Inlägg från: Anonym (Sara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sara)

Vad har du för fördomar om barnfria?

Att jag och min man inte har ett lika stabilt förhållande som de med barn, att det är något i vår relation som gör att vi inte skaffar barn.

Att jag är empatilös och inte lika godhjärtad som kvinnor med barn. Att jag är självisk, och att jag bara är intresserad av mig själv. Jag antas vara mindre lycklig, och många utgår från att jag inte har en lika "djup"mening med livet som de har.

Dessa fördommar stöter jag på i vissa kretsar. I min egen umgängeskrets har jag aldrig noterat dessa synpunkter.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Ung) skrev 2014-08-12 11:25:53 följande:

Det jag verkligen inte känner inför barnlösa är att de skulle ha ett mindre stabilt förhållande. Tvärtom kanske med tanke på vilken belastning för relationen föräldraskapet kan vara. Samt att de som väljer att inte skaffa barn verkligen älskar och trivs med varandra, inte behöver fler i familjen utan redan har det riktigt bra tillsammans.

Jag vet inte varför jag fått höra det, kanske för att vissa tycker att man är mer "en riktig familj" om man har barn. Barn är ju också något som binder samman två människor, ett gemensamt ansvar på en helt annan nivå, ett band som man delar (oftast) hela livet.

Jag var på en fest förra helgen , och där utbister en kvinna, " du och din man har inga barn! Ni ser helt bekymmerslösa och avslappnade ut! "

Hon sa det absolut inte på ett fördomsfullt sätt, utan mer bara som en spontan reaktion.
Svar på tråden Vad har du för fördomar om barnfria?