Inlägg från: Anonym (Sarah) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sarah)

Avdrag på underhåll

Mitt barns pappa och jag är separerade och jag är boendeförälder. Han har barnet varannan helg och umgänge ibland på vardagar några timmar efter jobbet. Han vägrade att betala underhållsbidrag när vi gick isär så vi får underhållsstöd från F-Kassan. Nu ska jag börja jobba och han ska ta ut föräldraledighet i två veckor för att skola in barnet på dagis. Jag lämnar barnet till honom på morgonen när jag går till jobbet och hämtar igen när jag kommer hem. Har han rät att ta avdrag på underhållsstödet eller gäller avdrag endast dygn/fem dygn i sträck/mer än sex dygn per månad?

• Svar på tråden Avdrag på underhåll
  • Anonym (Sarah)

Tack för era svar!

Pappan har ett välbetalt jobb och ville direkt efter separationen ha delat boende (barnet var då 6 månader och jag ammade fortfarande och han hade inte varit så delaktig eller engagerad i barnet) för att han inte ville betala underhåll. Sa att han inte ville föra över några pengar till mitt konto men att han kunde köpa ett paket blöjor om jag behövde. Vi går på samarbetssamtal hos Familjerätten för att vi inte kan prata med varandra, speciellt inte om pengar. Han förstår fortfarande inte "grejen" med underhåll/försörja sitt barn. Vilke senare ta ut föräldradagar varannan helg då barnet är hos honom.

Eftersom han för det mesta är hos sina föräldrar med vårat barn kommer han inte ha så mkt utgifter under inskolningstiden, men det är ju bara en privat parantes.

Jag går på knäna rent ekonomiskt och behöver varenda krona till mig och barnet.

Svar på tråden Avdrag på underhåll