Avdrag på underhåll
Du lämnar morgon och hämtar kväll - dvs barnet äter frukost och middag hos dig, samt lunch och mellis på förskolan?
Nej, då finns inget behov av avdrag då pappan inte får några extrautgifter.
Du lämnar morgon och hämtar kväll - dvs barnet äter frukost och middag hos dig, samt lunch och mellis på förskolan?
Nej, då finns inget behov av avdrag då pappan inte får några extrautgifter.
man brukar utgå från dygnsvila
Så TS barnet har sin dygnsvila hos dig, för att du lämnar till honom på morgonen
Men allt kanske inte måste följas efter boken för att man har rätt..
Pappan tar ut 2veckor ledighet som ger mindre ersättning och kanske har diverse omkostnader för barnet som du annars skulle haft. Så det kan kanske vara skäligt av dig ändå att bidra med något.. o inte köra tand för tand och öga för öga.
Det kanske gynnar barnet.. Samt er framtida relation runt barnet..
Nu menade jag inte relation som ni skulle bli par eller nåt.. ni har band med varandra för att ni har barn...
Jag hade en en massa extrakostnader och inkomstsänkning när jag var föräldraledig 1,5 år. Pappan ville inte betala för det. Inte heller finns det något lagstöd för att kräva det så jag släppte det i alla fall. Två veckor är ju en kort tid dessutom.
Det var väl ungefär det jag skrev... bara för att man har rätt.. måste man inte hålla på sin rätt alltid..
För att jag har barn stadigvarande(är pappa) så håller inte jag på min rätt för att något som har varigt.. det blir bara ett ge igen tänk...
Men min, din eller TS situation är såklart olika.. Ibland kan faktiskt bästa metoden vara att släppa det förgånga och blicka framåt För barnets skull..
Jag skulle mycket väl kunna knäcka mitt ex(mamman) ekonomiskt om jag ville.. men skulle det gynna barnen och så fall hur?