har man rätt till 5 minuters paus i timmen?
jag har hört talas om det?
förr när jag var rökare så gick jag ut kanske 1 gång på två timmar, då sa de andra att man ahr rätt till det, likaväl har andra rätt att sitta och vila etc...
jag har hört talas om det?
förr när jag var rökare så gick jag ut kanske 1 gång på två timmar, då sa de andra att man ahr rätt till det, likaväl har andra rätt att sitta och vila etc...
Vad jag har hört så har du rätt till 5 minuters rast för varje arbetad timme!
Tyvärr, stämmer inte. Det enkla svaret är nej.
Jag har också hört talas om det....
Det är en vanlig myt, förr var det ganska vanligt att man vid löpande band produktion stängde bandet några min/timme för kissepaus, rökpaus m m.
Det enda som är reglerat i arbetstidslagen är att du får jobba max 5h utan rast.
Vissa avtal har rast oftare, men relativt få.
okej
hmm olika svar
men fixarfrasse låter säker..kanske bara rökare som hoppas att det är så
tro mig sannispannisen, jag vet (tyvärr?) att jag har rätt...
Det står i ditt avtal med facket. Har du t ex hotell-och restaurang så har du rätt till 5 min per timme.
ok
jag har jobbat på många jobb och jo det blev väl 1 gång på två timmar men de har de väl överseende med
Här får du en länk som dök upp i en tidigare tråd; innehåller arbetstidslagen.
www.av.se/lagochratt/atl/kapitel06.aspx
Men som sagt, det finns avtal som har bättre villkor, för att inte nämna arbetsgivare själva som väljer bättre villkor.
Sambon har två 5minuters raster + 15min lunchrast. Han jobbar vid maskin och gör godis så han måste hålla koll på det hela tiden. Så det stämmer nog inte.
(han jobbar 8-9h/dag)
5 minuters arbetspaus /timme
om man inte har ett arbete framför en datorskärm då är det 10 min/tim
Man får som längst arbeta 5 timmar i sträck utan rast 30min
Obs! Rast och arbetspaus är inte detsamma...
Det flesta arbetsplatser brukar "slå ihop" arbetspauserna och ta en längre på c:a 20 min per 4:a timmar
Allt detta finns som sag reglerat i arbetstidslagen. Har du problem med en arbetsgivare om detta , kontakta ditt skyddsombud eller Arbetsmiljöverket så hjälper de dig...
// U