Inlägg från: nemo1 |Visa alla inlägg
  • nemo1

Kattsand, vilket föredar ni?

Extreme Classic, Zooplus har billigt. Den fick bäst i test, otroligt dryg och det luktar ingenting. Man behöver aldrig byta ut sanden utan bara fylla på. Katter ska ha det bästa även när det gäller sand anser jag. Absolut värt pengarna.

• nemo1
    trytofindme skrev 2014-08-10 21:59:34 följande:
    Kan absolut rekommendera ToaLätt.
    Luktar inte mycket om man bara håller efter och rensar lådan. Går att spola ner i toaletten, så det är hur smidigt som helst.

Får man inte upp allt pellets som blivit uppblött av kiss gör det inte så mycket, för det torkar igen och luktar faktiskt inte enligt min erfarenhet.

Kan vara värt att prova, men svårt att veta om katten gillar det eller inte eftersom att det skiljer sig från vanlig kattsand.
    Då lär du ha problem med ditt luktsinne. Det blir snabbt ofräsht, icke grävvänligt för katten och stinker.
  • nemo1
    trytofindme skrev 2014-08-11 21:16:47 följande:

Det var ju inte särskilt moget och vänligt sagt. Tack men mitt luktsinne mår otroligt bra.

Har ju inte en okastrerad hankatt visserligen, och som jag skrev måste lådan rensas regelbundet. Även efter att den stått orensad i upp till ett par dagar har vi inget problem med obehaglig doft, om man inte har problem med doft av våt kartong då, eftersom att den är gjord av pressat papper.

Här finns även en variant gjort på trä, men som kräver en speciell kattlåda:
    www.zoo.se/produkter/katt/kattsand-toalett/tr...

Men där har nog även tillverkaren grava problem med luktsinne enligt nemo1 och Sezzie.

TS, om du vill ha en billig och dryg variant tycker jag definitivt att du ska prova ToaLätt om du inte redan gjort det.

Stackars katt som dels måste ha sånt dåligt material i lådan som snabbt blir ofräscht och dels inte får lådan städad på ett par dagar. Katter är renliga djur och vill ha rent i sin låda.
  • nemo1
    trytofindme skrev 2014-08-12 20:03:34 följande:

Men vart ser du att jag rensar lådan med flera dagars mellanrum? Du vet ingenting, så då är det bättre du är tyst istället känner jag. Regelbundet för dig kanske innebär varannan var tredje dag, men för mig innebär det minst 1-2ggr per dag.

Då jag är en så hemskt vidrig kattägare har jag faktiskt åkt ifrån min katt så att den inte fått lådan rensad på 1,5dygn och vet att det inte är ett problem när vi pratar om illaluktande kattlådor. Det betyder inte att det hör till det normala.

Ok, då har du även brutit mot lagen som säger att en katt ska ha tillsyn minst två ggr per dag. Och det var du själv som skrev att även om du inte rensar på ett par dar.... Håller med om att du är en hemsk ägare som lämnar din katt i 1½ dygn, tänk om katten blir sjuk eller skadar sig??
  • nemo1
    NattaLind skrev 2014-08-19 13:00:48 följande:
    Och om man har en låda med kattsand och en låda med PeeWee och katten väljer den med pellets?

Du har nog inte så stor koll på katten uppenbarligen. Våra katter älskar PeeWee och jag förstår dem, betydligt mer renligt än kattsand!
    Nu pratade vi om toalätt. Har du toalätt i din pee weelåda?
  • nemo1
    NattaLind skrev 2014-08-20 08:30:49 följande:
    Det har diskuterats både PeeWee och ToaLätt, och diskussion handlade om att det skulle vara "synd" om katterna som fick gå på pellets.

Katter är precis som oss människor, alla är olika. Skulle mina katter vägra att gå på pellets skulle dom självklart få gå på sand. Sedan finns det ju olika typer av sand, och jag tror inte att det finns någon sort som passar alla katter.

Bäst är trots allt att prova sig fram och låta katten själv välja, pellets, ToaLätt, PeeWee, kristallsand, ICA Basic eller vad det nu kan finnas!
    Fast nu pratade jag om just Toalätt!
    Kristallsand? Det är då inte för kattens bästa utan ägarens. Har du provat att ta en hand med kristaller och knyt näven, precis så ont gör det även för katten att gå på det.
  • nemo1

Jag behöver aldrig slänga all sand när jag använder Extreme Classic, bara att fylla på vid behov då sanden aldrig blir ofräsch.

• nemo1
    HejPippi skrev 2014-08-20 19:35:55 följande:
    Hm, kanske ska prova den nästa gång jag ska köpa ny sand då... Den hade ju bättre pris också.
    15 kg för 199:-,  Du kan köpa betydligt mycket billigare på zooplus.
  • nemo1
    Anonym skrev 2014-09-06 10:07:20 följande:
    Tack för boosten!
    Börjar om hela introduktionen idag. Bara till att gå å handla kattsand igen då.
    Nu kör vi smile5.gif
    Varför inte låta katterna bestämma vad de vill ha och inte det du vill ha? Kattsand på golvet får man acceptera om man köpt katt.
  • nemo1
    Tuffsa skrev 2014-09-06 22:36:20 följande:
    Nemo1:
    För att bentonitlera inte är särskilt naturligt för katter heller.
    Så då tycker jag att jag får vara med och tycka.
    Jag önskar slippa sanden i hela hemmet (ink. sängar), släpa dessa kartonger hem och även bidra till ett bättre alternativ för miljön. Vi har bara en värld och jag önskar att mina barn får växa upp under bättre omständigheter. Människan måste tänka om på många plan. Jag försöker bara dra mitt strå till stacken.

quote=73940498][quote-nick]nemo1 skrev 2014-09-06 11:51:09 följande:[/quote-nick]
    Varför inte låta katterna bestämma vad de vill ha och inte det du vill ha? Kattsand på golvet får man acceptera om man köpt katt.
    [/quote]
    Vad fint att du är en sån miljövän...skulle tro att det enbart rör sig om att du inte vill ha sand på golvet.
    Jag har en lurvig stor matta i badrummet där den allra mesta sanden fastnar, sen skakar jag mattan över lådorna en gång om dagen.
Svar på tråden Kattsand, vilket föredar ni?