym (nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nej)

Avdrag på underhåll

Formellt nej eftersom barnet fortfarande sover och bor hemma hos dig under den tiden.

• Anonym (nej)
    Anonym (tomat) skrev 2014-08-09 09:27:49 följande:

man brukar utgå från dygnsvila

Så TS barnet har sin dygnsvila hos dig, för att du lämnar till honom på morgonen

Men allt kanske inte måste följas efter boken för att man har rätt..

Pappan tar ut 2veckor ledighet som ger mindre ersättning och kanske har diverse omkostnader för barnet som du annars skulle haft. Så det kan kanske vara skäligt av dig ändå att bidra med något.. o inte köra tand för tand och öga för öga.

Det kanske gynnar barnet.. Samt er framtida relation runt barnet..

Nu menade jag inte relation som ni skulle bli par eller nåt.. ni har band med varandra för att ni har barn...

Jag hade en en massa extrakostnader och inkomstsänkning när jag var föräldraledig 1,5 år. Pappan ville inte betala för det. Inte heller finns det något lagstöd för att kräva det så jag släppte det i alla fall. Två veckor är ju en kort tid dessutom.
  • Anonym (nej)
    Anonym (Sarah) skrev 2014-08-09 10:36:18 följande:

Tack för era svar!

Pappan har ett välbetalt jobb och ville direkt efter separationen ha delat boende (barnet var då 6 månader och jag ammade fortfarande och han hade inte varit så delaktig eller engagerad i barnet) för att han inte ville betala underhåll. Sa att han inte ville föra över några pengar till mitt konto men att han kunde köpa ett paket blöjor om jag behövde. Vi går på samarbetssamtal hos Familjerätten för att vi inte kan prata med varandra, speciellt inte om pengar. Han förstår fortfarande inte "grejen" med underhåll/försörja sitt barn. Vilke senare ta ut föräldradagar varannan helg då barnet är hos honom.

Eftersom han för det mesta är hos sina föräldrar med vårat barn kommer han inte ha så mkt utgifter under inskolningstiden, men det är ju bara en privat parantes.

Jag går på knäna rent ekonomiskt och behöver varenda krona till mig och barnet.

Du verkar vara en mycket vettig mor. Men betala inte en spänn mer än vad du behöver. Och se till att pappan betalar underhåll som han ska.

Håller med föregående skribent om att det vettigaste är att ni (du) håller koll på vad lagen säger och att ni sedan följer det till punkt och pricka. Tror att det är bästa sättet att se till att hålla konflikten nere samtidigt som ingen blir utnyttjad eller blåst ekonomiskt.
Svar på tråden Avdrag på underhåll