• vadskajaghetadå

har man rätt till 5 minuters paus i timmen?

jag har hört talas om det?

förr när jag var rökare så gick jag ut kanske 1 gång på två timmar, då sa de andra att man ahr rätt till det, likaväl har andra rätt att sitta och vila etc...

• Svar på tråden har man rätt till 5 minuters paus i timmen?
  • Crazy Baby

Vad jag har hört så har du rätt till 5 minuters rast för varje arbetad timme!

• FixarFrasse

Det är en vanlig myt, förr var det ganska vanligt att man vid löpande band produktion stängde bandet några min/timme för kissepaus, rökpaus m m.

Det enda som är reglerat i arbetstidslagen är att du får jobba max 5h utan rast.

Vissa avtal har rast oftare, men relativt få.

• vadskajaghetadå

okej

hmm olika svar

men fixarfrasse låter säker..kanske bara rökare som hoppas att det är så

• EllaGirl

Det står i ditt avtal med facket. Har du t ex hotell-och restaurang så har du rätt till 5 min per timme.

• vadskajaghetadå

ok

jag har jobbat på många jobb och jo det blev väl 1 gång på två timmar men de har de väl överseende med

• Andrundrun

Sambon har två 5minuters raster + 15min lunchrast. Han jobbar vid maskin och gör godis så han måste hålla koll på det hela tiden. Så det stämmer nog inte.
    (han jobbar 8-9h/dag)

• Nätverkspappan

5 minuters arbetspaus /timme
    om man inte har ett arbete framför en datorskärm då är det 10 min/tim
    Man får som längst arbeta 5 timmar i sträck utan rast 30min
    Obs! Rast och arbetspaus är inte detsamma...

Det flesta arbetsplatser brukar "slå ihop" arbetspauserna och ta en längre på c:a 20 min per 4:a timmar

Allt detta finns som sag reglerat i arbetstidslagen. Har du problem med en arbetsgivare om detta , kontakta ditt skyddsombud eller Arbetsmiljöverket så hjälper de dig...

// U

Svar på tråden har man rätt till 5 minuters paus i timmen?